Vi bor i et hus som er bygget i 1926.
På 70-tallet rev de forrige eierne en vegg i underetasjen og satte opp en trebjelke som erstatning for den gamle veggen. Nå, ca. 45 år senere, har denne bjelken vist tegn på å gi etter litt. Det er ingen katastrofe og antagelig helt normalt, man merker det på taket i underetasjen og gulvet i overetasjen. Det dreier seg om ca. 1 cm svai på 2 meter gulv/tak.

Min første iniitale tanke for å løse dette var å enkelt løfte opp bjelken nedenfra (med jekk) over lengre tid, men jeg snakket med en snekker som sa at man ikke gjør noe med det, men rett og slett fyller ut gulvet (avretter med sparkelmasse eller fyller med materiale) når man legger nytt gulv i overetasjen. Og når vi setter innertak i underetasjen, gjør man det med lekter på veggene og sørger for at det er i vater.

Er det noen rett eller galt her? Jeg kan forstå at det kan bli ganske merkelige bieffekter av å "presse opp" bjelken nedenfra (tenkte meg som sagt veldig sakte), men det føles samtidig godt å få det korrekt (?) gjort. Men som sagt, huset er snart 100 år gammelt, og alt er jo ikke helt rett uansett.

Legger ved et bilde fra overetasjen som viser en benk ved siden av en dørkarm, der ser man jo veldig tydelig helningen.

Tanker?

• Benk ved siden av en dørkarm som viser en synlig helling på gulvet i et gammelt hus fra 1926.
Det der er nok et eksempel på langvarig deformasjon pga vekt. Tror ikke engang at det går an å trykke den tilbake til rett stilling, muligens med en permanent søyle under.
Tror ikke at det er noe fare, men bare et estetisk spørsmål.
Gjetter at eneste måten å løse det hele permanent er å rive opp og bytte bjelken til en kraftigere.
Hvis det ikke er grunnlag for bytte av bjelke pga rasrisiko, så er din snekkers tips nok det som er realistisk, hvis man blir seriøst plaget av situasjonen. Ellers er det vel muligens en retting av gulvet ved gulvbytte som kan være aktuelt. Taket er det jo ingen grunn til å gjøre noe med.

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.