Jeg har et basseng som er bygget på en skrånende tomt. Man har lagt jordmasser på den ene langsiden for å fylle ut, og jordmassene holdes på plass av en betongmur, vanlige L-blokker. Disse har nå begynt å gi etter...

Noen meter fra muren finnes det støpte, solide søyler i bakken som holder oppe et tredekke som ligger oppå det hele.

For å slippe å grave ut rundt bassenget og gjøre om alt sammen, men likevel stoppe den forestående katastrofen, tenkte jeg å støtte muren med en form for ekspanderbar stålstav, som da skulle gå fra de støpte søyler skrått oppover og støtte muren. Det er en avstand på ca 1m.

Mitt spørsmål er nå - finnes det noe slikt i det hele tatt? Jeg ser for meg noe lignende den stangen man setter i døråpningen og styrker ryggmusklene med, men litt mer robust selvfølgelig. Slik at man kan sette dit stålstaven og deretter skru den ut til den gir ordentlig støtte (og kanskje presse muren litt tilbake samtidig).

Langskudd, men det går jo an å prøve :)

Du kunne bruke stempel for å forsøke å presse tilbake L-støttene så mye det går, og samtidig montere faste på plass måltilpassede stenger/rør, og når disse først er på plass, ta bort stempelet.

Men, stålrør/stenger vil vel ikke se så fint ut og kan dessuten bli skikkelig snubletråd.
Et alternativ kan kanskje være å fylle opp med mer masser i en skråning eller å bygge en ny støttemur like utenfor L-støttene.

Et stort spørsmål er jo imidlertid hvorfor L-støttene gir etter? De pleier jo å holde for det meste. Er grunnarbeidet ikke ordentlig gjort?

Perfekt, stämp ser ut til å være det jeg trenger. Da lærte man seg et nytt ord :)

Muren er overbygd, så det er ingen snubbelrisk. Skal se om jeg kan ta et bilde av elendigheten og kanskje få noen andre gode ideer :) Det er nok 20-30 år siden det ble bygd og med trykket ovenfra på jordmassene har det sannsynligvis gitt etter et eller annet sted.

Takk for hjelpen,
Calle

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.