Hvordan sveiser man en HEA 200 stålbjelke vinkelrett til en HEB 220? Som amatør ville jeg ha satt inn HEA 200 mellom flensene på HEB 220, men HEA 200 er for høy til at dette skal gå.

• HEA 200 stålbalk plassert vinkelrett på en HEB 220 bjelke i en bygningsstruktur, med fokus på hvordan de to kan sveises sammen.
[
Ettersom din 220-bjelke har en åpningsmål på 188 og 200-bjelken har en høyde på 190, og du får en differens på 2 mm, blir det å ta frem vinkelsliperen og ta bort litt.

Nå er det jo litt avhengig av hva du skal bruke din konstruksjon til. Den var GODT dimensjonert. Så er jo spørsmålet hvor mye har du sveiset?
For en normalgod sveiser ville kanskje ha kappet bort underdelen av bjelken, snudd bjelken, lagt noen strenger sveis for å komme opp et stykke. Deretter fiksert bjelken i sin rette posisjon, og sveiset fast den.

men igjen, alt avhenger jo av HVA du skal bruke den til. Og litt på grunn av dette kommer det an på hvilken a-mål du bør holde deg til.

OBS: Det er den mindre bjelken du skal ta av litt mtrl fra.

anaitis skrev:
OBS: Det er den mindre balken du skal ta av litt mtrl ifra.

HELT KORREKT!!! Ber om UNNSKYLDNING hvis jeg var utydelig.

For å få den jevn med hverandre kapper du av så du får et opp-ned-vendt T samme lengde som dybden på den andre der av V sveiser du bjelken og glippen under mellom 220 å 200 legger du et flattjern om det trengs konstruksjonsmessig. Så proffene gjør det :)

Watchmen skrev:
For å få den jevnt med hverandre kapper du av så du får en oppned T samme lengde som dybden på den andre der av V sveiser du bjelken og glippen under mellom 220 og 200 legger du et flattjern om det trengs konstruksjonsmessig. Så proffene gjør det :)
La oss se om jeg forstår. Man kapper de øvre flensene på HEA 200 så det går å stikke inn den mellom flensene på HEA 220.

Dette "glippen" henger jeg ikke helt med på. Mener du det faktum at flensene i underkant på bjelkene ikke havner i samme høyde?

• Metallbjelker sett fra innsiden med et plattjern spørsmålstegn, vist i en konstruksjonskontekst. Flensene er i fokus.
naresjo skrev:
Nå avhenger det jo litt av hva du skal bruke din konstruksjon til. Den var VEL dimensjonert. Så er det jo spørsmålet hvor mye har du sveiset?
Jo, min konstruktør liker bjelker - jo større jo bedre synes det! Men det skal stå en "indragen" fasade (i lettbetong) på den lange bjelken og kortveggen til et "burkspråk" på den korte. I tillegg skal et støpt betongdekke legges opp på bjelken, så jeg antar at det trengs skikkelige saker!?

Ja du ser glippet på bildet som blir når bjelkene blir jevne i overkant. Blir ikke så stort trengs nok ingen flattjern heller :>

• Bilde viser et gap mellom to metallbjelker med mønstret overflate. Tekst på bildet spør om behovet for plattjern.
Skal den "store bjelken" og den "lille bjelken" være i vater, i overkant?

Så lurer jeg bare av nysgjerrighet, hva sier din "konstruktør" om hvordan du skal løse problemet?
Det er jo hans forslag med bjelke, da burde han også ha en løsning på problemet.

kom på en ting til, kan du ikke BARE bruke 220 balk?
Hvis du skal slå på stort, så hvorfor ikke gjøre det hele veien... hehehe

naresjo skrev:
Skal den "store bjelken" og den "lille bjelken" være i vater, i overkant?
Tanken er at det skal ligge en samvirkeplate (Peva 45 eller Plannja Combideck) på de nedre flensene, så egentlig burde vell overkantene på de nedre flensene være i vater, det vil si man får en jevn oppleggsflate.
Så lurer jeg bare av nysgjerrighet, hva sier din "konstruktør" om hvordan du skal løse problemet? Det er jo hans forslag med bjelke, da burde han også ha en løsning på problemet.
Hehe, han sa at "det er bare å sveise dem sammen," men jeg har ikke presset ham på det punktet. Han forutsatte vel at et sveiseproff umiddelbart ville vite hva som må gjøres, og spørsmålet mitt her er mest for å stille min egen nysgjerrighet :)

naresjo skrev:
kom på en sak till, kan du ikke BARE bruke 220 balk?
Om du skal slå på stort, så hvorfor ikke gjøre det hele veien... hehehe
Tja, hvorfor ikke. Blir det enklere å sveise sammen da eller?

Jeg skisserte et lite forslag.

Tror det fremgår av bildene hvordan jeg mener.
Men min tanke var å skjære bort litt på den ene bjelken (se den høyre),
føre inn den utskårne bjelken i den andre og deretter legge et solid sveiseforbindelse rundt de to anleggsflatene. Skulle antagelig foretrekke at du i det minste lager en V-fuge.

nå prøver vi med å få med bildene, får se om det lykkes...

• Illustrasjon av to stålbjelker; den ene bjelken har en utskjæring for sammenføyning, mot en blå bakgrunn.
  • 3D-modell av to H-bjelker hvor den høyre bjelken er delvis utskåret, illustrerer forslag til sveiseprosjekt i byggeprosjekt.
Kjempefin bilde - nå forstår jeg hvor mye enklere det blir hvis bjelkene er av samme type! :)

Skulle man allikevel velge en mindre bjelke antar jeg at man vil gå ned så mye i dimensjon at den får plass "inni" den større bjelken uten masse kapping, etc.?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.