3.695 lest ·
17 svar
4k lest
17 svar
Svart under vindu og løs masonitt
Hei
Renoverer villaen, (1968, en etasje, teglfasade) og skal sette inn ny isolasjon samt dampsperre i ytterveggene.
Da finner jeg sånt her under vinduene og nede ved den bjelken som ligger oppå syll (ved ej vad den heter)
det svarte lukter ikke mugg, lukter litt surt, men jeg kanskje innbiller meg det. når jeg pirker på det med kniv kjennes den overflaten like hard som fresh treoverflate ved siden av, og når jeg skraper det svarte ser jeg fresh tre under.
Masoniten er dog myk og sprø på de stedene der det har gått hull på den.
Det ser ut til å finnes et tynt lag isolasjon mellom masoniten og tegl utenpå, hvilket jeg synes er merkelig.
på fasaden utenfor finnes luftehull mellom teglsteinene på rad 2, men jeg har ikke kunnet se noe spalte, kommer ikke til.
Hva ser dere som kan i dette her, problem, ? hva bør jeg gjøre, er usikker?
Mange bilder blir det
Renoverer villaen, (1968, en etasje, teglfasade) og skal sette inn ny isolasjon samt dampsperre i ytterveggene.
Da finner jeg sånt her under vinduene og nede ved den bjelken som ligger oppå syll (ved ej vad den heter)
det svarte lukter ikke mugg, lukter litt surt, men jeg kanskje innbiller meg det. når jeg pirker på det med kniv kjennes den overflaten like hard som fresh treoverflate ved siden av, og når jeg skraper det svarte ser jeg fresh tre under.
Masoniten er dog myk og sprø på de stedene der det har gått hull på den.
Det ser ut til å finnes et tynt lag isolasjon mellom masoniten og tegl utenpå, hvilket jeg synes er merkelig.
på fasaden utenfor finnes luftehull mellom teglsteinene på rad 2, men jeg har ikke kunnet se noe spalte, kommer ikke til.
Hva ser dere som kan i dette her, problem, ? hva bør jeg gjøre, er usikker?
Mange bilder blir det
Det ser vel ut som mugg. Virker ikke å være tett på utsiden av vinduet?D Diman skrev:Hei
Renoverer villaen, (1968, enetasjes, teglfasade) og skal sette inn ny isolasjon samt dampsperre i ytterveggene.
Da finner jeg sånt som dette under vinduene og nede ved den bjelken som ligger oppå syll (ved ej vad den heter)
Det svarte lukter ikke mugg, litt surt lukter det, men jeg kanskje innbiller meg det. Når jeg pirker på det med kniv føles overflaten like hard som fersk treoverflate ved siden av, og når jeg skraper det svarte ser jeg ferskt tre under.
Masoniten er dog myk og sprø på de stedene hvor det er blitt hull på den.
Det ser ut til å være et tynt lag isolasjon mellom masoniten og tegl utenpå, noe jeg synes er merkelig.
På fasaden utenfor finnes det luftehull mellom teglsteinene på rad 2, men jeg har ikke kunnet se noen spalter, kommer ikke til.
Hva ser dere som kan dette her, problem? Hva bør jeg gjøre, er usikker?
Mange bilder blir det
Du bytter syllen nå når du uansett holder på vel?
Typiske fuktskader som har ført til mugg. Hvor kommer vannet fra?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 innlegg
Jeg synes ikke det ser så farlig ut, det viktigste er å ordne det slik at det ikke tilføres mer fukt. Ellers er det vel bare å slipe, pensle med boracol og deretter male over så du binder inn sporene.
Er det originalvinduer fra byggeåret på huset? Er det "nye" vinduer kan du håpe på at det var de gamle som lakk og forårsaket fuktinntrengingen. (fuktrosor på masonit/plate materiale sitter for "evig" uansett om det sluttet å lekke inn for 20 år siden og vært tørt siden dessverre) Er det original som sitter og du skal beholde dem, sjekk beslagene ordentlig.
