Holder på med å renovere et hus som har hatt problemer med fukt, mugg, vond lukt osv.
Har gått bra så langt og jeg er nå på siste delen i krypkjelleren da jeg gjorde en ny oppdagelse.

Syllene blir mørkere og mørkere jo nærmere veggen man kommer og er skikkelig svarte. Blir ikke klok på om det er råte som har satt seg for treverket i seg føles hardt. Finnes det noe middel foruten cuprinol som man brukte på 60-tallet for å beskytte syllene?

Det ser nesten ut som kreosotbehandlede jernbanesviller/telefonsøyler...

P1110524.jpg

Om det er kreosot, så er det vel i prinsippet like ille som mugg. Jeg er ikke sikker, men jeg er ganske sikker på at kreosot absolutt skal unngås innendørs.

Trykkimpregnerte sviller risikerer også å lukte, selv om de ikke råtner, men det visste du sikkert allerede.

Men sett kniven i svillene og gjør en egen vurdering av hvor bra treet er.

magnu skrev:
Om det er kreosot, så er det vel i prinsippet like ille som mugg. Jeg er ikke sikker, men jeg er ganske sikker på at kreosot absolutt skal unngås innendørs.

Trykkimpregnerte sviller risikerer også å lukte, selv om de ikke råtner, men det visste du sikkert allerede.

Men sett kniven i svillene og gjør en egen vurdering av hvor bra treverket er.
Lurer på hvordan man finner ut av materialet/emnet. Hmm, gamle telefonstolper, er de kreosotbehandlet tvers igjennom så treet er svart tvers av?

Trykkimpregnert er det ikke og heller ikke cuprinol da det hadde vært grønnere.

Begynner å kunne dette nå med å kjempe mot mistenkelig byggemateriale, men så mørkt tre har jeg ikke vært borti før. :)

Har du boret ut prøver fra treet og det mørke er på overflaten, dvs det er påpenslet middel av noe slag.
Jeg syntes at det luktet typiskt kullmile eller gammelt tømmerhus når jeg begynte å bore ut det. Minnet om tjære, ganske skarp lukt.

Får se hvordan luktprøvene føles om et par dager.

Shadowfire : Så der ser noen stendere ut i min kryper også. Inspeksjonsmannen som inspiserte nabohuset snakket om brun cuprinol. Fattern derimot tror at det er asfaboarden som har misfarget seg på grunn av at det har vært fuktig der en gang i tiden. Noen som vet om asfaboard misfarger i det hele tatt?

I mitt tilfelle er stenderne kun overflatisk misfarget/behandlet, men fortsatt steinharde.

• Liker
dari
  • Laddar…
jzz skrev:
Shadowfire : Så der ser noen bjelker ut i min krypkjeller også. Befaringsmannen som sjekket nabohuset snakket om brun cuprinol. Faren min derimot tror at det er asfaboarden som har farget av seg fordi det har vært fuktig der en gang i tiden. Er det noen som vet om asfaboard farger av seg i det hele tatt?

I mitt tilfelle er bjelkene kun overfladisk misfargede/behandlede, men fortsatt stenharde.
Jepp, har nå gjort luktprøver på flere av delene. Det er bare visse sviller som er brune, og det er kun overfladisk. Alt peker på at det er brun cuprinol. Luktprøvene ga ikke fra seg noen spesielt farlig lukt heller, en viss cuprinollukt var til stede, men verken mugg eller annet. Har byttet ut et par deler som jeg uansett syntes var litt "ufine" og som var lette å bytte ut. Resten får sitte igjen siden jeg har en bra krypkjeller for øvrig med lav luftfuktighet (overdimensjonert avfukter).

Slik så en del ut som jeg kastet ut... på bildet ser man hvor jeg har tatt lukt- og boreprøver.

P1110540.jpg

• Liker
anderols
  • Laddar…
Det ser nøyaktig ut som mitt annebergshus fra 60-tallet. Gulvisoleringen hadde mye å ønske samt at det var tjærepapp i hele trossbotten. Jeg rev ut mine lekter til tross for at det ikke var noe galt med dem, men trengte mer stivhet.

I mitt tilfelle syntes jeg at det svarte kom fra skitt da det blafret bra i gulvet i kombinasjon med pappen. Det som var cuprinolat var svillen.

Gammel tråd, sorry
Men hva er luktprover?

/Janne

A ansgar46 skrev:
Gammel tråd, sorry
Men hva er luktprøver?
Gå ut i frisk luft og pust inn gjennom nesen og ut gjennom munnen et par ganger.
Gå deretter inn og lukt på objektet ved å puste inn gjennom nesen.
Hva lukter det?

Krever naturligvis at man har en normal luktesans eller bedre.

• Liker
Immobil og 1 annen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Gå ut i frisk luft og pust inn gjennom nesen og ut gjennom munnen et par ganger. Gå deretter inn og lukt på gjenstanden ved å puste inn gjennom nesen. Hva lukter det?

