9.159 lest ·
29 svar
9k lest
29 svar
Styrkeklasser for gjengestenger?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det holder sikkert uansett om du har tilstrekkelig mange feste. Da blir ikke momentarmene så lange. Men det hadde sett penere ut.
De kommer til å bli skjult, men innser at 10mm blir for spinkelt.J justusandersson skrev:
Er hjemme nå og skrev fra arbeidet tidligere. Det er ikke 11 innfestinger for bærelinjen, men 18 stk. Kan 14mm være nok?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, 18 stk à 14 mm må være tilstrekkelig med god margin. Med penere mente jeg fra et konstruktivt synspunkt, ikke rent visuelt.
Ja, det ser jo "renere" ut, mer strengt og mer profesjonelt gjort slik du beskrev det.. At jeg ikke tenkte så fra starten...!! Men skal prøve å finne god kvalitet på gjengestengene i morgen! Jula hadde bare 4.8 på sine.J justusandersson skrev:
14mm finnes nok ikke
Sist redigert:
Er det noe jeg IKKE kan, så er det å beregne slikt her.. Er en "glad" amatør på området med tommelen midt i hånden når det gjelder sånt. Dessverre... Men 18 festepunkter for bærelinjen med HGS 8,8 FZV M16 burde holde i massevis...? Det er slike gjengestenger jeg skal satse på.J justusandersson skrev:
Pappa hadde en evne for ulike slags beregninger, men ikke "lillebror" (dvs jeg). Vil gjerne ha en slags styrkeberegning eller formel, mm for å kunne få det på "papir".
Gjorde forresten et hull i bærelinjen når jeg skulle øke hullene fra 10mm til 16mm, så det blir å kjøpe ny. På den annen side kan jeg korrigere antall festepunkter til et færre antall også.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du kan regne med at en M16 8.8 tåler ca 7-8 tonn i skjærkraft før den går av.
Hva gjengestangens innfesting i veggen tåler for last vet jeg ikke på stående fot. Men du kan nok gå ut fra at 18 stk M16 holder.
Hva gjengestangens innfesting i veggen tåler for last vet jeg ikke på stående fot. Men du kan nok gå ut fra at 18 stk M16 holder.
Sist redigert:
Jeg har en veranda 15 m lang som henger på 10 stk 16 mm gjengestang 5 cm ut fra huset, en bjelke 45X145, gjennomgående i svillen med muttere og skiver overalt, og den rører seg ikke. At jeg har et mellomrom skyldes at jeg ikke vil ha skitt som aldri tørker mot panel, svill, grunnmur. Det skaper problemer i fremtiden med råtne deler om det er tett.
Finnes ulike produkter, f.eks:M Mogg skrev:
https://www.biltema.se/bilvard/bilu...ukter/zinkkallgalvanisering---farg-2000023760
Klikk her for å svare