Hei!
Vi satte for noen år siden inn en sverigedörren de hadde på utforsalg da en lokal byggfirma stengte. Det sitter en "vanlig" assalås, altså ingenting fancy med hakregler og greier, bare en vanlig lås helt enkelt, tror det heter Evo (uten noen tall etter).
Hengslene har en million justeringsmuligheter, og nå når jeg endelig har klart å justere den slik at den ikke klemmer noen steder, viser det seg plutselig at den glipper. Man kan vel i prinsippet si at låskassen sitter for langt inn i forhold til låsblekket.
Finnes det noen måte å utbedre dette? Symptomene på dette er dels at døren slamrer når det blåser ute, og dels at den tetter dårlig, så det trekker kaldt på gulvet i gangen. Trolig trekker det vel mer energi også.
Vi satte for noen år siden inn en sverigedörren de hadde på utforsalg da en lokal byggfirma stengte. Det sitter en "vanlig" assalås, altså ingenting fancy med hakregler og greier, bare en vanlig lås helt enkelt, tror det heter Evo (uten noen tall etter).
Hengslene har en million justeringsmuligheter, og nå når jeg endelig har klart å justere den slik at den ikke klemmer noen steder, viser det seg plutselig at den glipper. Man kan vel i prinsippet si at låskassen sitter for langt inn i forhold til låsblekket.
Finnes det noen måte å utbedre dette? Symptomene på dette er dels at døren slamrer når det blåser ute, og dels at den tetter dårlig, så det trekker kaldt på gulvet i gangen. Trolig trekker det vel mer energi også.
Japp det stemmer! Jeg har selv en slik lås og hadde samme problem med glipping. Du tar en skrujern og bøyer ut blekkene/skinnene som justering.cheetah1 skrev:
Dessuten satte jeg dit en møbeltass i låsblekket for å forhindre at det smeller når døren er låst og dra i døren.
Klikk her for å svare

