Hei, på tomten til vårt relativt nyanskaffede fritidshus er det en bratt skråning tett inntil husets bakside. Forrige eier har der ganske nylig bygget en støttemur i lecablokk. Bak støttemuren har han anlagt et bed. Nå ser vi etter to vintre at det har oppstått sprekker som tyder på at muren ikke tåler trykket fra jorden. Det bekymrer oss mye siden den er bygget ikke mye mer enn en meter fra huset.:wow: Jeg vet ikke hvordan muren er bygget og om den er forankret på noen måte. Men har noen noen tips om hvordan vi kunne støtte muren. Mine egne tanker går ut på å bore hull vannrett gjennom muren og der stikke gjennom flere armeringsjern med 2 meters mellomrom som bøyes 90 grader på forsiden av muren. På baksiden (bed-siden) graves hull 1,5 meter inn fra støttemuren der armeringsjernene støpes fast med en betongklump som jordanker. Hva tror dere om den ideen? Andre forslag?
Hvordan gjør jeg for å redusere sprekken som har oppstått?
Se bilder.
Mvh
Albin
Hva er det for masser nærmest muren. Det må være drenerende materiale ellers frostsprenges muren. Du skrev at det er en rabatt=jord nærmest muren. Har du det er det steg en for å sikre opp muren.
Så om den går å redde eller ikke er vanskelig å si. Skulle jeg spekulere så er det: Gjør om gjør rett! Ikke det svaret du vil ha men trolig det eneste som garantert fungerer i lengden.
Nærmest muren sitter en slags plastduk som man kan se på bildet, deretter kommer plantejord ca. 75 cm bredt, så kommer morene (sand og stein). Ifølge forrige eier står muren på lecakuler. Det er også drenering lagt ned.
Vi ville virkelig trenge noen råd her og blir litt nervøse av svarene deres. Vi vil helst unngå å ha hele baksiden av huset fullt av stein, jord og grus hele sommeren. Er dette noe man burde overlate til fagfolk? Og ville forsikringsselskapet dekke dette?
Dolt feil kan du nok glemme og ingenting forsikringen dekker heller. Men jeg synes du kan være rolig. Det er jo ingen kjempemur og den vil neppe gi etter med det første bare fordi det har sprukket litt. Men hvis du vil reparere litt midlertidig kan du vel forsterke med litt flattjern, store plugger og skruer eller noe.
Man skal aldri ha jordmasser bak en mur. Jorden binder fukt som vintertid fryser. Fryst jord tar større plass enn ikke-frossen, dette gjør at det "sprenger" muren. Bort med jorden og erstatt med drenerende masser.
Har muren flyttet seg noe eller lener den mot huset? Står muren stille og ikke har begynt å lene, så er det nok ingen akutt fare. Sprekken på bilde 1 er jo tvers over flere blokker og ikke i skjøtene. Det ser jo mer ut som om noe har satt seg. Bilde 2 ser for mine uerfarne øyne ut som en dårlig skjøt, men at den sprekker akkurat der kan jo komme av at massene bak presser ut muren nærmest huset.
Hva finnes under bedjorden? Er det bare 2-3 desimeter jord og så noenlunde drenert, ville jeg ikke bekymre meg. Ellers ville jeg forsøke å få til noe bedre drenering rett bak muren slik at den ikke fryser i stykker akkurat som Bubblaren sier.
Etter hva jeg ser på bildene, ville jeg ikke bekymre meg. Om muren har flyttet seg eller begynt å lene seg inn mot huset, er det nok bare å gjøre om og gjøre mer riktig dessverre, men ikke i år...