Kan man lage en egen loftstrapp tro? Jeg har selv sett ståltrapper av stålbjelker, tenkte lage en selv. Hvilken sveiseapparat skal man ha, fungerer en MIG-sveiseapparat for dette? Hvordan trappen skal utformes får jeg fundere ut selv. Må ta hensyn til hvilken vinkel den skal ha osv. Hvordan jeg skal løse selve trinnene, men formentlig vil jeg sveise en tynnere stålplate på bjelken som trinn, deretter på stålplaten fester jeg en eikeskive for utseendets skyld.

Hva tror dere? For vanskelig? Funker MIG-sveiseapparat? Eller må man ha en gass-sveiseapparat? Hva koster en H-bjelke forresten? :-D

• Enkel skisse av en trapp laget av stålbjelke med trinn. Side- og frontvisning av designet vist med linjer.
Gassveising er vel ikke førstevalget. En mig/mag pleier jo å finnes i de flestes nærhet,
Ellers hadde jeg tatt en "pinnsvets"

Men siden du spør, går jeg ut fra at du er uerfaren, og da er migen lettere å håndtere
(Egentlig er det oftest Mag,)

Bjelker er sykt dyrt, men sjekk med din lokale skraphandler...

Vi bygde noe lignende hos oss, med pinnsvets. Stålmaterialet gikk på 7-8000 om jeg husker riktig med bøying av vinkler for trinnene og bjelke. Vi brukte rektangulær hulprofil 100x200 mm, liggende. På stålvinklene skrudde vi fast trinn av eik. Det ble solid og bra. Går an å gjøre selv, men man må tenke nøye gjennom det på forhånd.

har bygget en lik som denne til et sommerhus.

Men da var ikke trappen utskjært over stolpen, men hvilte på et flattjern like bredt som bjelken i forkant.

Tenk på at selv en kraftig bjelke kan slå seg ved sveising.

Mikael_L
MIG/MAG-sveis eller pinnsveis er nok førstevalget.

Tenk på at MAGens strømstyrke må matche materialtykkelsen.

De enklere hobbysveisene fungerer ofte bra opp til i det minste 2-3 mm plate, noen ganger 4 mm også, ellers blir det stor risiko for kaldesveising.

Ok, takk for svar, sterk sveising altså for en bjelke, hvor mange watt snakker vi om?

Så dere som har laget trapper, dere ser ut til å ha laget denne løsningen som mitt bilde? smart faktisk, lettere å gjøre enn min løsning, bare eikplaten er sterk nok. Hvordan løste dere bunnen og toppen på bjelken?

• Trappestige med metalltrinn festet til en vertikal bjelke.
En sveis som går opp til 180–250 A skal rekke...

Sist redigert:
platene kan jo være nesten like store som ferdig trinn så trenger jo ikke eikeplaten bære så mye.

I bunnen skråkappet jeg bjelken og satte en plate med hull i for festing i gulvet og i toppen vinklet jeg bjelken så den lå vannrett mot veggen og deretter en plate med hull i for festing i veggen.

Mikael_L
Mäster skrev:
En sveiseapparat som går opp til 180-250 A skal rekke...
250A burde rekke ...:)

En gang sveiset jeg 6mm med en 250A Kemppi MAG. Kan vel si at det absolutt ikke var noe problem med å få full gjennomtrenging. :)
Det var herlig sammenlignet med min egen Luna micromig på 100A (og da tror jeg at spesifikasjonen er nærmest justert opp).

Jeg har sveiset noen meter sveis med en gammel ESAB smashweld 150A, den tror jeg ville klart opp mot 5-6 mm materiale.

Men uansett, så finnes det muligheten for å gå på en større profil med mindre materialtykkelse. Da blir det lettere å sveise med svakere sveis, lettere og billigere bjelke.

blackadder skrev:
platene kan jo være nesten like store som ferdig trinn så trenger jo ikke ekskiven bære så mye.

I bunnen skråskjærte jeg bjelken og satte en plate med hull i for fastsettelse i gulvet og i toppen vinklet jeg bjelken så den lå vannrett mot veggen og deretter en plate med hull i for fastsettelse i veggen.
Du mener vel "loddrett" mot veggen (på toppen) ?

Mikael_L skrev:
250A borde räcka ...:)

En gång svetsade jag 6mm med en 250A Kemppi MAG. Kan väl säga att det absolut inte var något problem med att få full genombränning. :)
Det var underbart jämfört med min egna Luna micromig på 100A (och då tror jag att specen är i det närmaste upptrimmad)

Jag har svetsat en del meter svets med en gammal ESAB smashweld 150A, den tror jag skulle klarat uppåt 5-6 mm material.

Men i vilket fall, så finns det möjligheten att gå på en större profil med mindre materialtjocklek. Då blir det lättare att svetsa med klenare svets, lättare och billigare balk.
ska fundera på andra lösningar också som du säger, komma ned i pris o svets, jag funderade även på man jag skulle använda en balk av trä isället, men vet ej om det finns lämliga att få tag i, så slipper jag svetsbekymmret. Vet inte äns om mitt en-fas hemma klarar en svets på 250A ?? Fast en limträbalk kostar väl en förmögenhet också.

Jeg antar at du bor i en villa siden du vurderer å sveise hjemme, og da burde du vel kunne koble sveisen til komfyruttaket...
3 fas 16 A er nok til de fleste "garasjesveisene"
Det går naturligvis med en mindre sveis enn 250 A, men det tar litt lengre tid, og krever litt mer øvelse/kunnskap
En 180 A sveis er også tilstrekkelig, og det er vel en ganske vanlig størrelse i mange garasjer,
dersom du har noen kompis å låne av..

Mikael_L
100-130, kanskje 150A er nok det kraftigste du kan finne som går på enfase.

Dessuten stoler jeg ikke helt på A-tallet hvis det påstås at en enfaser klarer 150A, det finnes jo salgstriks også .... :o

Limtrebjelke er vel det naturlige tretaket, noe omkring 56x270 - 66x315 burde vel holde?

edit: Limtrebjelken må selvfølgelig stående, det blir altså ikke like smekker trappkonstruksjon som med stålbjelke.

Sist redigert:
Nix, jeg bor i leilighet, men det går vel an å sveise i lya også, direkte på stedet :-D ellers har jeg verksted i kjelleren, men tror ikke det går an å komme ut av kjelleren med en så lang bjelke, samme korridorer og trange svinger, som en labyrint der nede.

Men limtre kan vel bli pent også? på hvilken måte er det stygt om den er stående? Og jeg er litt usikker på hva du mener med stående. Min trapp skal bli ganske bratt, som en hemsstige nesten, tja, midt mellom hemsstige og trapp. Som mitt 1. bilde omtrent. Forresten, 56 cm? 66 cm? er de så brede? finnes det ikke smalere? 270 kanskje blir for kort på lengden uansett, 315 blir da bedre, men 66 bred... kanskje det var det du mente med at det ikke blir like pent. 66 cm kanskje fungerer likevel, men kommer jo til å veie så mye, og koste skjorta.

Er ståldrager billigere enn limtre?

• Trapper inspirert skisse med skråstilte planker, illustrerer ideen om en bratt trapp eller loftstige, mulig laget av limtre.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.