I forbindelse med forestående flislegging på badet måtte jeg sette opp ekstra lekter. En bit av den svarte pappen som satt på ytterveggen gikk i stykker ved rivingen - og en bit ser dessverre ut til å mangle. Jeg vil nå ikke kjøpe en hel rull for å erstatte ca en kvadratmeter papp. Å erstatte med f.eks. takpapp blir jo for tykt. Jeg har også en rull med papp som jeg tror kan være av riktig type, men den er nok bare rundt 20 cm bred og med en tynn plastfilm på den ene siden. Altså for smal.
Søker forslag til hva jeg skal erstatte det manglende stykket med? Eller er det kjøp av hel rull som gjelder?
Sannsynligvis et veldig enkelt spørsmål for de av dere som er byggere og vet hva den tynne svarte pappen på ytterveggens innside har for funksjon.
Søker forslag til hva jeg skal erstatte det manglende stykket med? Eller er det kjøp av hel rull som gjelder?
Sannsynligvis et veldig enkelt spørsmål for de av dere som er byggere og vet hva den tynne svarte pappen på ytterveggens innside har for funksjon.
Takk Carla, det er nok som du sier og da burde jeg kunne erstatte det som mangler med f.eks. sånn brun papp som man legger på gulvet ved typ malearbeid. Nå fant dessuten min samboer mesteparten av den papp som jeg savnet. Den satt igjen på en av byggplatene ... ;-)
Forskjell på papp og papp.stickans skrev:
Den sorten du har på gulvet vil løses opp til en klissete masse når den har vært våt en lengre tid. Bruk riktig sort papp.
Hvor gjerrig kan man bli? Det hele gjelder jo ditt hus og mitt i en baderomsrenovering.
En rull vindsperre koster 250 kr.
Sett det opp mot kostnadene hvis eventuelle kjøpere av huset anser det som en skjult feil fremover...
En rull vindsperre koster 250 kr.
Sett det opp mot kostnadene hvis eventuelle kjøpere av huset anser det som en skjult feil fremover...
Er det virkelig å betrakte som en skjult feil, om jeg bytter ut en remse svart vindsperrepapp på 1,1 + 0,25 m², altså totalt 0,25 m²? Som vindsperre tenkte jeg som lekmann, papp som papp, og dessuten kan jeg jo brette den der pappremsen jeg tenkte å bruke både 2-, 3- eller 4-dobbelt. Men når dere skriver så, så innser jeg jo at jeg var ute på tynn is og burde kjøpe en rull. Tenker å gjøre det. Bra å få vite at jeg var så helt feil ute. Takk skal dere ha Suhagg og Hubbe2 for opplysningen!
Sist redigert:
Hvor i veggen sitter pappen, inne eller utside vegg? Innsiden mistenker jeg siden den løsrivna biten satt fast på en byggskive og er da altså en diffusjonstett papp, vanlig før "plastens tidsalder". Den kan du erstatte med plast. Vindtett papp brukes på utsiden av veggen. Men siden du skal flislegge så skal du vel også fukttette veggen med en eller annen godkjent metode og under en slik fukttetting skal det ikke være noen diffusjonssperre i veggen siden du da får doble diffusjonssperrer. Er det sånn så gjør den bortrevne pappbiten ingen skade, snarere tvert imot.
Klikk her for å svare