AnneFi
Vi holder på å fikse vinden.

taket har veldig lav helling, vi har ingen hanebjelker(heter det så)

taket består av takstoler og metallbånd fra tak til vegg.

Den tidligere panelen satt på ben som er spikret på sidene av takstolene. Har disse egentlig noe formål eller var de bare til for å feste panelen på?

Et bilde kanskje?

AnneFi
det kan du få :)
springer opp nå

AnneFi
her kommer fire bilder.
som dere kan se sitter noen på siden om og de stötter ikke mot bjälklaget uten står ved siden av.

d4721790.jpg
9d40e4fd.jpg
f2184b68.jpg
28d60664.jpg

AnneFi
hjalp ikke bildene?
skal jeg ta flere?

De der overarmene på takstolene ser veldig lange ut for å overleve helt uten støtte. Normalt pleier takstoler av denne typen å ha en eller annen form for fagverk som støtte, alternativt en veldig kraftig bjelke i mønet.

Jeg ville ikke fjernet alle disse støttene uten å erstatte dem på en eller annen måte, eller spurt noen som vet.

AnneFi
hva er overarmer? hva menes med fagverk som støtte?

haha.

jeg lurer mest for å vite hvor forsiktig vi skal være når vi bytter ut dem.
På den ene siden skal de være igjen og få en vegg oppreglet på seg
på den andre siden ville partneren først legge en kraftigere regel(45x170) langs hele gulvet rett foran siden de som står der i dag går ned gjennom gulvet.
så vil vi sette 95*95(som jeg har høvlet bort hjørnene på og mørkbeiset) på den regelen opp mot takstolene.
etter det slår vi bort de gamle bare.
tror dere dette fungerer?

de som sitter der er ikke direkte så pene når man skal ha det åpent.

AnneFi
ja altså hvor forsiktige vi må være handler om at de som er spikret på fra framsiden må bort før vi setter de nye.
men vi vil jo ikke at taket skal rase.

AnneFi
45x95 mente jeg.
Og så tenkte vi å fase ut halve så den sitter utenpå lekten så man slipper å se lekten.

Her har du prinsippet for fagverk..... http://commons.wikimedia.org/wiki/File:L-Dachtragwerk1.png

Med overarm mener jeg den delen av takstolen som går mot mønet, der taket er spikret.

Du sier at de går ned gjennom gulvet på den ene siden, hvor tar de veien? Har de støtte på noe annet under bjelkelaget?

Om dere tenker å lage en ny vegg innenfor den gamle er det jo ikke noe problem, men ta bort en støtte om gangen, ikke alle på en gang, alternativt sett opp midlertidige støtter.

At det er spikret forfra spiller jo egentlig ingen rolle. Det er jo bare å bygge veggen og deretter kappe støttene fra baksiden. Restene tar man bort med brekkjern...

AnneFi
Da har vi bare overarmer. :)
De går ned i det askan ligger på, hvilket er åvansiden på taket på etasjen under.
Hehe. Jeg vet ikke hva det heter.

Jeg mener at om vi setter en ny støtta foran så kan vi ikke slå bort den gamle fordi den nye låser fast den.
Forstår du? :)

AnneFi
Vinden er ca 9,5 m lang og 8 m bred.
Fra gulv til møne 2,1. Kan man regne ut hvor lange overarmene er på det eller hellingen.
Tror de kan være 4 meter ca.

Bra med ca mål, jeg vet. :)

Dere kan nok slå bort alle uten problem så lenge det ikke er noe snø på taket. Uten snø er lasten minimal på takstolene (tunge betongpanner veier vel en dei forsåvidt men det er snøen som står for den store lasten). Sørg bare for at det er stabilt før vinteren.

AnneFi skrev:
Jeg mener at om vi setter en ny støtte foran så kan vi ikke slå bort den gamle ettersom den nye låser fast den. Forstår du? :)
Jeg forstår akkurat og mener at det går utmerket selv om det er litt mer kronglete å fjerne i etterkant.....:)

Pytagoras sats gir deg svaret på matte-oppgaven.

AnneFi
unødvendig komplisert. :)

Overarmene er 4,5 meter og taket har en helning på 28,3 grader. ble visst ikke regnet som lavt når jeg googlet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.