20.211 lest ·
35 svar
20k lest
35 svar
Sveise egen trapp av en h-bjelke?
Såfremt du ikke var ironisk med forslaget om å sveise i leiligheten..
Nå vil jeg ikke være en gledesdreper, men å sveise i leiligheten er kanskje ikke noe jeg ville gjort uten videre,
Av flere grunner, dels sikkerhetsperspektivet, du har jo naboer som også blir hjemløse når du brenner ned bygningen,
Skulle du ikke brenne den ned så blir det en heftig røykutvikling ved sveising av den kaliberen,
Sveslåper brenner stygge merker i alt rundt omkring,
På amerikansk tv går det å sveise uten videre, i det virkelige livet er det litt mer å ta hensyn til,
Det enkleste er kanskje å ikke bare låne sveiseren, men også garasjen..
Om du ikke velger limtre.
Nå vil jeg ikke være en gledesdreper, men å sveise i leiligheten er kanskje ikke noe jeg ville gjort uten videre,
Av flere grunner, dels sikkerhetsperspektivet, du har jo naboer som også blir hjemløse når du brenner ned bygningen,
Skulle du ikke brenne den ned så blir det en heftig røykutvikling ved sveising av den kaliberen,
Sveslåper brenner stygge merker i alt rundt omkring,
På amerikansk tv går det å sveise uten videre, i det virkelige livet er det litt mer å ta hensyn til,
Det enkleste er kanskje å ikke bare låne sveiseren, men også garasjen..
Om du ikke velger limtre.
Etter litt mer googling så fant jeg en fyr på denne nettsiden som har laget akkurat en slik trapp vi snakker om, kanon! Se side 2 der, der finnes mer bilder:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/73214-svetsa-trappa-av-fyrkantroer.html
Limtre virker billigere enn h-bjelke, men denne fyren har brukt firkantrør som jeg tror er billigere enn bjelkene. Firkantrør ser lettere, penere og mer lettarbeidet ut.
Her er bilde fra fyrens trapp. Og et bilde på 2 forskjellige skisser som blir aktuelle i mitt tilfelle, ettersom jeg har så bratt trapp så må jeg gjøre trinnene på litt annen måte.
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/73214-svetsa-trappa-av-fyrkantroer.html
Limtre virker billigere enn h-bjelke, men denne fyren har brukt firkantrør som jeg tror er billigere enn bjelkene. Firkantrør ser lettere, penere og mer lettarbeidet ut.
Her er bilde fra fyrens trapp. Og et bilde på 2 forskjellige skisser som blir aktuelle i mitt tilfelle, ettersom jeg har så bratt trapp så må jeg gjøre trinnene på litt annen måte.
Jeg mener at bjelken er på høykant, i motsetning til stålprofilen du har lagt inn bilde på.nattugglan11 skrev:
Og det er nettopp det som gjør at det ikke ser like smekkert ut, trebjelken stikker ut en hel del under trappetrinnene.
Målene jeg angav er mm ...
Medlem
· västra götaland
· 1 017 innlegg
Firkantsrør er nok som du skriver en bedre løsning, lettere bjelke=billigere bjelke.
om du har funderinger ang. sveising (og definitivt om du har tenkt å sveise inne i en leilighet) så kanskje det er lettere om du gjør trinnene skru-bare.
Litt mer arbeid men du slipper både brannrisiko og røyk.
Du kan jo få hjelp med å bukke plate på et mekanisk verksted, kjøper du bjelken på samme sted så får du den skråkappet i riktig mål med en gang.
da har du dessuten fordelen med at du kan overflatebehandle trappen før du skrur den opp. galvanisert, malt mm......
om du har funderinger ang. sveising (og definitivt om du har tenkt å sveise inne i en leilighet) så kanskje det er lettere om du gjør trinnene skru-bare.
Litt mer arbeid men du slipper både brannrisiko og røyk.
Du kan jo få hjelp med å bukke plate på et mekanisk verksted, kjøper du bjelken på samme sted så får du den skråkappet i riktig mål med en gang.
da har du dessuten fordelen med at du kan overflatebehandle trappen før du skrur den opp. galvanisert, malt mm......
Bra der, ingen dum idé å skru trinnene i stedet, tenkte jeg ikke på, som sagt litt mer jobb men kanskje sparer meg andre penger på en sveis :-D ...hadde for så vidt vært gøy å ha en :-Dblackadder skrev:Firkantet rør er nok som du skriver en bedre løsning, lettere bjelke=billigere bjelke.
Om du har funderinger ang. sveising (og definitivt om du har tenkt at du skal sveise inne i en leilighet) så kanskje det er lettere om du gjør trinnene skru-bare.
