Når man skal spikre veggstolpene på gulvsilla begynner man vel med hjørnene. Man lodder og stiver. Men hvordan spikrer man resten av stolpene? Hver stolpe skal loddes med et langt vater, men skal hver stolpe stives? Veggen er 9m lang og har ikke bjelke som rekker mellom hjørnene. Drar man en snor over på hjørnestolpene og spikrer stolper etter hvert?

Marker regelplasseringen på syllen og legg de kommende svillene ved siden av og før over markeringen til dem. Deretter reiser du hjørnereglene og de veggreglene som trengs for å gi svillene opplag i endene, og strever dem. Deretter kan du sette på plass resten av reglene uten å måtte lodde. Deretter kan du sette noen bord skrått over veggene her og der, hvis det er så stort at det trengs, altså.

Alternativt slår du sammen veggen på platen og reiser den etterpå.

Takk jon_h, som jeg nevnte har jeg ikke svill som, i en enkelt bit, rekker mellom hjørnene. Må jeg kjøpe en hel bit eller mener du altså at svillen kan være biter som skjøtes på veggstolpene?

Nå forstår jeg ikke helt, du har ikke hammarband som rekker i ett stykke, nei. Men det har du vel i så fall allerede tenkt at du skulle skjøte? Det var derfor jeg skrev at du setter opp hjørnestolpene og de mellomstolper som trengs for å gi opplag, altså støtte i endene, til hammarbandene.

Ville være sikker på å ha oppfattet riktig. Takk.

Vil du gjøre det ekstra stødig så legger du en hullplate på oversiden over skjøten og strammer til

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.