Jeg har et dilemma.

Vår trapp føles som den ikke er helt stabil mot veggen der den er festet. Problemet er at trappen ikke kan tas løs og at den sitter på en betongvegg eller ganske løs sementvegg kanskje er en bedre beskrivelse.

Finnes det noe fornuftig måte å bore gjennom trappen, sette en plugg i veggen og stramme godt etterpå uten å måtte flytte på trappen, noe som ikke er et alternativ?
 
Jeg hadde også samme problem med min nye trapp. Anskaffet låååånga lettbetongplugg fra Fischer. Endte med at jeg byttet ut dem mot gjennomgående maskinskruer i kvalitet 12.9. Mine vegger er i Ytong/Siporex, og selv om pluggene var ment for det materialet, satt de ikke helt hundre. Har du mulighet til å feste fra baksiden, så gjør det!

Ellers finnes det ankermasse beregnet for lettbetong osv., er dog ikke noe jeg har erfaring med.
 
Takk...gjengestang - betyr det at du må sette en mutter et sted på baksiden? Det er ikke et alternativ for meg eller har du festet stangen på et vis i veggen innenfor trappen og drar fast trappen med en mutter i den delen av stangen som stikker ut?

Jeg skulle bare ønske å bore et hull, sette inn noe plugglignende i hullet og dra fast en bolt i pluggen. Problemet med det er at oftest er borehullet som kreves for pluggen grovere enn selve skruen som skal dras fast, hvilket i praksis innebærer at trappen like forbannet kan bevege seg noe. Finnes det ingen fornuftig løsning for dette? noen bolt som begynner å gjenge først 3 cm ned og som er like grov som boret som kreves for pluggen fram til det, typ?
 
Ja, akkurat, gjennomgående bolt = maskingsgjenget bolt som går gjennom trappen, veggen og som strammes med en mutter på den andre siden av veggen. I tillegg satt en kompaktlaminatplate på baksiden for å fordele belastningen litt mer.

Hvordan er selve trappen konstruert? Sitter vangstykket tett mot veggen eller med avstandsstykker/frihengende? Hva består veggen av?

Se på Fischer sortiment, har sett at blant annet Beijer har begynt å ta inn mer og mer av deres produkter. Jeg begynte med en av Fasadpluggene FUR, SXS eller SXR, det holdt ikke for min trapp der vangstykkene sitter med avstand fra veggen.

Fasadplugg FUR:
http://www.fischersverige.se/ResourceImage.aspx?raid=24514

Injeksjonsforankring, lettbetong:
http://www.fischersverige.se/ResourceImage.aspx?raid=24340
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.