Litt mer arbeid men du slipper både brannfare og røyk.
Du kan jo få hjelp med å bøye plate på en mekanisk verksted, kjøper du bjelken på samme sted så får du den skråkappet i riktig mål på en gang.
Da har du dessuten fordelen med at du kan overflatebehandle trappen før du skrur den opp. galvanisert, malt mm......
Ja, tenkte faktisk å henvende meg til en plateverksted for de bøyde trinnene, en tykkere hullplate virker smidig, da har jeg hullene i trinnet i alle fall, bare disse i bjelken jeg må bore selv. Kruxet bli at jeg får ha lange skruer og bore gjennom hele bjelken så jeg kan feste mutter og ha skruehodet tilgjengelig. Og bore rett igjennom og få det rett blir vanskelig, men går.
Skal jeg lykkes med dette bør trinnene se ut på denne måten, kanskje lettere likevel med sveis :-D
Medlem
· västra götaland
· 1 017 innlegg
Om du skal ha tykkere gods enn 3mm i bjelken så er det nok bedre å gjenge i bjelken.
Ellers finnes det popnuts, fungerer som blindnagle men det er en gjenge i midten, fungerer suverent til 2mm og tynnere.
Ellers finnes det popnuts, fungerer som blindnagle men det er en gjenge i midten, fungerer suverent til 2mm og tynnere.
Skulle jeg gjort og med skruvforbindelse så skulle iaf jeg nok.brukt 4 eller 5 mm materiale i bjelken, bore 4 mm hull (eller eg 4.2 mm) og gjenge M5. Sette 6 eller 8 stk M5 skruer med loctite til hvert trinn (3 eller 4 skruer på hver side). Det trengs kanskje ikke mer enn 2-3 skruer på hver side, en M5 skruvforbindelse holder vel noen hundre kilo /st. Det går vel an å finne informasjon om dette...
Så ville jeg ikke brukt hullplate, men borre 5,5 mm hull for skruene i stedet.
Hullplate er dels svakere dels dyrere (tror jeg).
Men fremfor alt blir nok slett plate og ikke synlige muttere eller sekskantskaller på baksiden en mye penere trapp.
edit:
Jeg påbegynte et svar, ble avbrutt, så rakk blackadder imellom ...
Så ville jeg ikke brukt hullplate, men borre 5,5 mm hull for skruene i stedet.
Hullplate er dels svakere dels dyrere (tror jeg).
Men fremfor alt blir nok slett plate og ikke synlige muttere eller sekskantskaller på baksiden en mye penere trapp.
edit:
Jeg påbegynte et svar, ble avbrutt, så rakk blackadder imellom ...
En M5 i kval 8.8 ser ut til å ha 1,1 ton i bruddgrense.
11350N ifølge tabell på side 29 i dette dokumentet.
http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens_teknikhandbok.pdf
Så skal man vel ikke dimensjonere mot brudd, men mot passende valgt strekkfasthet?
Til slutt finnes det skjærfasthet å holde øye med.
Men en M5 er ganske sterk uansett ...
11350N ifølge tabell på side 29 i dette dokumentet.
http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens_teknikhandbok.pdf
Så skal man vel ikke dimensjonere mot brudd, men mot passende valgt strekkfasthet?
Til slutt finnes det skjærfasthet å holde øye med.
Men en M5 er ganske sterk uansett ...
Takk for alle svar!
Føles straks som å sveise er mye enklere, ser med angst for meg å bore alle disse hullene, pust!! Skal ikke bare bores, men måles på millimeteren.
Det blir å sveise nede i kjelleren/"verkstedet", så ut som jeg kan få ut trappen derfra også, tror jeg :-D
Føles straks som å sveise er mye enklere, ser med angst for meg å bore alle disse hullene, pust!! Skal ikke bare bores, men måles på millimeteren.
Det blir å sveise nede i kjelleren/"verkstedet", så ut som jeg kan få ut trappen derfra også, tror jeg :-D
Nye bud.. Sveise må du gjøre på millimeteren, bolteforbindelse har du litt slark og justeringsrom på,
Når det ser rett ut strammer man til for kongen og fedrelandet,
En kvalitetsbor så er det raskt boret,
Sveise eller bore, hvilket som helst,, måle bør man...
Når det ser rett ut strammer man til for kongen og fedrelandet,
En kvalitetsbor så er det raskt boret,
Sveise eller bore, hvilket som helst,, måle bør man...
Hmmm, lurer på hva plateverkstedet skal ha for å bygge trappen min :-D
Medlem
· västra götaland
· 1 017 innlegg
den trappen jeg laget tok ca 8t á 400+mva og så material på det.......