Hei.
Holder på å rive og gjøre om på loftet. Kan jeg fjerne støtten i midten av bildet uten å gjøre noe dumt?

• Rivning pågår på en loftet med en støttebjelke i midten, løser takvifte og ledninger på gulvet.
Nei

Fulkemisten
Umulig å svare på uten å vite mange flere fakta og inspisere hele konstruksjonen på stedet. Det kjedelige svaret er dessverre at det dumme du kan gjøre er å fjerne noe uten å finne ut av dette.
Ofte er konstruksjonsdetaljer en del av en større helhet som sammen virker for å holde bygningen eller hva det nå kan være oppe, de kan for eksempel i stedet for direkte bærende være støttende/avstivende.
Mange poster enkeltbilder med lite info her og lurer på om de kan fjerne for eksempel mistenkt bærende bygningsdeler. Svarene man får er ofte bra og kvalifiserte gjetninger ut fra dette enkeltbildet med info, men som kanskje egentlig ikke tar hensyn til hele sammenhengen.
En måte å finne ut hvordan det forholder seg på, er å ta hjelp av en konstruktør eller noen andre med tilstrekkelig kunnskap innen området som kan uttale seg på stedet.

Sist redigert:
Du kan ikke fjerne den uten å først finne ut hvorfor den er der og om den trengs. Med utgangspunkt i bildet kan man mistenke at den har blitt lagt til i ettertid, kanskje i forbindelse med byggingen av takkappen ved siden av. Det ser litt rotete og amatørmessig ut.

J justusandersson skrev:
Du kan ikke fjerne den uten å først finne ut hvorfor den sitter der og om den trengs. Med utgangspunkt fra bildet kan man mistenke at den har blitt satt opp i ettertid, kanskje i forbindelse med byggingen av takoppbygningen ved siden av. Det virker litt rotete og amatørmessig gjort.
Synes også at det ser ut som den har blitt satt opp i ettertid, har vært en liten vegg der den sitter.

Hvis du har tilgang til en sektionsritning kan man antagelig bedømme situasjonen litt bedre.

R
M Martin Heed skrev:
Synes også at det ser ut som den har blitt lagt til i ettertid, har vært en liten vegg der den sitter.
Det interessante er om det finnes en støtte rett ned der takstolene møtes dvs i mønet. Hvis ikke, så er nok støtten på bildet bærende.

R RapidSledge skrev:
Det interessante er om det finnes en støttestolpe rett ned der takstolene møtes dvs i mønet. Om ikke så er nok støtten på bildet bærende.
Finnes ikke!
Føles ikke denne litt spinkel for en bærende konstruksjon og burde ikke støtten sitte under stolen i stedet for på sidene? Til høyre ser man en liten støtte som hviler på undersiden.

• Byggekonstruksjon med trestendere og en støttestolpe på høyre side, omgitt av rot og mønstrede gulvtepper i et rom under renovering.
Utførelsen med to bord og mellomliggende kloss er ganske vanlig i takstolsammenheng. Når er huset bygd?

J justusandersson skrev:
Utførelsen med to bord og mellomliggende kloss er ganske vanlig i takstolsammenheng. Når ble huset bygget?
50-tallet

R
M Martin Heed skrev:
Finnes ikke!
Føles ikke denne litt puslete for en bærende konstruksjon og burde ikke støtten sitte under stolen i stedet for på sidene? Til høyre ser man en liten støtte som støtter på undersiden.
Har samme konstruksjon på mine takstoler med bord på hver side av bjelkene. På den delen av min loft som er urørt, går trestøtter rett opp mot mønet samt den støtten på ditt bilde som går på skrå ytterst. På den andre delen av min loft som de tidligere eierne på et senere tidspunkt innredet, tok de bort midtstøttene og satte inn slike støtter som du vil fjerne.

Det vanligste på 50-talshus er noen form for ramtakstol. Også sk Svensk takstol forekommer. Dette gjelder 1,5 plans hus. Er derimot huset bygd som 1-planshus med fra starten uinnredet loft, kan mange andre varianter forekomme. På en ramtakstol finnes vertikale støttebein som forbinder høybena med bjelkene til mellometasjen. Vanligvis finnes disse støttebeina i veggen til den sk kattvinden. På en Svensk takstol går støttebeina skrått ut mot ytterveggene men med lignende funksjon. Ser man nøye på ditt bilde, ser man at støttebeinet ikke går gjennom gulvplankene, det er altså ikke et ekte støttebein.

Om du forteller om husets bredde, høybenas (de skrånende takstolsbjelkene som synes på bildet) dimensjoner (bredde og høyde) og c/c avstand, takhelling samt hva som finnes på og inni yttertaket, så skal jeg gi deg en antydning om det er mulig å fjerne støtten.

Støtten får være igjen da det sannsynligvis trengs :)

Et annet spørsmål når jeg har revet mer.
Støtten som er beskrevet tidligere finnes på alle takstoler, men i ulik utforming. På noen steder er den rett ned og noen skrått ned, den skrå varianten antar jeg er original og så har man byttet til rett for bedre å kunne utnytte høyden. Fyller de samme funksjon eller er den skrå bedre fra et styrkesynspunkt?

• En delvis riven takstol med trestøtter og isolasjon. Synlige trebjelker og gulvdekke med isolasjonsmateriale og byggavfall.
  • Loft med trestøtter, isolasjon og byggeavfall stablet langs veggen under skråtak. Viser renoveringssituasjon med ulik utforming av takstøtter.
M Martin Heed skrev:
Fyller de samme funksjon eller er den skrå bedre fra et hållfastighetsperspektiv?
Det er vanskelig å uttale seg om det uten å se helheten. Støtteben kan ha ulike funksjoner. Det beste ville være om du har en sektionsritning som viser takstolenes originalutførelse. Når jeg ser det siste bildet funderer jeg på om det ikke kan være et forsøk på en fackverksløsning.

J justusandersson skrev:
Det er vanskelig å uttale seg om det uten å se helheten. Støtteben kan ha forskjellige funksjoner. Det beste ville være om du har en seksjonsplan som viser takstolenes originalutførelse. Når jeg ser det siste bildet, lurer jeg på om det ikke kan være et forsøk på fagverksløsning.
Har dessverre ingen seksjonsplan som viser original. Legger ved litt flere bilder. Bilde 1 viser takstoler bak der det har vært innredet, bør være original. Bilde 2 viser der det har vært innredet og en annen type støtte, man ser at den rette har vært skrå tidligere men er fjernet og erstattet med en rett.

• Takstoler og gulv på loft med synlige trebjelker og spon på gulvet. Ute av stand og viser hvor tidligere støtter var plassert.
  • Loftrom med eksponerte bjelker og isolasjon, delvis revet vegg og byggeavfall, inkludert et brannslukningsapparat på gulvet.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.