C
Hei!
Vi satte for noen år siden inn en sverigedörren de hadde på utforsalg da en lokal byggfirma stengte. Det sitter en "vanlig" assalås, altså ingenting fancy med hakregler og greier, bare en vanlig lås helt enkelt, tror det heter Evo (uten noen tall etter).

Hengslene har en million justeringsmuligheter, og nå når jeg endelig har klart å justere den slik at den ikke klemmer noen steder, viser det seg plutselig at den glipper. Man kan vel i prinsippet si at låskassen sitter for langt inn i forhold til låsblekket.

Finnes det noen måte å utbedre dette? Symptomene på dette er dels at døren slamrer når det blåser ute, og dels at den tetter dårlig, så det trekker kaldt på gulvet i gangen. Trolig trekker det vel mer energi også.
 
Har du ingen justering på låsblikket? To skruer pleier det å være som du stiller "trykket" med.
 
C
Der er to skruer som man kan skru ut og inn, men jeg har ikke klart å finne ut hva de er ment å gjøre, man kan skru de ut og inn uten effekt.
 
  • To skruer i en metallplate på en dørkarm, uten synlig effekt ved justering.
De skruene er vel bare til for å vanskeliggjøre oppbryting av døren? Altså de skrus inn til det blir stumt.
 
C
Aha, såpass.

På låsblekket sitter det som to fliker man kunne bøye litt på. Er det så det er meningen at man skal gjøre? Kjennes litt tvilsomt kanskje...
 
cheetah1 skrev:
Aha, såpass.

På låsblekket sitter det som to klaffer man skulle kunne bøye litt på. Er det så det er meningen at man skal gjøre? Kjennes litt tvilsomt kanskje...
Japp det stemmer! Jeg har selv en slik lås og hadde samme problem med glipping. Du tar en skrujern og bøyer ut blekkene/skinnene som justering.

Dessuten satte jeg dit en møbeltass i låsblekket for å forhindre at det smeller når døren er låst og dra i døren.
 
C
Jahapp, ja da får jeg prøve med det. Gulvet i gangen blir iskaldt -> ikke koselig når mine foreldre som har soverommet ved siden av skal gå på do om natten (doen er rett ved siden av ytterdøren).
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.