Skulle i dag få opp et tungt speil på veggen i gangen. Speilet skal dels festes i nederkant samt i overkant.
da jeg har merket ut hullene i nederkant, borer jeg først ett hull for å sette plugg, noe som går bra. Så andre hullet tar det stopp etter 15 mm. Lyser man med lommelykt, ser man at det er metall der inne. Prøvde å flytte hullet både opp og ned som til venstre som til høyre. Overalt støter jeg på samme metallhinder.
Så nå har jeg typisk 10 hull i veggen, så speilet bare må opp slik at det dekker den horrible veggen.
Hva tror dere at jeg har støtt på?? Veggen er i gangen og er en yttervegg. Kan jeg bare ta en metallbor og bore gjennom metallen, eller kan jeg ødelegge noe vesentlig da?? Kan det være strøm eller vann eller lignende??
Slik ser veggen ut nå
Alle hull unntatt det lengst til høyre tar stopp. (ja, jeg er født med tommelen midt i hånden og kjemper etter beste evne)
Jeg vet jo ikke hvor bred den er. Men minst 10 cm
Utgår jeg ifra med tanke på at det er så langt mellom hullene lengst fra hverandre og det går likevel mot metallen.
Om det er metall bak alle de hullene så kan det være at du har plater som er et innbruddssikring i veggen. Platen er isåfall ca 1mm tykk og r å feste speilet i med plateskrue.
Om det är metall bak alle de hullene så kan det være at du har plåtplate som er et innbruddssikring i veggen. Plåten er isåfall ca 1mm tykk og er for å feste speilet i med plåtskruv.
Aha: Setter man sånt mot f.eks. trappehus mm i dag?
Det er vel IKKE sannsynlig med slik plate i vanlig hus. Finn ut hva slags metall det er før du borer videre.
Jo, det er det mot f.eks. trapperom og andre leietakere i flerfamiliehus og lokaler med gipsvegger mot disse rommene. En 0,8 mm plate montert innerst mot leiligheten (skal alltid være innerst) pleier å gi beskyttelsesklasse 1 og kreves iblant av forsikringsselskapene mot nevnte rom. Så det finner man nok litt her og der faktisk.
Men det ER jo ingen trappeoppgang og ingen leilighet, les hva TS skriver!
Snarsint?
Så her skriver TS:
"Veggen er i gangen og er en yttervegg."
"Vi bor i hus"
De fleste bor i hus uansett om det er utleiehus, borettslagshus, villa, gård, slott så en eller annen form for hus og jeg vet ikke hvilket men det vet åpenbart du
Ikke hårsår, men litt irritert blir man jo på folk som ikke kan lese mellom linjene. En vegg mot yttervegg i en gang er IKKE en vegg i en leilighet mot en trappeoppgang, da er det ikke en yttervegg.
Og om man på påstanden "slike sitter i trappehus i utleiebygg" svarer "vi bor i hus" så betyr det på ren norsk "Nei, vi bor ikke i leilighet".
Fremfor alt blir jeg irritert på at du gjør narr av TS når du insisterer på å mase om leiligheter. Det er etter min mening svært uhøflig å påpeke for TS at du mener hun er uklar ved å bevisst velge å mistolke det hen skriver som et "det KUNNE være leilighet hun mener om man virkelig strekker det som står skrevet".
Slutt å tulle.
Anta at det er en vannledning, men du fortsetter å mase om din innbruddssikring og at den kommer til å feste ekstra godt, da blir jo du skyldig til vannskaden som oppstår om de velger å bore gjennom platen. Det innser du, ikke sant?
Så nei, jeg er ikke hårsår, men jeg vil ikke at TS skal dumme seg ut, da det faktisk er mer sannsynlig at det er strøm, vann eller avløp og IKKE innbruddssikring. Kanskje det er baksiden på elskapet?
Det kan være sånn at installasjonssjiktet har bygd opp med metallstendere i stedet for trestendere hos deg. En slik metallstender er vanligvis like bred som en trestender, dvs 45 mm. Noen ganger kan det være satt opp to ved siden av hverandre av en eller annen grunn, noe som kan forklare 10 cm bred plate for deg.
Vanskelig å tenke meg noe som ville ta skade av å bli boret igjennom. Vil du være helt sikker må du ta opp et stort hull så man ser ordentlig (stort hull = f.eks. en dosebunn for elbokser = 70 mm rundt hull). Om det nå likevel skal henge et speil der mener jeg...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.