Ser bare ett bilde, men det ser definitivt ut som en svensk takstol. Hvis ikke huset har noen ekstreme mål, veldig bredt osv, så har ikke den veggen noen bærende funksjon. Hvis du river litt så ser du hvordan kneveggene er festet i takstolene, det pleier å være ganske tydelig om den skulle ha noen bærende funksjon.arne skrev:
Takk for svaret! Jeg synes heller ikke at kattvindstien burde være bærende. Huset har vel normale proporsjoner, ca 8 meter bredt og ca 45 graders helling. Som vanlig er det alltid hyggelig å være så sikker som mulig før man begynner å rive. Vanskelig å ta noen vettige bilder, men her er i alle fall et til av "støttebenet" eller hva det kan hete.
beklager å spørre bare. men hvorfor gjøre om loftet?
Jeg har selv denne typen takstol og synes det fungerer ypperlig, avvekslingene kan man ha som sorteringsrom, altså, spikre bord og lignende, oppå.
Det eneste jeg kan se som ulempe er at man kan slå tærne når man går der oppe...
Jeg har selv denne typen takstol og synes det fungerer ypperlig, avvekslingene kan man ha som sorteringsrom, altså, spikre bord og lignende, oppå.
Det eneste jeg kan se som ulempe er at man kan slå tærne når man går der oppe...
Jeg tror at du misforstår litt, det er selve veggen inn til kattvinden som arne vil fjerne. Den synes knapt på bildene. Støttebenene og det der må så klart være igjen. Eller så misforstår jeg deg...Milkshaken skrev:
Det er helt riktig at jeg vil flytte kneveggsveien slik at jeg får mer gulvareal i boarealet. Den nåværende kneveggen som vises på bildene vil med andre ord mer eller mindre forsvinne. Jeg planlegger ikke å røre takstolene annet enn å påføre litt isolasjon. Det er veggen som kan skimtes til høyre på det første bildet jeg ønsker å flytte ut omtrent til støttebeina. Da kan jeg gjøre om et soverom til to i andre etasje. Familien vokser, og dermed også behovet for et ekstra soverom.
Hei igjen,
Siden det nå har blitt kaldt, har jeg ingen lyst til å åpne opp konstruksjonen, da renner sagflisen ut. Kanskje det går lettere å avgjøre om den eksisterende kneveggveggen er bærende hvis man ser på tegningen? Se bildet. Det røde er dit jeg vil flytte veggen. Spørsmålet er altså om jeg kan gjøre det uten at bæreintegriteten i takstolkonstruksjonen påvirkes?
Siden det nå har blitt kaldt, har jeg ingen lyst til å åpne opp konstruksjonen, da renner sagflisen ut. Kanskje det går lettere å avgjøre om den eksisterende kneveggveggen er bærende hvis man ser på tegningen? Se bildet. Det røde er dit jeg vil flytte veggen. Spørsmålet er altså om jeg kan gjøre det uten at bæreintegriteten i takstolkonstruksjonen påvirkes?
Til å begynne med, takk for alle svar.
Høybena er 2,5"x6" altså ikke så grove som Byggaren anslo. Tverrslåene er spikret med to 5" spiker som er innbøyd på baksiden. Straven er altså festet med fire spiker totalt i de doble tverrslåene.
Det andre eventuelle spørsmålstegnet angående bjelkenes plassering i forhold til takstolene er at de ikke er plassert i samme linje. Sendstravene er festet nede i en regel 3"x5" som går på tvers mot gulvbjelkene, se bilde.
Er det noe med disse opplysningene som taler mot min ombygging?
Høybena er 2,5"x6" altså ikke så grove som Byggaren anslo. Tverrslåene er spikret med to 5" spiker som er innbøyd på baksiden. Straven er altså festet med fire spiker totalt i de doble tverrslåene.
Det andre eventuelle spørsmålstegnet angående bjelkenes plassering i forhold til takstolene er at de ikke er plassert i samme linje. Sendstravene er festet nede i en regel 3"x5" som går på tvers mot gulvbjelkene, se bilde.
Er det noe med disse opplysningene som taler mot min ombygging?
Klikk her for å svare