Rev ned ytterveggen i gjesterommet i går for å bli kvitt tretexhelvetet og oppdaget da at en del av en bjelke i taket er helt svart, i prinsippet. Den lukter ikke fukt/mugg, men mer som sot/avgasser/tjære. Drar man med fingeren så blir det svart. Ser dere på bildet så ser dere at det er overfladisk. Det går nok an å skrape bort. Bjelken kjennes for øvrig ikke fuktig, den er steinhard, men jeg bør kanskje sjekke med en fuktmåler?
Hva gjør jeg nå? Tør man bygge inn dette igjen eller skal man kontakte noen spesialist?
Hva slags hus er det, eldre uthus som er renovert til gjestehus, gammelt bryggehus, uthus for å fyre/koke opp vann til slakt? Der vi bor nå er det nettopp det, et rom i bryggehuset der man har fyrt mye (før i tiden altså), alt er kullsvart der inne. Kanskje har det brent der en gang, og blitt renovert over det.
Om det er skadelig for menneske eller hus vet jeg ikke, men om du beskriver litt mer utførlig kanskje noen flere får en idé å skrive...
Når et hus er utett i "vindpappen" og den av vinden innpressede luften passerer på samme sted over flere år, oppstår et lag av smuss på grunn av dette, du skev yttervegg så muligheten finnes. Smusset som vinden har tatt med seg inn har også farget av seg på isolasjonen, det kan jeg tyde av bildet ditt. Om det blåser ute, hold opp et stearinlys så ser du ganske omgående om det er litt "trekkete". Får du muligheten en gang, så sammenlign smusset i isolasjonen i ytterveggen mot isolasjonen i en innervegg. Regelen kan forstås ha vært skitten allerede fra byggetiden. Mvh Hans O
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.