Hei!
Jeg ville vært utrolig takknemlig om jeg kunne få hjelp med skruer, plugger og avstandsstykker for montering av stringhyller, gulvgavler i en betongvegg.

I manualen står det at det skal være en 6x50mm nylonplugg.
Bør jeg kjøpe skruer som er 6mm i diameter og minst 60mm lange?

Hvordan i huleste finner man avstandsstykker og hvordan vet man hvilken størrelse de skal ha?

Kan man bruke 10x50mm nylonplugg i stedet, og skal skruen være 10x60mm?
(6x50mm er vanskelige å finne og de som finnes på markedet er dyre).

Strings kundeservice kunne ikke hjelpe meg.
Man takker for den servicen når man har brukt over 10 papp!

Takk på forhånd!
Boreguide for montering med 6mm bor og 50mm skruer i gips, betong eller tegl. Viser korrekt bruk av skruer og nylonplugger for ulike veggtyper. Illustrasjon av monteringssett med skruer, plugger og distanser, sett i et diskusjonsforum om montering av stringbokhyller på betongvegg.

I betong bruker jeg 6 mm skruer i 8 mm plastplugg til vegghengte String-hyller.

fahlis fahlis skrev:
I betong bruker jeg 6 mm skruer i 8 mm plastplugg til vegghengte String-hyller.
Takk Fahlis!
Mener du 8x40mm plugg?

Tror jeg trenger minst 50mm siden bokhyllen med gulvgavler er mye tyngre, men jeg skal huske pluggstørrelsen til min pockethylle. Hvilken diameter er det på skruene til de pluggene?

Vet du hva målene er på distansene til den hylla?

K Karl P skrev:
Spikerplugger er praktisk ellers
[lenke]
Takk for tipset! Skal sjekke det ut.

Beste svar

Sist jeg monterte Strinhyller så var alle beslagene inkludert, skruer, plugger og distanser lå i pakken.

Distanserne skal brukes enten oppe eller nede når man ikke bygger videre med en hylle til. Så mål hvor mye festet på gavlen er utbøyd fra veggen eller hvor tykk tråden som selve gavlen er laget av er.

Takk for hjelpen!

Litt panikk over distansene for jeg skal bygge sammen 2 stk. (Kjøpte dem for noen år siden, så de har blitt flyttet et antall ganger).

S Snappahaneklanen skrev:
Sist jeg monterte String-hyller så fulgte alle beslagene med, skruer, plugg og distanser lå i pakken.

Distanserne skal brukes enten oppe eller nede når man ikke bygger videre med en hylle til. Så mål hvor mye festet på gavlen er utbuktet fra veggen eller hvor tykk tråden som selve gavlen er laget av er.
Nå så jeg at du hadde skrevet at distansene ikke skal brukes!

F Förvirrade Hönan skrev:
Nå så jeg at du hadde skrevet at distansene ikke skal brukes!
String-gavlene, de er vel laget av tykk ståltråd, og i endene er det en løkke som man skal dra en skrue igjennom.

Jeg har noen "string-lignende" hyller og dem har jeg satt med montasjeskrue. (Eksempel; https://www.biltema.se/bygg/fastelement/montageskruvar/montageskruv-2000018859) De har et stort og flatt hode som dekker den der løkken. De finnes dessuten i forskjellige farger, i det minste svart, hvit og grå. Har du flaks så finner du dessuten med Torx-spor i stedet for Phillips krysspor (som på Biltemas). De er lettere å dra i.

Distansene trengs vel om du skal "stable" hyllene. Distansen skal holde ut den ytre gavlen og skal vel være like tykk som ståltråden gavlen er laget av.
Finner du ingen distanser kan du ta noen metallskiver i antall så det tilsvarer tykkelsen.

K Karl P skrev:
Spikerplugg er smidig ellers
[lenke]
er det ikke sånne som er så jævla vanskelige å få ut når man skal ta dem ut av veggen senere? Og hvilken str av disse går inn den gulvskena,

F Förvirrade Hönan skrev:
Takk for tipset! Skal sjekke det ut.
hva brukte du etterpå? Jeg skal også bore i betong/teglstein…

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.