Det holder sikkert uansett om du har tilstrekkelig mange feste. Da blir ikke momentarmene så lange. Men det hadde sett penere ut.

J justusandersson skrev:
Det står nok uansett hvis du har tilstrekkelig mange innfestinger. Da blir ikke momentarmene så lange. Men det hadde sett penere ut.
De kommer til å bli skjult, men innser at 10mm blir for spinkelt.

Er hjemme nå og skrev fra arbeidet tidligere. Det er ikke 11 innfestinger for bærelinjen, men 18 stk. Kan 14mm være nok?

Ja, 18 stk à 14 mm må være tilstrekkelig med god margin. Med penere mente jeg fra et konstruktivt synspunkt, ikke rent visuelt.

J justusandersson skrev:
Ja, 18 stk à 14 mm må være mer enn nok. Med finere mente jeg fra et konstruktivt synspunkt, ikke visuelt.
Ja, det ser jo "renere" ut, mer strengt og mer profesjonelt gjort slik du beskrev det.. At jeg ikke tenkte så fra starten...!! Men skal prøve å finne god kvalitet på gjengestengene i morgen! Jula hadde bare 4.8 på sine.

14mm finnes nok ikke

Sist redigert:
J justusandersson skrev:
Du må ta utgangspunkt i dine behov og deretter se hvor mange stenger og av hvilken dimensjon og kvalitet som trengs.
Er det noe jeg IKKE kan, så er det å beregne slikt her.. Er en "glad" amatør på området med tommelen midt i hånden når det gjelder sånt. Dessverre... Men 18 festepunkter for bærelinjen med HGS 8,8 FZV M16 burde holde i massevis...? Det er slike gjengestenger jeg skal satse på.

Pappa hadde en evne for ulike slags beregninger, men ikke "lillebror" (dvs jeg). Vil gjerne ha en slags styrkeberegning eller formel, mm for å kunne få det på "papir".

Gjorde forresten et hull i bærelinjen når jeg skulle øke hullene fra 10mm til 16mm, så det blir å kjøpe ny. På den annen side kan jeg korrigere antall festepunkter til et færre antall også.

M Mogg skrev:
Men 18 festepunkter for bæringen med HGS 8,8 FZV M16 burde holde i massevis...?
Det er jeg overbevist om.

• Liker
Mogg
  • Laddar…
Du kan regne med at en M16 8.8 tåler ca 7-8 tonn i skjærkraft før den går av.

Hva gjengestangens innfesting i veggen tåler for last vet jeg ikke på stående fot. Men du kan nok gå ut fra at 18 stk M16 holder.

Sist redigert:
Det ble HGS 8.8 M16 FZV. Handlet dem i dag med tilhørende muttere og passende firkantbrikker.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
R
Jeg har en veranda 15 m lang som henger på 10 stk 16 mm gjengestang 5 cm ut fra huset, en bjelke 45X145, gjennomgående i svillen med muttere og skiver overalt, og den rører seg ikke. At jeg har et mellomrom skyldes at jeg ikke vil ha skitt som aldri tørker mot panel, svill, grunnmur. Det skaper problemer i fremtiden med råtne deler om det er tett.

E
M Mogg skrev:
Det ble HGS 8.8 M16 FZV. Handlet dem i dag med tilhørende muttere og passende firkantskiver.
Blir sikkert bra. Husk bare at kutter man en vfz gjengestang så er rustbeskyttelsen borte ved kuttet og den vil begynne å ruste på sikt.

E erkka skrev:
Blir sikkert bra. Husk bare at kapper man en vfz gjengestang så er rustbeskyttelsen borte ved kappsnittet og den vil begynne å ruste med tiden
Kan man beskytte gjengestengene på noen måte der man har kappet dem? Dyppe endene i tjære?

richardtenggren
Finnes kaldgalv på boks, men smartest er vel å ha den kappede enden i hullet kanskje?

R
Plombfarge, blyplombfarge, kan males med vanlig linoljefarge, oljefarge tykk beskytter ca 15 år.

Hammarlakk duger vel også som rustbeskyttelse tror jeg!? Det kanskje du har litt hjemme...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.