Hei
Renoverer villaen, (1968, en etasje, teglfasade) og skal sette inn ny isolasjon samt dampsperre i ytterveggene.

Da finner jeg sånt her under vinduene og nede ved den bjelken som ligger oppå syll (ved ej vad den heter)

det svarte lukter ikke mugg, lukter litt surt, men jeg kanskje innbiller meg det. når jeg pirker på det med kniv kjennes den overflaten like hard som fresh treoverflate ved siden av, og når jeg skraper det svarte ser jeg fresh tre under.
Masoniten er dog myk og sprø på de stedene der det har gått hull på den.

Det ser ut til å finnes et tynt lag isolasjon mellom masoniten og tegl utenpå, hvilket jeg synes er merkelig.

på fasaden utenfor finnes luftehull mellom teglsteinene på rad 2, men jeg har ikke kunnet se noe spalte, kommer ikke til.

Hva ser dere som kan i dette her, problem, ? hva bør jeg gjøre, er usikker?

Mange bilder blir det
 
  • En avdekket veggseksjon under renovering av en enebolig fra 1968, viser nakne stendere, masonittplater og et vindu med utsikt til grøntområder.
  • Innvendig vegg under renovering med synlige stendere og skadet masonittpanel. Panelene har fuktmerker og det er synlig svart materiale nederst.
  • Vegg med masonittpanel under vindu, synlige fuktmerker og morken tre, del av renoveringsprosjekt i eldre villa fra 1968.
  • Masonittplater med mørke flekker over treverk, potensielt fuktproblemer i veggkonstruksjon.
  • Fuktflekker på masonittplate i en vegg, med synlig trebekledning under.
  • Skadet veggparti under et vindu med misfarget og fuktig masonitt. Veggrammene er synlige, og deler av masonitten er myk og sprø.
  • Veggisolasjon med råteskader og fuktskadet trevirke. Masonitt er myk og sprø med synlig skader. Tynn lag isolasjon mellom masonitt og tegl.
  • Veggåpning med isolasjon, svart flekk på treverk, myk masonitt og en løs ledning i en eldre villa under renovering.
  • Skadet masonitt ved vindu, fuktmerker og misfarging, innvendig isolasjonsproblem ved renovering av en etasje i en villa fra 1968.
  • Skadet trekonstruksjon under vindu med mugg og misfarging på fiberplate og treverk, synlig råte i noen områder. Veggdel avdekket under renovering.
  • Vannskadet vegg med misfarget isolering og masonittplate. Trefiberplate med fuktighet og svarte flekker, samt treverk med lys overflate.
  • Veggåpning med masonittplater, synlige tegn på vannskader og misfarging, omgitt av treverk, ledninger til høyre for åpningen.
  • Yttervegg med rød teglstein, tre vinduer med brun karm. Betongmur og gressplen foran.
  • Yttervegg av et hus med teglfasade, tre vinduer, ett av dem åpent, ved siden av et drivhus.
  • Rød mursteinsvegg med vinduskarm av murstein og fliser med mose og gress foran. En tynn ledning henger fra vinduet.
  • Rød murvegg med et vindu, teglsteiner med lys fugemasse. Detaljer av fasning og vegetasjon ved bakkenivå kan sees.
  • Rød murvegg med åpent vindu og teglsteinskarmer, underlaget er et slitt belegg med mose og spredte blader.
  • Murvegg av rød tegl med små ventileringsåpninger, omgitt av betongsokkel og noen grønne planter nær bakken.
  • Rød teglsteinsvegg ved siden av en flisebelagt gangvei med enkelte ugressvekster. En hvit stang ligger på bakken.
D Diman skrev:
Hei
Renoverer villaen, (1968, enetasjes, teglfasade) og skal sette inn ny isolasjon samt dampsperre i ytterveggene.

Da finner jeg sånt som dette under vinduene og nede ved den bjelken som ligger oppå syll (ved ej vad den heter)

Det svarte lukter ikke mugg, litt surt lukter det, men jeg kanskje innbiller meg det. Når jeg pirker på det med kniv føles overflaten like hard som fersk treoverflate ved siden av, og når jeg skraper det svarte ser jeg ferskt tre under.
Masoniten er dog myk og sprø på de stedene hvor det er blitt hull på den.

Det ser ut til å være et tynt lag isolasjon mellom masoniten og tegl utenpå, noe jeg synes er merkelig.

På fasaden utenfor finnes det luftehull mellom teglsteinene på rad 2, men jeg har ikke kunnet se noen spalter, kommer ikke til.

