Hei!

Har avrettet et kommende baderom i andre etasje, men nå konstaterer flisleggeren at gulvet svikter en del.:mad:
Diskuterte spørsmålet under "Baderom", men fortsetter her.
Problemet er trolig bjelkelaget 80x230 c/c 60 med spennvidde 7-8 meter!
Spennvidden er nok for lang og må kortes ned. Jeg har mulighet til dette da vi uansett har tenkt å bygge bue mellom to rom på nedre plan, noe som ville havne omtrent i midten av bjelkelaget.

Hvordan støtte man opp bjelkelaget nedenfra? Må man løfte bjelkelaget noen tionedeler slik at det blir spenn mot den nye tverrbjelken under? Hvordan gjør man det i så fall?
Antar at det IKKE er nok å støtte mot innertaket, men jeg må vel frigi slik at jeg kommer mot selve bjelkelaget!?
Hvor kraftig trevirke skal man bruke? Hvordan utforme festene?

For øvrig skal vi ha fulgt reglene med kortlat c/c 30, 22 mm sponplate, rot-nett over hele gulvet, min 13 mm avrettingsmasse etc.

Vannrett i taket foreslår jeg en limtrebjelke, som støtter mot bjelkelaget nedover (loddrett) så kan man spikre sammen 2-3 stk 45 x 95 på hver side.
Du har ikke informert om hvordan første etasjens "gulv" ser ut, hvor stor spennvidden blir for ev. limtrebjelke (som du trolig må beregne, konstruktør)

Spennvidden for limtrebjelken ville i så fall bli ca 2 m. Gulvet nedenfor er parkett, og jeg tror at det ligger bjelkelag under parketten på det stedet støttene ville havne i så fall.

Jeg kanskje misforstår nå, men du kan ikke bare stille søylene på bjelkelaget under. Lasten må ned i grunnen på en eller annen måte om det skal gjøre noen nytte.
Bjelke og søyle skal ligge tett mot bjelkelaget uten undertak eller parkett
imellom.

Hvor stort areal er det sviktende bjelkelaget? Får ikke til å forstå det med at bjelkene er 7-8m men spennvidden på bjelken skulle bare bli 2m?

Badet oppe har målene 3x3 meter og det er plassert i det ene hjørnet av huset. Under baderomsgulvet går bjelkelaget fra vegg til vegg i huset på ca 7-8 meter. Problemet er at i underetasjen, under badet, mangler det bærende vegg ved en åpning på ca 2 meter (mellom kjøkken og stue). Derfor er min tanke å støtte opp disse 2 meterne (med c/c 60 burde det bli under 3-4 bjelker) med en kraftig bue mellom kjøkken og stue. På den måten halveres spennvidden.

Er åpningen laget etter at huset er bygget?

Ja!

Da må du regne på spennvidde og type hus, antall etasjer etc.

Mikael_L
Rottis skrev:
Hvordan støtter man opp bjelkelaget nedenfra? Må man løfte bjelkelaget noen tidels så det blir spenn mot den nye tverrbjelken under?
Ja, eller kanskje måle hvor mye det trenger å heves for å rette opp eventuell nedbøyning som har skjedd over tid. Med en viss risiko for at flytsparklingen din blir skadet.

Hvordan gjør man det i så fall?
Støttebukk, jekk?

Antar at det IKKE holder å støtte mot innertaket, men jeg må vel frigjøre så jeg kommer mot selve bjelkelaget!?
Japp. Men også der nedenfor må det gå mot "riktig" underlag.

Dette er en nokså delikat oppgave, alle kreftene fra overetasjen skal ned gjennom hjertemuren din og eventuelle søyler og deretter tas hånd om i bunnbjelkelag / plate / bærebjelker eller hva det nå er som utgjør bjelkelaget for NV.

Forbehold: Og selv om det tilfeldigvis er betongplate på mark er det ikke helt sikkert at man bare kan stille en søyle med last ovenfra uten at platen tar skade.

Hvor sterkt virke skal man bruke? Hvordan utformer man innfestingene?
pass

Finnes det noen som kan gi forslag på dimensjon på trebjelker/jernbjelker som GARANTERT holder for å slippe avanserte beregninger?

Er det virkelig ingen som har forslag på dimensjon for dette??
Det er ingen problemer med overdimensjonering, verken av utseende - eller kostnadsårsaker.

De fleste er av forståelige grunner litt forsiktige med å si hva som (garantert eller ikke) holder. Men du kan jo sjekke med moelvens beregningsprogram selv: http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

Tenk dog på at kreftene må ned i grunnen! Alle bærende elementer må også ligge an ordentlig (bjelke direkte mot bjelke, osv) og være korrekt festet!

Takk for hjelpen, får sette i gang og regne litt :o

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.