Krever naturligvis at man har en normal luktesans eller bedre.
Dessverre er det ikke riktig så enkelt. Hjernen og luktesansen har en evne til å sortere bort visse lukter eller forvrenge dem, noe som kompliserer det hele. Det er ikke nok å puste frisk luft og gå inn og lukte på noe for å ha en nullstilt luktesans. Det tar ofte minst 24-48 timer i et annet miljø for å få en nullstilt luktesans.

Det er nettopp dette som gjør at en person som har dårlig hygiene ikke merker selv at denne lukter vondt, for hjernen og luktesansen har sortert bort den odøren så den "eksisterer ikke" i den personens verden. På samme måte som personer i syke hus ofte ikke merker at klærne deres er luktpåvirket - mens omgivelsen kjenner det med en gang. På samme måte som at man kan gjøre "toeren" på holken i ro og mak uten å bry seg om odøren, mens om noen andre har gjort toeren på samme holk så kan man synes det lukter vondt - til tross for at man har produsert liknende avføring.

Jeg har imidlertid oppdaget at luktesansen nullstilles midlertidig av vibrasjoner i kraniet, noe som oppnås når jeg pusser tennene med en elektrisk tannbørste. Morsomt nok så merker jeg lukter da som jeg ikke har kjent før (og det har da ingenting med munnhygienen å gjøre, men kommer fra huset).

• Liker
mexitegel og 1 annen
  • Laddar…
A ansgar46 skrev:
Gammel tråd, beklager
Men hva er luktprøver?

/Janne
Luktprøver gjøres på flere måter, enten ved at man tar en bit materiale fysisk f.eks. isolasjon eller at man freser ut en bit fra en syll og legger den i en pose. Helst doble poser. Deretter forsegler man det og lar det godgjøre seg en stund, før man åpner innholdet og lukter på det. Når det gjelder syke hus må man åpne innholdet et annet sted (eller be en bekjent som ikke har et sykt hus lukte for en). Risikoen er ellers at ens eget luktesans allerede har sortert bort nettopp den lukten, så når man lukter på materialet lukter det friskt selv om det er luktforurenset.

Luktprøver gjøres også ved at man tar f.eks. nyvasket stoff (uten skyllemiddel eller vaskemiddel, men vasket på 90 grader) og henger opp her og der i rom. Deretter lar man det henge i 7-10 døgn eller mer. Finnes det en lukt kilde som luktforurenser tekstiler og organisk materiale, vil stoffbitene trekke til seg lukten. Deretter gjør man på samme måte at man legger dem i poser, kanskje merker med hvilket rom de har vært i, og åpner dem noen dager senere i et annet miljø (eller ber en bekjent prøve).

S shadowfire skrev:
Det er ikke nok å puste frisk luft og gå inn og lukte på noe for å ha en nullstilt luktesans. Det tar vanligvis minst 24-48 timer i et annet miljø for å få en nullstilt luktesans.
Ja, du har naturligvis rett!
Men jeg hadde mest i tankene trådskaperens demonterte og utslitte tredeler.

Jeg pleide å gjøre slik, de første årene i vårt nye hus, at jeg ba folk som kom og besøkte oss fortelle om de syntes det luktet noe i vårt nye hus. Fremfor alt fordi vi kjørte ventilasjonen på ganske lavt nivå.

Ja, det tar flere dager for luktesansen å "nullstilles" (y)
Vi har foruten villaen vi bor i, et fritidshus. Når man reiser mellom dem og kommer fram til ett av stedene, så merker man at fritidshuset for 10 år siden ble beboet av en røyker. Hjemme merker vi at det har vært hunder.
Det sitter i veggene og går ikke an å vaske bort. Sperremaling og nye overflater overalt kan kanskje fjerne det etter hvert.

J jzz skrev:
Shadowfire: Slik ser noen av reglene i min krypkjeller også ut. Besiktigelsesmannen som besiktiget nabohuset mumlet om brun cuprinol. Faren min derimot tror at det er asfaboarden som har farget av seg fordi det har vært fuktig der en gang i tiden. Noen som vet om asfaboard farger av seg i det hele tatt?

I mitt tilfelle er reglene kun overflatefarget/behandlet, men fortsatt veldig harde.
Asfaltboard farger ikke. Men kan angripes av mugg i torpargrunn. Dessuten blåser det rett igjennom disse.
Ta bort en bit av treverket, legg i en plastpose og spør for eksempel Anticimex om hva det kan være. Hvis du har prøven i en pose, lukter det etter en stund.

M MagHam skrev:
Ja, det tar flere dager for luktesansen å "nullstilles" (y)
Vi har foruten villaen vi bor i, en fritidsbolig. Når man reiser mellom dem og kommer frem til et sted så kjenner man at fritidsboligen for 10 år siden ble bebodd av en røyker. Hjemme kjenner vi at det har vært hunder.
Sitter i veggene og går ikke å vaske bort. Sperremaling og nye overflater overalt kan kanskje fjerne det på sikt.
En skikkelig ozongassbehandling kan hjelpe hvis dere slår av ventilasjonen eller minimerer den og reiser bort på ferie eller lignende samtidig. Jeg har i flere år brukt et ozonaggregat i mitt syke hus nettopp for å sanere og drepe passive lukt kilder, dvs luktsmittet materiale.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.