Oppdaget en tykk bjelke i min torpargrunn som ser helt svart ut. Min første reaksjon var: "har det brent her?". Huset er fra slutten av 1800-tallet og jeg tenkte at man kanskje en gang i tiden rett og slett hadde brukt en "brent"/forkullet tre. Av hvilken grunn man skulle gjøre det har jeg dog ingen anelse om. Aldri hørt om det.
Tenkte ikke mer på dette, før nå. Leste nemlig om hussopp og at den bryter ned treverk slik at det ser ut som rutemønster, som forkullet treverk..
Noen som vet?
Blir treverk som er angrepet av hussopp helt svart, som sot?
Håper inderlig at treverket rett og slett er forkullet av en annen grunn.
Om det er hussopp, burde det ikke også vises andre mer karakteristiske "sopper" på bjelken, de der brune fæle?
Takknemlig for respons!
Tenkte ikke mer på dette, før nå. Leste nemlig om hussopp og at den bryter ned treverk slik at det ser ut som rutemønster, som forkullet treverk..
Noen som vet?
Blir treverk som er angrepet av hussopp helt svart, som sot?
Håper inderlig at treverket rett og slett er forkullet av en annen grunn.
Om det er hussopp, burde det ikke også vises andre mer karakteristiske "sopper" på bjelken, de der brune fæle?
Takknemlig for respons!
Nei, det blir ikke svart som sot, goooogla du etter litt bilder så blir du roligere;-)
Her er en riktig kunnskapsspekket side å lese på: http://www.lfs-web.se/hussvamp.htm
Her er en riktig kunnskapsspekket side å lese på: http://www.lfs-web.se/hussvamp.htm
Takk Åsa!
Hadde nemlig lest dette:
"Virket sprekker mye karakteristisk i firkantmønster og ser ut som forkullet virke på grunn av soppens svartbrune farge".
Har også oppdaget helt råttent trevirke, for eksempel rundt glassveranda, noen bord på fasade osv. Virket er liksom så råttent at man enkelt kan smuldre det i hendene. Raser i stykker. Men dette trenger kanskje ikke være sopp? Finnes det former av "råttent virke" som rett og slett er råttent virke uten angrep av sopp? Eller er råttent virke/råteskadet virke nettopp sopp?
Hadde nemlig lest dette:
"Virket sprekker mye karakteristisk i firkantmønster og ser ut som forkullet virke på grunn av soppens svartbrune farge".
Har også oppdaget helt råttent trevirke, for eksempel rundt glassveranda, noen bord på fasade osv. Virket er liksom så råttent at man enkelt kan smuldre det i hendene. Raser i stykker. Men dette trenger kanskje ikke være sopp? Finnes det former av "råttent virke" som rett og slett er råttent virke uten angrep av sopp? Eller er råttent virke/råteskadet virke nettopp sopp?
Man kolar stolpespetsene for at de ikke skal bli soppangrepne/råtne. Altså gamle tiders impregnering.Stina71 skrev:
Klikk her for å svare