jeg har kjøpt et sommerhus, som ligger 2,8m over havet, med en tomtegrense som utgjøres av en støttemur direkte mot stranden til. Den konstruksjonen som finnes i dag er fra 60-tallet, tror plass-støpt i sement, likt L-støtte med dreneringsrør. Mao. er det denne muren som gjør at min tomt ikke raser ut i havet.
Vi skal nå oppdatere denne støttemuren, ettersom vi skal heve tomten og bygge nytt hus. Så til mitt spørsmål; hvem kontakter jeg, det føles som et ganske spesifikt bygge og vet at naboen betalte over 500tkr for sin oppdatering (hvilket føles urimelig høyt)?
Alle typer forslag mottas varmt, både på konstruksjon og leads på noen jeg kan ansette for jobben (tomten er i sør-sverige)
Vi skal nå oppdatere denne støttemuren, ettersom vi skal heve tomten og bygge nytt hus. Så til mitt spørsmål; hvem kontakter jeg, det føles som et ganske spesifikt bygge og vet at naboen betalte over 500tkr for sin oppdatering (hvilket føles urimelig høyt)?
Alle typer forslag mottas varmt, både på konstruksjon og leads på noen jeg kan ansette for jobben (tomten er i sør-sverige)
Hvor omfattende er denne støttemuren? Er det risiko for at bølger slår mot den?
Det er ikke noe bemerkelsesverdig utførelsesmessig, men er den høy og skal tåle ganske mye jordtrykk så vil man nok la en konstruktør se på det også.
Det er ikke noe bemerkelsesverdig utførelsesmessig, men er den høy og skal tåle ganske mye jordtrykk så vil man nok la en konstruktør se på det også.
Den er ca. 2m høy, 30cm dyp (dimensjonene på den delen av L-en som går inn under tomtmassene vet jeg ikke)...men ja, bølger slår direkte mot den og når vannivåene er høye, ligger vannet direkte mot. Nok en god idé med en konstruktør
Om bølgene slår direkte mot den ville jeg bygge noe som går betydelig mer enn 30cm ned for å sikre at de ikke over tid frakter bort så mye at de kommer inn under beskyttelsen og begynner å undergrave alt.
30cm høres ut som noe som i verste fall kan forsvinne under en og samme storm...
Om 500tkr er mye eller lite avhenger jo av om vi snakker om en 5 eller 100m lang strekning som skal beskyttes.
30cm høres ut som noe som i verste fall kan forsvinne under en og samme storm...
Om 500tkr er mye eller lite avhenger jo av om vi snakker om en 5 eller 100m lang strekning som skal beskyttes.
Hei!
Bilder ville hjulpet med å vurdere omfanget samt hvem man bør kontakte! Avhenger jo litt av hvor i landet dere befinner dere også!
Bilder ville hjulpet med å vurdere omfanget samt hvem man bør kontakte! Avhenger jo litt av hvor i landet dere befinner dere også!
Hva slags materiale er det i bakken som muren står på nå?
Vet du hvor dypt det er ned til berg?
Vet du hvor dypt det er ned til berg?
Klikk her for å svare