Har problemer med svikt og nedbøyning i gulvet og lurer på om bjelkelaget bare er for svakt dimensjonert. Eller om noe annet er feil.
Bjelkene er 195X35 og spenner fra grunnmur til betongbjelke til grunnmur. Totalt 8 meter. Oppå bjelkene er det 18 mm spontet plank. Mellom grunnmur og betongbjelken går det også en bærende bjelke på hver side med dimensjonen 150X50. De bærende bjelkene spenner ca 3 meter fra pilar til pilar. Måler man på de bærende bjelkene, er de nedbøyd ca 1 cm på midten. Det er også det gulvet over er nedbøyd. Har sett på bjelkelaget både ovenfra og nedenfra på forskjellige steder og kan ikke finne noen feil. Det ser friskt ut. Virker friskt når man hugger i det også. De bærende bjelkene er riktignok brune (som telefonstolper). Men det virker som det er en slags impregnering eller noe. Det er et LB-hus med krypkjeller bygget i 65.

Ja, riktig. Det er CC 45 mellom gulvbjelkene.

Sist redigert:
Ingen som kan noe om sånt her? Eller er det feil forumdel kanskje??

Er det altså to fag med hver 4 meter spennvidde? Altså at opplaget i midten ligger midt i 8 meter spennet? Uansett er det i minste laget med 45*195 for disse spennviddene. Hadde et lignende gulv på jobben denne uken og der krevdes det 45*220 i K30-kvalitet med skruvlimt 22 mm sponplate for å klare svikten.

Er det nybygd? Har noen regnet på gulvet for deg eller har snekkeren funnet på litt selv?

Ja, akkurat slik er det, opplaget i midten er i midten på 8 metersspennet. Bjelkene spenner fra grunnmur til bjelkelag til midtopplag til bjelkelag til grunnmur. Så egentlig så spenner de da 2 meter mellom hver opplag. Men bjelkelagene er nedbøyd mellom plintene ca 1 cm som mest. Bjelkelagene som er 2X6 tommer står på plinter og spenner 3 meter mellom hver plint. Gulvbjelkene er IKKE 45X195. De er rett over 32X195. Noen tommedimensjon? På de stedene der gulvbjelkene løper direkte over bjelkelagenes plinter er gulvet stivt over hele 8 metersspennet. Så jeg lurer på om det kan være slik at bjelkelagene kanskje er for svake eller spenner for langt for dimensjonen? Huset er som sagt bygget i 1965 :-)

Jeg tror jeg forstår hvordan det er gjort. Du burde ikke ha problemer med deformasjon med disse dimensjonene, men man skal aldri si aldri. Jeg antar at 150*50-bjelkene ligger under 195-ene? I så fall kan du (hvis du har tilgang til dine 150-bjelker) med jekket løfte midten på hver 150-bjelke og deretter doble denne med en liknende i hele dens lengde. Hvis du skrulim med ganske tynne skruer med en totallengde på ca. 100 mm har du doblet styrken på underbjelkene. Dette burde ta bort det meste av svikten siden spennvidden på de øvre ikke er mer enn to meter.

Jeg antar at disse to lagene spenner vinkelrett mot hverandre?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.