Hei! Holder på å renovere et barnerom i et 1,5-plans klassisk 70-tallshus. Jeg har revet ned gammel gips/isoleringsmateriale da jeg tenkte å etterisolere samt få til litt vindsperre. Men spørsmålet er om disse støttebena er bærende. Nå når jeg så hvor mye plass det var bak, vurderer jeg å flytte dem ut 40 cm (ikke bestemt, kan være nok med 30 cm). Men er det mulig eller må man få en konstruktør for dette? Det finnes en hjertevegg 2 meter og 20 cm fra den eksisterende støttebensveggen.

• To trebjelker med isolasjon bak er avbildet, en del av et byggeprosjekt i et gammelt hus.
  • To trekonstruksjoner med isolasjon og en stabel mørke fliser i en uferdig vegg i et rom under oppussing i et 70-tallshus.
  • Trebjelker med isolasjonsmateriale og stenderverk i et oppussingsprosjekt, med synlige spikre og kabler i et hus fra 70-tallet.
  • Byggetegning av et 1,5-plans hus fra 70-tallet, viser seksjon A-A med mål for hjørner og støttekonstruksjoner.
BirgitS
Det ser ut som en del av takstolen så man kan ikke røre den uten en godkjent byggemelding og for å få det bør man ta inn en byggkonstruktør som kan regne og dimensjonere om takstolen. Planlegg for lagring mellom takstolene i stedet.

Det ser ikke ut som at det finnes noen bærende vegg på den innredde loftet.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som en del av takstolen så man kan ikke røre den uten en godkjent byggemelding og for å få det bør man ta inn en byggkonstruktør som kan regne og dimensjonere om takstolen. Planlegg inn lagring mellom takstolene i stedet.

Det ser ikke ut som at det finnes noen bærende vegg på den innredede loftet.
Jeg mistenkte det, der finnes dog en vegg i midten på overetasjen, kom til å ta bilde av den tegningen uten innervegger :)

BirgitS
Selv om det finnes en vegg under mønet på det innredede loftet, pleier den ikke å være bærende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.