Jeg planlegger å bygge en ramme å plassere et tunnelveksthus på. Veksthuset er 3x8 meter.
Tenkte å bygge en støpeform 20x20 cm b/h rundt omkring. Ville det fungere å fylle denne formen med f.eks. 16/32 eller 32/64 pukk (samt armeringsjern) og vibrere ned betongen, evt. veksle mellom betong/pukk/vibrering for å spare arbeid og penger?
Tenkte å bygge en støpeform 20x20 cm b/h rundt omkring. Ville det fungere å fylle denne formen med f.eks. 16/32 eller 32/64 pukk (samt armeringsjern) og vibrere ned betongen, evt. veksle mellom betong/pukk/vibrering for å spare arbeid og penger?
20 x 20 er en skikkelig massiv såle for et drivhus. Hvis du vil spare penger, bør du lage en mindre såle, heller enn å blande dårlig betong.
Du må blande betongen i blandemaskin, du kan ikke vibrere ned betongen.
Du må blande betongen i blandemaskin, du kan ikke vibrere ned betongen.
Betong inneholder allerede stein. Vil man fylle volum kan man legge i større steiner, men å forsøke å få det ned i pukk tror jeg ikke på. Men om du skal støpe uten armering kan man "procenta" med stein unna for unna. Er det armert blir det vanskeligere.
Ja det siste er jo selvfølgelig, men kanskje hadde man klart seg med betydelig slankere konstruksjon som du sier. Utgikk egentlig bare fra størrelse på lecablokk men dette blir jo sterkere uansett.B BSOD skrev:
Med Prosentere, mener du å varve? Blir ikke det litt det samme som jeg skrev? Hva skjer om man vibrerer sammen betong med mindre steiner, forringes betongen da? Større steiner hadde jo blitt pent t o m. Får se om jeg kan få det til å rekke.D Daniel 109 skrev:
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Jeg tror du ville tjene mer på å redusere dimensjonen på støpningen i stedet for å bruke prosentandel med stein. Hvis du reduserer bredden og høyden til 15cm i stedet, går det i 495 liter betong i stedet for 880 liter. Da sparer du noen tusenlapper.
Procenta med steiner er vanlig i eldre konstruksjoner, men på en så smal konstruksjon blir det inkludert armering en del puslespill.
Støpte man en grunn/søyler for en låve eller platen i en stall, så var det mer plass til å kaste ned den steinen som fantes. Gjødselrenner og fôrbrett gjør at konstruksjonen i en eldre stall noen ganger ble latterlig tykk, og på en meter betong spiller det mindre rolle hvor steinen havner. Kostnaden for sementen ble derimot betydelig i forhold til gratis stein.
Hvis man vil bruke stein i en grunn til et drivhus, ville jeg, om det finnes hauger av stein, vurdere å mure, men det bare fordi det kan være gøy å teste. Betong og leca er mye enklere.
Støpte man en grunn/søyler for en låve eller platen i en stall, så var det mer plass til å kaste ned den steinen som fantes. Gjødselrenner og fôrbrett gjør at konstruksjonen i en eldre stall noen ganger ble latterlig tykk, og på en meter betong spiller det mindre rolle hvor steinen havner. Kostnaden for sementen ble derimot betydelig i forhold til gratis stein.
Hvis man vil bruke stein i en grunn til et drivhus, ville jeg, om det finnes hauger av stein, vurdere å mure, men det bare fordi det kan være gøy å teste. Betong og leca er mye enklere.
En 100 år gammel tommelfingerregel jeg fant i en bygghåndbok var at man kan fylle ut med opptil 25% sparsten i grunnmurer og såler uten å miste altfor mye styrke.
Men i dag med billige transporter så vet jeg pokker om det ville vært verdt det...
Men i dag med billige transporter så vet jeg pokker om det ville vært verdt det...
Min erfaring både fra det jeg har blandet og gammel betong jeg har sprengt, er at man kan tynne ut betongen utrolig mye. Når jeg har blandet betong og det har rent ut en 4-5 cm tykk kake på parkeringsplassen, har jeg ikke klart å knekke det med traktorgraveren på 6 tonn. Til tross for å presse med tennene på skuffen og bakdekkene i luften, har det ikke blitt den minste sprekk, bare små groper fra tennene. Har måttet løfte det opp fra siden, og når det ikke er stumt mot underlaget, knekker det selvfølgelig lett. Så hvis du har et godt underlag, hadde jeg turt å jukse skikkelig.
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Problemet er ikke at de ikke holder å prosentere betongen. Det er jo uansett bare en sokkel til et drivhus så det blir ingen større belastning på den. Men hvis du procenter for mye så vil kanskje betongen ha vanskelig for å flyte ut over alt med støpesår som følge. Kan være verdt å ha i tankene iaf.