Hva ser dere som kan dette her, problem? Hva bør jeg gjøre, er usikker?

Mange bilder blir det
Det ser vel ut som mugg. Virker ikke å være tett på utsiden av vinduet?
Du bytter syllen nå når du uansett holder på vel?
 
Typiske fuktskader som har ført til mugg. Hvor kommer vannet fra?
 
Jeg synes ikke det ser så farlig ut, det viktigste er å ordne det slik at det ikke tilføres mer fukt. Ellers er det vel bare å slipe, pensle med boracol og deretter male over så du binder inn sporene.

Er det originalvinduer fra byggeåret på huset? Er det "nye" vinduer kan du håpe på at det var de gamle som lakk og forårsaket fuktinntrengingen. (fuktrosor på masonit/plate materiale sitter for "evig" uansett om det sluttet å lekke inn for 20 år siden og vært tørt siden dessverre) Er det original som sitter og du skal beholde dem, sjekk beslagene ordentlig.
 
Kan det være at det er mangelen på vindusblikk som leder bort vannet fra vinduet som er synderen her? Slik det ser ut nå så havner vel vannet på mursteinene foran vinduet og at fuktigheten trenger ned gjennom fugene og inn i veggen.

Eller er jeg helt på villspor?
 
  • Liker
Granatäpple og 2 andre
  • Laddar…
hei

Takk for svarene deres!

Vinduene er gamle og det er litt glipper overalt. Jeg planlegger å bytte dem til våren (har ikke råd til alle inngrepene samtidig akkurat nå).
Tror dere har rett, det har lekket inn via/under vinduene og forårsaket dette.

Kunne jeg, som dere skriver, pensle på boracol (hvor i all verden får man tak i det nå, ser at det ikke selges til privatpersoner lenger), tette rundt vinduene på utsiden og gjøre innsiden ferdig.
Så til våren, når jeg skal bytte vinduer, og ta ut den gamle karmen, vil jeg trolig ta ned teglfasaden rett under vinduspartiene og fikse der da?
 
Teglfasaden skulle da ikke jeg røre, men "bare" sørge for at vann ikke kan trenge inn, kanskje tilført vindusbeslag over teglet som tidligere kommentert.
 
Ah, jeg skjønner, så det ikke trenger gjennom de vertikale fugene, som Koningsbakkae skrev..
 
  • Liker
Koningsbakkae
  • Laddar…
Vet dere hvor man kan kjøpe boracol i dag? Eller tilsvarende middel?
 
Strunt i boracol eller sånt, det tilfører ingenting. Er det tørt nå så er det dødt uansett og da bare en misfarging. Blir det vått igjen så mugner det igjen om forutsetningene er riktige. Muggsporer finnes rundt oss hele tiden........
 
Skrubb svartmuglet med Klorin; er det ikke dødt før så dør det da.
 
D Diman skrev:
Vet dere hvor man kan kjøpe boracol i dag? eller tilsvarende middel?
Men er tanken at svillen skal være igjen eller tenker du å bytte den?
Mvh
 
Den grønne syllen står på papp og isopor (synes best på bilde 5-8) er innpakket og ser ut til å være helt upåvirket (hva jeg kan se fra innsiden), så den delen lar jeg bli.

Om du mener den horisontale regelen oppå den grønne syllen, så kanskje,,, jeg vet faktisk ikke om den trenger å byttes.

Lytter veldig gjerne til råd i dette forumet
 
D Diman skrev:
Den grønne syll står på papp og isopor (syns best på bilde 5-8) er innpakket i plast og virker å være helt upåvirket (hva jeg kan se fra innsiden), så den delen lar jeg være.

Hvis du mener den horisontale regelen oppå den grønne syllen, så kanskje,,, jeg vet faktisk ikke om den trenger å byttes.

Hører veldig gjerne på råd i dette forumet
Det eneste man har hørt om er jo at en trykkimpregnerad skull kan med tiden begynne å lukte vondt men det finnes sikkert bedre eksperter enn meg som kan svare på det
 
Akkurat som andre medlemmer skriver, så er det jo fukt og ev. mugg. Lukter det dessuten fukt så kan du stole på magefølelsen din. Det ser ut som at du har et problem med at dine vinduer mangler fornuftige underblekk der fukt har rent inn gjennom fugene. Hele konstruksjonen rundt vinduene føles mer som om man tenkte på design enn funksjon når man bygde det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.