Usikker på om dette er riktig forumdel, men here goes:

Jeg har kommet over en hel del armeringsjern, og er sugen på å sveise gitter til garasjevinduene. Har dog aldri holdt på med sveising så det blir jo en del spørsmål.

Hva bør jeg skaffe for type sveiseapparat? Er det MMA som gjelder? Fungerer en billig i typ Lidl-klasse, eller er de helt verdiløse?

Kan man "slippe" på allerede eksisterende sveiseskjøter (det er en gammel sveiset pergola jeg har kommet over)?

Slippe på sveiser gjør man med vinkelslip. En MMA sveiseapparat fungerer sikkert, men en MAG er lettere. Det er uansett en relativt enkel sveising. Så det er et bra startprosjekt hvis man vil begynne å sveise.

• Liker
Gestrike
  • Laddar…
T
Det vil sprute sveisesprut under sveisingen, og når man skjærer/sliper med vinkelsliperen så spruter det glødende metallflis, så tenk på brannfaren. Er det betonggulv og gipsede vegger er det nok greit, men husk at det ikke må være brennbart materiale i nærheten som kan ta fyr. (vinkelsliperen kan sprute ganske langt).

Når det gjelder røykgasser fra sveisingen, så er de ikke så sunne, så god ventilasjon/avsug er å foretrekke, men å stå ved en åpen garasjeport er ikke noe større problem.

Ikke uten videre altså, men for småjobber og med litt ettertanke så brenner du iallfall ikke ned huset :-)

Hvorfor ikke dra til byggevarehandelen og bytte armeringsjernene mot armeringsnett i stedet?

G Gestrike skrev:
Eller kan man stå i garasjen hvordan som helst?
Garasjeoppkjørselen kanskje fungerer?

A AG A skrev:
Hvorfor ikke dra til byggevarehandelen og bytte armeringsjernene mot armeringsnett i stedet?
Da trenger man jo ikke sveise og får ikke kjøpe sveiseapparat :thumbdown: Og man lærer det heller ikke :thumbdown: :p

• Liker
  • Haha
1718 og 6 andre
  • Laddar…
MMA er fint da det går an å sveise utendørs i all slags vær. Mig/mag er ganske følsomt for vind.

• Liker
Gestrike
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Da trenger man jo ikke sveise og får ikke kjøpe sveiseapparat :thumbdown: Og man lærer det heller ikke :thumbdown: :p
Nei, akkurat :) Halve greia med dette prosjektet er at jeg vil lære meg selve håndverket.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det kommer til å sprute sveisesprut ved sveisingen, og når man kapper/sliper med vinkelslipen så spruter det glødende metallflis, så tenk på brannfaren. Er det betonggulv og gipsede vegger er det nok greit, men husk at det ikke må være brennbart materiale i nærheten som kan antennes. (vinkelslipen kan sprute ganske langt).

Når det gjelder røykgasser fra sveisingen, så er de ikke så nyttige, så bra ventilasjon/avsug er å foretrekke, men å stå ved en åpen garasjeport er ikke noen større problemer.

Ikke hvordan som helst altså, men for småjobber og med litt ettertanke så brenner du i hvert fall ikke ned huset :)
Vinkelslipen har jeg kontroll på, har jobbet mye med den gjennom årene.

• Liker
Testarn
  • Laddar…
Sveisen du har lenket til er en mig som krever enten beskyttelsesgass eller rørelektrode. Gassflaske er dyrt. Rørelektrode er både dyrt og gir (etter min mening) et dårligere resultat. Jeg ville heller kjøpt en sånn her: https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svetsinverter-mma-140dc-2000035249 Da er det vanlige sveiseelektroder (pinner) du skal bruke, men du får en sveis som du kan sveise utendørs med selv om det blåser, noe som er vanskelig hvis du har mig med beskyttelsesgass. Du kan også sveise rustfritt med den med spesielle elektroder.

• Liker
Gestrike
  • Laddar…
T
G Gestrike skrev:
Vinkelslipen har jeg kontroll på, har jobbet mye med den gjennom årene.
Det er bra, man vil jo ikke at kosten med glødende spon skal sprute mot buksebenet, av syntetmateriale, og smelte det så det setter seg fast i brannsåret som kan bli når det går hull...

Bare som eksempel, men spør ikke hvordan jeg vet...

• Liker
backstad og 1 annen
  • Laddar…
P
G Gestrike skrev:
Oki, takk for tipset. Tror du denne fra Biltema er nok?
[lenke]

En ting til, kanskje et dumt spørsmål... Må man, om man sveiser hjemme, ha noen form for tilpasning av lokalet man holder til i? Eller kan man stå i garasjen hvordan som helst?
Vet ikke noe om den sveisen, men den krever en 16amp sikring, for et par tusen til får du en bedre esab sveis (y)
https://www.jula.se/catalog/verktyg...h-lod/svets/mig-mag-svetsar/mig-svets-210045/

Tss skrev:
Vet ingenting om den sveisen, men den krever en 16amp sikring, for et par tusen til får du en bedre esab sveis (y)
[lenke]
Til og med søndag får du 25 prosent rabatt på en vare hos Jula hvis du er med i deres kundeklubb.

20% er det vel bare.

• Liker
Alfredo og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.