Skal installere 1,5 tonn peis på gulv med trebjelkelag og trenger dermed å forsterke. Kjeller finnes under gulvet. Peisens mål er ca. 500mm dyp og 1100 mm bred. Jeg vil gjøre minst mulig inngrep, ser for meg en form for vertikal søyle som går fra kjellergulv til kjellerens innertak, men jeg har ingen anelse om hvordan man lager en slik søyle? Hva skal man bruke av materialer, fremgangsmåte? Skal den plasseres mot peisens ytterkant dvs. 500mm fra veggen eller peisens "senter" dvs. 250mm fra veggen? Noen som har erfaring og kan dele tips og ideer?

Kjeller med synlig rørledning og takbjelker, delvis mørklagt, muligens klargjort for installasjon.

En bra ting å sjekke kan være hvor du har dine bærebjelker, og stemple/sette søyler under dem.

Ikke feil med bunnsvillpapp under søylen heller.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Du trenger i alle fall å finne ut av den resulterende vertikale kraften og om kjellergulvet tåler punktlasten.

V Vardagsrum skrev:
En bra ting å kontrollere kan være hvor du har dine bærlinor, og stemple/sette pilar under dem.

Ikke feil med syllpapp under pilaren heller.
Er det ikke bærlinorna jeg har fotografert på bildet?
Bilde av kjellerloft med rør og markerte bjelker som antagelig er bærlinor, til diskusjon om bygging og renovasjon.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Du trenger iallfall å finne ut av den resulterende vertikale kraften og om kjellergulvet tåler punktlasten.
Er det konstruktør man kontakter?

P ptk skrev:
Jeg hadde gjort det. 1,5 tonn ildsted vil ikke jeg ha braket ned. og bryr man seg om verdien på huset så blir en usikker hjemmeløsning trolig ingen høydare. For å ikke snakke om godkjenning av ny ildsted etc.

• Liker
FreQa
  • Laddar…
En konstruktør vet nok ikke hvilken bæreevne gulvet ditt har.
Hakker hull i gulvet og støper et eget armert fundament (rundt eller firkantet) kunne du nok "felle inn" det i gulvet og sette en søyle oppå.

1500kg er ikke så mye. Har man "kontroll på situasjonen" ville antakeligvis noen ekstra gulvbjelker være tilstrekkelig.
(tror at man kan sette inn et boblebad med gulvbjelker - cc 30 - men det må sjekkes opp)
En hyggeligere løsning om kjelleren skal brukes.

P ptk skrev:
Det er tenkbart at du må bevise at det holder (=dokument fra konstruktør), for å få det godkjent.

Når det gjelder flerfamiliehus kjenner jeg til et tilfelle der man satte inn en kakkelovn i en eldre leilighet. Gulvbjelkelaget i tre ble forsterket. De fikk en godkjent byggemelding. Men så skulle det ferdige resultatet godkjennes av feieren. Som underkjente stabiliteten. Han hevdet at bjelkelaget må være utformet slik at bæreevnen består selv om huset brenner ned. Kakkelovnen får ikke rase ned i leiligheten under, selv om bjelkelaget brenner. For da kan den slå i stykker bjelkelaget i gulvet i leiligheten under, slik at brannen kan spre seg nedover.

Det var bare å rive og begynne på nytt.

H hempularen skrev:
Det er tenkbart at du må bevise at det holder (=dokument fra konstruktør), for å få det godkjent.

Når det gjelder flerfamiliehus kjenner jeg til et tilfelle der man satte inn en kakelovn i en eldre leilighet. Gulvbjelkelaget i tre ble forsterket, og de fikk en godkjent byggemelding. Men så skulle det ferdige resultatet godkjennes av feieren. Som underkjente stabiliteten. Han hevdet at bjelkelaget må være utformet slik at bæreevnen består selv om huset brenner ned. Kakelovnen får ikke falle ned i leiligheten under, selv om bjelkelaget brenner. For da kan den slå i stykker bjelkelaget i gulvet i leiligheten under, slik at brannen kan spre seg nedover.

Det var bare å rive og begynne på nytt.
Jeg lurer på hvilken bestemmelse han lente seg mot der faktisk. Branncellene i leiligheter skal normalt stå intakte i 60 minutter, for å rekke å evakuere huset. Noen krav som strekker seg til brannen er slukket har jeg aldri hørt om.

Selv om dette ikke er flerfamiliehus, er det vanskelig å føle relevansen.

Det burde være nok å spikre sammen 2 stk 2"x4" til en søyle og sette mellom gulvbjelke og kjellergulvet, legg et stykke syllpapp eller lignende kapillærbrytende mot betongen.

Om du er bekymret kan du mure en søyle av leca stein 25x59cm, det er både enklere og billigere enn å ansette en konstruktør og bærer uten problem peisens vekt.

F fribygg skrev:
Det burde holde å spikre sammen 2 stk 2"x4" til en søyle og sette mellom gulvbjelke og kjellergulvet, legg en bit svillpapp eller lignende kapillærbrytende mot betongen.

Om du er bekymret kan du mure en søyle av leca stein 25x59cm, det er både enklere og billigere enn å ansette en konstruktør og bærer uten problemer peisens vekt.
sm i killgissning (y) Lytter man til de som befinner seg langt fremme på Dunning-Kruger kurven så pleier de sjelden uttale seg uten å vite ganske mye om forutsetningene. Her vet vi svært lite.

Viktor.J Viktor.J skrev:
sm i killgissning (y)Lytter man til de som befinner seg langt fremme på Dunning Kreuger-kurven så pleier de sjelden å uttale seg uten å vite ganske mye om forutsetningene. Her vet vi veldig lite.
De fleste eksisterende eneboliger er bygget uten konstruktør, har man erfaring og sunt bondevett klarer man seg utrolig langt.

F fribygg skrev:
Det burde holde å spikre sammen 2 stk 2"x4" til en søyle og sette mellom gulvbjelke og kjellergulvet, legg en bit syllpapp eller lignende kapillærbrytende mot betongen.

Om du er av det bekymrede slaget kan du mure en søyle av leca 25x59cm, det er både enklere og billigere enn å ansette en konstruktør og bærer uten problemer peisens vekt.
Det var vel noe lignende jeg hadde tenkt meg. Om man velger leca-løsningen: hvordan skal man få den i eksakt høyde så den støtter bjelkelaget? Den får jo ikke være for lav, da svikter gulvet. Og for høy, da tvinger den bjelkelaget oppover i stedet. Så hvordan gjør man?

P ptk skrev:
Det var vel noe lignende jeg hadde tenkt meg. Om man velger leca-løsningen: hvordan skal man få den i eksakt høyde så den støtter bjelkelaget? Den får jo ikke være for lav, da svikter gulvet. Og for høy, da tvinger den bjelkelaget oppover i stedet. Så hva gjør man?
Støtte opp, mure, spare en luke og inn med en kile/mellomlegg, slipp på støtte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.