Jeg skal åpne opp en større åpning i en vegg mellom to rom i huset mitt fra -47. En konstruktør har beregnet at jeg skal legge en HEA180 for å avlaste åpningen som blir opptil 2,5 meter bred.
I dag hviler en betongdekke på veggen som er en bærevegg i huset og er i dag av betonghullstein. Ovenpå har det et bjelkelag av tre på betongplaten, og en bjelkelaget trevegg som takkonstruksjonene hviler på.
Jeg tenkte å stive opp betongplaten mellom etasjene mens jeg utfører jobben. Spørsmålet er hvor mange bjelker jeg trenger å sette der for å unngå at jeg får hele greia i hodet når jeg hakker bort veggen som bærer i dag?
Hvis jeg bruker 45x95 som bjelker og disse står på betonggulvet, hvor tett trenger disse å være? CC 500? Skal jeg bruke grovere bjelker, tettere?
I dag hviler en betongdekke på veggen som er en bærevegg i huset og er i dag av betonghullstein. Ovenpå har det et bjelkelag av tre på betongplaten, og en bjelkelaget trevegg som takkonstruksjonene hviler på.
Jeg tenkte å stive opp betongplaten mellom etasjene mens jeg utfører jobben. Spørsmålet er hvor mange bjelker jeg trenger å sette der for å unngå at jeg får hele greia i hodet når jeg hakker bort veggen som bærer i dag?
Hvis jeg bruker 45x95 som bjelker og disse står på betonggulvet, hvor tett trenger disse å være? CC 500? Skal jeg bruke grovere bjelker, tettere?
vanskelig å virkelig si.
på jobben når vi støper opp hus, bruker de stålstempler
og bukkrygger (en tre I-bjelke). den legges langs taket stående
og så stempler rett ned under. disse bukkryggene med 1m mellomrom og så
er det 600-1000 mellom stemplene...
spikre og lime sammen 45x95 bjelker, og sett tre-fire på hver side av veien
så er du ganske trygg. bedre for mye enn for lite når det handler om betong som
ikke gir litt, men raser direkte
på jobben når vi støper opp hus, bruker de stålstempler
og bukkrygger (en tre I-bjelke). den legges langs taket stående
og så stempler rett ned under. disse bukkryggene med 1m mellomrom og så
er det 600-1000 mellom stemplene...
spikre og lime sammen 45x95 bjelker, og sett tre-fire på hver side av veien
så er du ganske trygg. bedre for mye enn for lite når det handler om betong som
ikke gir litt, men raser direkte
Akkurat, jeg setter heller opp litt for mange støtter/støtter enn å ta sjanser.
"Spiker og lim sammen 45x95 reglar og sett tre-fire på hver side av veien", det blir altså ca 1 meter mellom støttene. Bedre å lime sammen og sette sånn, enn 6-8 stykker CC500 uten å lime sammen?
Jeg antar at man vil sette støttene så nærme veggen som mulig, men jeg må la litt rom til å jobbe på også, er det ok å sette det litt unna, si 800, fra veggen?
"Spiker og lim sammen 45x95 reglar og sett tre-fire på hver side av veien", det blir altså ca 1 meter mellom støttene. Bedre å lime sammen og sette sånn, enn 6-8 stykker CC500 uten å lime sammen?
Jeg antar at man vil sette støttene så nærme veggen som mulig, men jeg må la litt rom til å jobbe på også, er det ok å sette det litt unna, si 800, fra veggen?
Vil ikke insistere, vil bare ikke gjøre noe unødvendig 
Men hvis det bidrar til en sterkere konstruksjon så gjør jeg det. Lager noen bjelker i kveld og setter dem opp i morgen. Trenger jeg å ha en liggende bjelke, både oppe og nede, når det er betong, eller sprer betongen kreftene bra selv?
Og er det greit å sette det et stykke fra veggen sånn at man kommer til?
Takk for bra informasjon. Bare det at det blir lettere å bevege seg var jo smart tenkt.
Men hvis det bidrar til en sterkere konstruksjon så gjør jeg det. Lager noen bjelker i kveld og setter dem opp i morgen. Trenger jeg å ha en liggende bjelke, både oppe og nede, når det er betong, eller sprer betongen kreftene bra selv?
Og er det greit å sette det et stykke fra veggen sånn at man kommer til?
Takk for bra informasjon. Bare det at det blir lettere å bevege seg var jo smart tenkt.
de sprer seg rett bra selv men skader ikke å spre det der oppe.
du bør kunne stille de iallfall 500-700 fra veien uten problem.
vanskelig å si egentlig, kommer an på hva slags betong og hardhet og mengde armering mm. men 500-700 er du safe uten problem.
du bør kunne stille de iallfall 500-700 fra veien uten problem.
vanskelig å si egentlig, kommer an på hva slags betong og hardhet og mengde armering mm. men 500-700 er du safe uten problem.
Man vil ha de grovere tverrsnittsmålene for å redusere knekkfare.
Knekking er et stabilitetsproblem som fungerer omtrent som når du tar en linjal og trykker fra begge endene mot midten. Plutselig forsvinner bæreferdigheten helt.
Dette er knekking.
Man vurderer knekkfaren ved å beregne slankhetstallet som i prinsippet (det er mange detaljer å ta hensyn til) er lengden dividert med minste tverrsnittsmålet.
Knekking er et stabilitetsproblem som fungerer omtrent som når du tar en linjal og trykker fra begge endene mot midten. Plutselig forsvinner bæreferdigheten helt.
Dette er knekking.
Man vurderer knekkfaren ved å beregne slankhetstallet som i prinsippet (det er mange detaljer å ta hensyn til) er lengden dividert med minste tverrsnittsmålet.
Klikk her for å svare

