Hei
Holder på å renovere et gammelt hus fra 1938, som vanlig med gamle hus så er det bygd ut til høyre og venstre og små ting blir store utfordringer.
Nå har jeg kjørt meg litt fast i "tenkingen" på overetasjen og trenger råd.
Tanken er at det skal bli et stort bad der med gulvvarme og fliser. Det som bekymrer meg er at bjelkelaget som er nesten fem meter (4950x3960) blir svaiete og at flisene sprekker i fugene. Vet i fasen hva jeg skal gjøre da jeg ikke vil at det skal bli for tungt heller. Verdt å nevne er at det ikke finnes noen bærende vegg under.
Jeg har fått rådet at det holder med cc 30 (45x220) og kortlinger, spørsmålet er om det er nok? Legger heller ned litt mer arbeid sånn at det blir riktig enn at det blir "meckigt".
Takk på forhånd :)
Renovering av et gammelt hus med synlige trebjelker og isolasjon, samt ledninger som ligger langs bjelkelaget. En del av et byggeprosjekt for et bad. Renovering av bad med synlige trebjelker, elektriske kabler og rør. Vegger er delvis dekket med isolasjon og trepanel. Overetasje i et gammelt hus. Gulv med treverk og bjelker avslørt, ledninger lettere synlige under, del av renoveringsprosjekt av gammelt hus. Gulvplan for et hus fra 1938, viser romfordeling med bad, soverom og hall. Målinger og notater er skrevet rundt tegningen.

Åsa Lund
Finnes ganske bra anvisninger hos BKR om underlag for klinker.
En helt annen kommentar. Blir det bra å ha servant under skråtak?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Finns ganske bra anvisningar hos BKR om underlag for klinker.
En helt annen kommentar. Blir det bra å ha servant under skråtak?
Hei Åsa
Ber om unnskyldning for gammel tegning, toalett og servant har byttet plass. Synes ikke på tegningen, men huslivet er ganske høyt så skråtaket begynner på 1.60. Mitt problem er ikke å få det stabilt, men mer hvordan jeg løser det rent byggteknisk på best mulig måte :)
Mvh

22mm sponplategulv og så gulvgips limt med Ardex S48 eller lignende, deretter sparkel med armering da "bør" det vel holde

nino nino skrev:
22mm spongulv og så gulvgips limt med Ardex S48 eller lignende, deretter sparkel med armering da "bør" det vel holde
Høres vettugt ut men tenkte som sagt å ha gulvvarme med slange under flisene, så er takhøyden et aber, havner på 2,30ca
Mvh

Slangen i glissen mellom lektene, men det blir jo mye som skal varmes opp...
Elektrisk varme da? Kan jo legges i sparkelen uten at det påvirker tykkelsen nevneverdig

Jeg tenker også på elvarmen. Den regulerer du helt separat, og du kan ha god varme selv sen vår og tidlig høst uten å påvirke øvrig system.

Åsa Lund
Finnes vannbåren som ligger i 15 mm avrettingsmasse har jeg for meg
LK tror jeg vi har

• Liker
Birka69
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Finnes vannbåren som ligger i 15 mm sparkel har jeg for meg
LK tror jeg vi har
Ja men det er 15mm så man dekker slangen, så sparkler man som på vanlig spon

nino nino skrev:
Slangen er gles mellom bjelkene, men det blir jo mye som skal varmes opp...
Elvarme da? Kan jo legges i sparkelmassen uten at det påvirker tykkelsen nevneverdig
Verdt å tenke på, men jeg hadde tenkt å ha vannradiatorer og tenkte å legge slange overalt, og tenkte at da kunne jeg like gjerne legge baderommet også, :)

Det vil aldri bli riktig bra med 45x220 og c/c 300, siden spennvidden er for lang. I dette tilfellet hjelper ikke kortlinger. Det er litt vanskelig å se hva som er den mest passende tiltaket med bildenes hjelp. Det finnes to strategier. Én: Legg inn nye limtrebjelker mellom de eksisterende bjelkene eller To: Forsterk de eksisterende bjelkene ved å skrulimse på mer materiale.

140x225 limtre c/c 600 med limskrudd sponplate oppå klarer kravet.

• Liker
Birka69
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det kommer aldri til å bli riktig bra med 45x220 og c/c 300, siden spennvidden er for lang. I dette tilfellet hjelper ikke kortlinger. Det er litt vanskelig å se ved hjelp av bildene hva som er den mest egnede løsningen. Det finnes to strategier. Et: Legg inn nye limtrebjelker mellom de eksisterende bjelkene eller To: Forsterk de eksisterende bjelkene ved å skru lime på mer materiale.

140x225 limtre c/c 600 med limskrudd sponplate oppå klarer kravet.
Original bjelkelag er i dag skrulimet/opprettet med 45x220, hvis jeg skrulimer 45x220 på tilsvarende/andre side av originalbjelke får jeg ca 140...eller trenger jeg limtre/Kerto?
Mvh

3 x 45x220 C 24 c/c 600 skrulimmet er nok om du i tillegg har skrulimmet sponplate oppå.

• Liker
Åsa Lund
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
3 x 45x220 C 24 c/c 600 skruvlimmet er nok hvis du i tillegg har skruvlimt sponplate oppå.
Takk, det var svaret jeg søkte :)
Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.