Er det originalvinduer fra byggeåret på huset? Er det "nye" vinduer kan du håpe på at det var de gamle som lakk og forårsaket fuktinntrengingen. (fuktrosor på masonit/plate materiale sitter for "evig" uansett om det sluttet å lekke inn for 20 år siden og vært tørt siden dessverre) Er det original som sitter og du skal beholde dem, sjekk beslagene ordentlig.
Kan det være at det er mangelen på vindusblikk som leder bort vannet fra vinduet som er synderen her? Slik det ser ut nå så havner vel vannet på mursteinene foran vinduet og at fuktigheten trenger ned gjennom fugene og inn i veggen.
Eller er jeg helt på villspor?
Eller er jeg helt på villspor?
hei
Takk for svarene deres!
Vinduene er gamle og det er litt glipper overalt. Jeg planlegger å bytte dem til våren (har ikke råd til alle inngrepene samtidig akkurat nå).
Tror dere har rett, det har lekket inn via/under vinduene og forårsaket dette.
Kunne jeg, som dere skriver, pensle på boracol (hvor i all verden får man tak i det nå, ser at det ikke selges til privatpersoner lenger), tette rundt vinduene på utsiden og gjøre innsiden ferdig.
Så til våren, når jeg skal bytte vinduer, og ta ut den gamle karmen, vil jeg trolig ta ned teglfasaden rett under vinduspartiene og fikse der da?
Takk for svarene deres!
Vinduene er gamle og det er litt glipper overalt. Jeg planlegger å bytte dem til våren (har ikke råd til alle inngrepene samtidig akkurat nå).
Tror dere har rett, det har lekket inn via/under vinduene og forårsaket dette.
Kunne jeg, som dere skriver, pensle på boracol (hvor i all verden får man tak i det nå, ser at det ikke selges til privatpersoner lenger), tette rundt vinduene på utsiden og gjøre innsiden ferdig.
Så til våren, når jeg skal bytte vinduer, og ta ut den gamle karmen, vil jeg trolig ta ned teglfasaden rett under vinduspartiene og fikse der da?
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 innlegg
Strunt i boracol eller sånt, det tilfører ingenting. Er det tørt nå så er det dødt uansett og da bare en misfarging. Blir det vått igjen så mugner det igjen om forutsetningene er riktige. Muggsporer finnes rundt oss hele tiden........
Skrubb svartmuglet med Klorin; er det ikke dødt før så dør det da.
Den grønne syllen står på papp og isopor (synes best på bilde 5-8) er innpakket og ser ut til å være helt upåvirket (hva jeg kan se fra innsiden), så den delen lar jeg bli.
Om du mener den horisontale regelen oppå den grønne syllen, så kanskje,,, jeg vet faktisk ikke om den trenger å byttes.
Lytter veldig gjerne til råd i dette forumet
Om du mener den horisontale regelen oppå den grønne syllen, så kanskje,,, jeg vet faktisk ikke om den trenger å byttes.
Lytter veldig gjerne til råd i dette forumet
Det eneste man har hørt om er jo at en trykkimpregnerad skull kan med tiden begynne å lukte vondt men det finnes sikkert bedre eksperter enn meg som kan svare på detD Diman skrev:Den grønne syll står på papp og isopor (syns best på bilde 5-8) er innpakket i plast og virker å være helt upåvirket (hva jeg kan se fra innsiden), så den delen lar jeg være.
Hvis du mener den horisontale regelen oppå den grønne syllen, så kanskje,,, jeg vet faktisk ikke om den trenger å byttes.
Hører veldig gjerne på råd i dette forumet
Akkurat som andre medlemmer skriver, så er det jo fukt og ev. mugg. Lukter det dessuten fukt så kan du stole på magefølelsen din. Det ser ut som at du har et problem med at dine vinduer mangler fornuftige underblekk der fukt har rent inn gjennom fugene. Hele konstruksjonen rundt vinduene føles mer som om man tenkte på design enn funksjon når man bygde det.


















