Hei!

Holder på å rive opp gulvene i mitt nye hus og oppdaget disse under plastmatten:
Brunt og slitt gulv med synlige riper og flekker, potensielt gammelt lim under plastmatte i et hus fra 1974.

Huset er fra 1974, og ut fra det jeg har lest på forumet så kan det være en risiko for asbest i materialet, men ifølge håndverkeren som jeg har leid inn, så er det ikke asbestlim! Det skal være mørkt som tjære ifølge denne for å være svartlim.
Og når jeg googler svartlim, ser det ut til å være mørkere (dette er mer brun i fargen), burde jeg sende dette til analyse? eller har håndverkeren rett? :o

Svartlim trenger ikke være helt kullsvart. Det det er mørkt nok til å kunne inneholde tjære (og asbest).
Hvis du har tenkt å bearbeide limet så bør du analysere først.

Takk for svaret! Jeg hadde tenkt å legge nytt gulv (parkett eller laminat) ovenpå dette, men det er kanskje like greit å ta inn en vifte med filter og la den gå noen dager for å få bort alt luftbårent rusk.

Du tror ikke at det finnes risiko for å få opp asbest ved f.eks. støvsuging eller lignende ved å la det ligge igjen?

Cue skrev:
Takk for svaret! Jeg hadde tenkt å legge nytt gulv (parkett eller laminat) oppå dette, men det kanskje er like bra å ta inn en vifte med filter og la den gå noen dager for å få bort alt luftbåret skrap.

Du tror ikke det er risiko for at man får opp asbest ved f.eks. støvsuging eller lignende ved å la det ligge igjen?
Om limet er uttørket og pulverisert, kan fibre eventuelt suges opp ved støvsuging. Ellers er det ingen fare. Hvis limet er tørt, kan du muligens binde limoverflaten med litt farge eller annet, og legge foam under parkett/laminat.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.