Hva gjelder angående espalier/rekkverk til trapp, hva er største åpningsavstand mellom rør? Espalieren/rekkverket står på boligarealet og trappen er en kjellertrapp, dvs "fritt fall" 2,2 m ned... Laveste høyde for rekkverket? I dag har jeg en furuespalier som går fra gulv til tak, men den skal byttes til et rekkverk, derfor lurer jeg.

Vil huske 10 cm mellom ribber/rør i espalieret.

Så en unge ikke kan krype gjennom, mål ätteläggen.

Om man ikke følger slike anvisninger, hva er konsekvensen? Si at jeg kanskje vil ha litt større avstand. Vi har ingen småbarn hjemme, heller ikke har vi til hensikt å selge i overskuelig fremtid. Spørsmålet hører kanskje egentlig hjemme i juridikkseksjonen

det er BBR som regulerer dette og er et skal krav. Ikke noe man egentlig får tukle med. Man er som konstruktør strengt ansvarlig for dette om jeg ikke husker feil. Om noe dritt skulle skje liksom.....

Her kan du lese ulike mål.

BFS 2006:12 BBR 12

8:2321 Rekkverk og håndlist
Trappeløp, repos, ramper og balkonger som ikke avgrenses av vegger, skal ha rekkverk som begrenser risikoen for personskader. Trapper og ramper som er høyere enn 0,50 meter skal ha håndlister eller tilsvarende på begge sider. (BFS 1998:38) Håndlister eller tilsvarende skal være lette å gripe om.

Generelt råd
Trapper som er bredere enn 2,5 meter bør deles med rekkverk eller håndlister i to eller flere løp.
Rekkverk i trappeløp bør være minst 0,9 meter høye. Dersom en åpning ved siden av et trappeløp er så stor at det er fare for fall og fallhøyden er mer enn en normal etasje, bør rekkverket være minst 1,1 meter høyt.
Rekkverk på repos innenfor en bolig skal være minst 0,9 meter høye. Rekkverk på andre repos, balkonger og svalgangar bør være minst 1,1 meter høye.
Rekkverk i områder der barn kan oppholde seg, skal utformes slik at risikoen for personskader som følge av klatring eller kryping begrenses.

Generelt råd
Rekkverk på balkonger, repos og trappeløp bør, opp til en høyde av 0,8 meter, utformes slik at de ikke tillater klatring. Vertikale åpninger bør være maksimalt 100 mm brede.
Fri høyde mellom en balkongrekkes underkant og balkonggulvet eller mellom et trapperekkes underkant og trinnets forkant bør være maksimalt 50 mm. Fri høyde mellom et trapperekkes underkant og et repos eller gulv bør være maksimalt 100 mm.
For at barn ikke skal kunne sette seg fast med hodet, bør det over en balkongfront ikke være horisontale åpninger i intervallet mellom 110 og 230 mm. (BFS 1998:38)

Hele forskriftene kan lastes ned som pdf: webtjanst.boverket.se/Boverket/RattsinfoWeb/vault/BBR/PDF/BFS2006-12BBR12.pdf

• Liker
Matfal
  • Laddar…
Interessant: At noe bør være (som jeg leser i teksten ovenfor) betyr at det ikke er et must i min verden. Men jeg er jo ikke jurist...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.