Hvis jeg vil bygge en stum regelvegg med noe ganske bra lydisolering, kan jeg da sette osb+gips på en 45mm plåtregel i en dobbelregelstommekonstuktion, eller er vanlig 45x70mm trestender bedre? Tenker meg også 45mm isolering på den ene siden.

vaggei8.png

Ser bra ut.
Det er ingen større forskjell i lydisolasjon mellom tre- og metallstendere i din konstruksjon.
Om du vil forbedre lydisolasjonen skal du ha dobbeltgips!

Og isolere på begge sider. Isoleringen gjør ikke så mye men den bidrar og mange bekker små. Vær så generøs med fugemassen også. Det skal bli absolutt tett.

Jeg etterstreber en vegg som demper 50dB, tror dere jeg er i nærheten?

Dobbelt regelkonstruksjon gir 50-54 dB med 2 lag gips. Bruk heller 70 enn 45 stendere. Tre eller stål spiller mindre rolle.

Hvorfor akkurat 50 dB forresten?

Bakgrunn. Jeg bor i leilighet som er dårlig lydisolert. Det er ikke gøy å gå på do når vi har gjester og utenfor passerer stadig busser og lastebiler.

Fremtiden: Vi møter banken angående låneløfte om knapt to uker. Tanken er å enten kjøpe et lite hus og bygge til, eller kjøpe et passende hus og renovere rom for rom. For dette samler jeg nå så mye kunnskap jeg bare kan for å så slippe "tenk om vi hadde gjort så i stedet". Jeg har forstått det slik at en vanlig samtale lyder på ca 70dB og synes selv det er behagelig når det "bråker" maks 20dB, 70-20=50. :)

Mikael_L
Er det noen som har svaret på hvor mye dårligere det blir med OSB + gips på begge sider sammenlignet med dobbelt gips på begge sider?

Jeg, som Apprentice, sitter og planlegger for fremtiden, med. Men jeg er ærlig talt ikke helt keen på konstruksjonen med dobbelt gips sammenlignet med OSB +gips.

Jeg finner litt vanskelig informasjon på Gyprocs hjemmeside, men ingenting om OSB.

det gir ca 3-6 dB dårligere reduksjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.