Jeg har laget en liten frihåndstegning, det ser klønete ut - men bitene skal forestille å være identiske.......
Det handler om ganske tynn materialtykkelse, 2 mm. eller noe mer.
Er dette noe som går å gjennomføre med en pinnesveise? Jeg har en ganske lettsveiset 130 amps inverter. Hvis dette er mulig; hvordan gjør dere det for å få det så rett som mulig?
Skal man legge de to kappede vinkeljernsbitene kant mot kant, og så legge strengen over skjøtelinjen? Eller skal man legge bitene noen millimeter fra hverandre i endene og la smelten fylle denne sprekken?
Noen har sagt at man kan sveise sammen vinkeljernene når den ene så å si ligger "innenfor" den andre slik at man får mer overflate å feste sveisen på, men det blir jo ikke så pent.
Hvordan ville dere resonnert i tilsvarende situasjon?
Før formaninger begynner å hagle; jeg vet at MIG og TIG er bedre for dette finessearbeidet - men jeg tenkte å prøve å fikse dette med de eksisterende ressursene, hvis ikke alle sier at det er fullstendig umulig.
Vinkeljernsskjøten skal bli et par "spesialkortede" ben til et flipperspill på cirka 130 kg. Altså, hvis dette går å gjennomføre blir det fire stykker.
Hadde nok kapet "Halvt i halvt" så du får litt lengre kontaktoverflate. Altså la den ene delen ha ryggen og den andre delen bunnen. Er materialet rent jern så skal du klare deg med pinnen om du har riktige pinner selvfølgelig.
Forbered skjøten ordentlig - det er A&O ved all pinnesveising. Bruk en 1,6 eller 2,0mm pinne. Skaff en bit aluminiumvinkeljern eller bøy en bit aluminiumsplate, minst 2mm tykk, i vinkel til å bruke som retting og rotstøtte. Legg aluminiumsprofilen inne i stålprofilen og fest ordentlig med tvinger. På den måten holder beinet seg rett (eller i alle fall rettere). Dessuten fungerer aluminiumsprofilen som rotstøtte slik at det ikke blir hull hvis du er usikker på sveisingen. Aluminium fester seg ikke til stål, så det er ingen risiko for at den setter seg fast. Gjør du det riktig, blir sveisefugen like sterk som det omliggende materialet, så det er ikke behov for overlappskjøter eller lignende.
For å unngå skjevtrekk, begynn med å punktsveise ute på hver kant, samt i hjørnet. Kontroller rettingen og forsterk de tre punktene litt mer. Sjekk rettingen igjen. Deretter er det bare å sveise.
Punkt dem med en liten åpning 1 mm eller lignende sveise innsiden på vinkelen slipe ut på baksiden til du møter sveisen fra innsiden sveise utsiden klart. På den måten unngår du å sveise inn slaggen i fugen.
Snakk om omvei!
Til et flipperspill trengs det solide ben. Det skal dyttes, slås og bankes. Jenter skal kunne sette seg på hjørnene! Et flipperspill må tåle harde tak. Rock n' roll, rett og slett!
Skaff ekte vinkeljern, tilpass dem, slip dem til og krom dem. Alt annet er dømt til før eller senere å resultere i katastrofe.
Du kan ikke sveise antar jeg. Hvordan tror du man bygger for eksempel kraner og broer jo man gjør skjøt på sånne bjelker som utsettes for lite belastning og skal holde og det holder.
Snakk om omvei!
Til et flipperspill trengs det skikkelige ben. Det skal støtes, slås og bankes. Jenter skal kunne sette seg på hjørnene! Et flipperspill må tåle harde tak. Rock n' roll, rett og slett!
Skaff ekte vinkeljern, pass dem inn, slip dem til og krom dem. Alt annet er dømt til før eller senere å resultere i katastrofe.
Flipperspill pleier dessuten å ha ben i rustfritt.
Vinkeljernsskjøten skal bli et par ”specialkortade” ben til et flipperspill på cirka 130 kg
Det er riktignok ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg blir nysgjerrig på hvorfor du skal sveise sammen to biter til et ben. Når du skriver "specialkortade" antar jeg at benene skal være kortere enn originalbenene. Jeg ville nok ha kuttet de rustfrie originalbenene og sørget for at den justerbare foten følger med. Vil man ikke sage i originalbenene, finnes det jo mange flipperspillentusiaster som har skrotede spill for reservedeler.
Rustfrie altså? Jeg har i min enfold trodd at de var krommede?
Mulig at det finnes varianter, men de spillene jeg har eid har hatt ben i rustfritt. Tror jeg ... eller, hmmm. Jeg får gå og sjekke!
Edit: Mitt Bally fra 1973 har alle blanke deler laget i rustfritt. Men det er selvfølgelig ingen garanti for at alle spill har det. Jeg tar tilbake påstanden min siden jeg faktisk ikke vet. Uansett ville jeg nok ha kuttet originalbenene i stedet.