Vi planlegger å sette inn større vindusparti i vårt hus bygget i 1980 i lettbetong. Samtidig ønsker vi å flytte døren til balkongen. Se bildet nedenfor.
Nåsituasjon
Ombyggingsplaner
Rødt viser de nye vinduspartiene samt plasseringen av den nye balkongdøren. Grønt viser det området mellom nåværende vindusparti og nåværende balkongdør som vi ønsker å fjerne. Av forståelige grunner funderer vi en del på bæreevnen. Jeg har fått ut relasjonsdokumenter fra bygningskontoret, men vi blir ikke kloke på hvordan de skal tolkes.
Noen kloke her på forumet som kan klare å tolke dokumentene? - se nedenfor.
Funderingene vi har er:
Går det an å fjerne det grønne partiet uten å forsterke opp ovenfor det nye vinduspartiet/balkongdøren?
Kan det faktum at den vertikale lasten til høyre for det nye store vinduspartiet går ned ovenfor vinduet i underetasjen forårsake problemer?
Selvfølgelig hadde vi tenkt å gå til en konstruktør med disse planene, men jeg skulle selv gjerne ha litt mer informasjon før den tid.
vegg overetasje
forklaring overetasje
vegg underetasje
At bjelken er dimensjonert til 22kN/m skyldes nok mye på balkongen. Men en del kraft går jo absolutt i dag ned på den venstre siden av balkongen som i stedet må tas opp av bjelken. Hvilket den kanskje (ikke) tåler? ...
Det kreves mye mer informasjon for at man skal kunne danne seg en oppfatning.
Er det et stort vindu eller tre mindre? Mellom vinduene kanskje dere kan ha en regel for å fordele lasten fra taket?
At bjelken er dimensjonert til 22 kN/m skyldes nok mye på balkongen. Men en viss kraft går jo absolutt i dag ned på den venstre siden av balkongen som i stedet må tas opp av bjelken. Vilket den kanskje (ikke) klarer? ...
Det kreves mye mer informasjon for at man skal kunne skape seg en oppfatning.
Er det et stort vindu eller tre mindre? Mellom vinduene kanskje dere kan ha en regel for å fordele lasten fra taket?
Vårt håp var jo å sette inn en stor vindusparti for å dra nytte av utsikten og få den uforstyrret av regler. Vi har en nabo med et likt hus. De har gjort denne abrovink der de har fjernet stolpen til venstre for vinduet og laget et eneste stort vindusparti den veien i stedet. Da festet de inn el L-bjelke i spennet og så loddrette bjelker i hjørnene ned til gulvet.
Kan dere utlese av forklaringen hva det er for materiale i bjelkene over vinduene? Jeg har vanskelig for å tolke forklaringene til handlingene.
Jeg er ganske sikker på at LB står for en armert lettbetongbjelke. Siden det er to slike bjelker, den ene 3300 mm lang og den andre 1500 mm lang, som hviler på det grønne pilar-elementet, ville du trenge en 4800 mm lang bjelke for å kunne erstatte disse. Så lange bjelker tror jeg ikke produseres. Man kan selvfølgelig vurdere andre materialer, stål, tre eller betong, men det er ikke uproblematisk med tanke på vektsforskjellene. Limtre er vel mest realistisk.
Men en regel mellom balkongdøren og glasspartiet kan dere vel koste på dere? Da ville spennvidden på bjelken bli noe mindre.
mmm njae klart man kunne gjort det, men karm på både døren og vinduet ville vært for bredt for meg per se. Men det er klart - endrer det dimensjoneringsforutsetningene drastisk ville det vel kanskje være greit. Vi har tatt kontakt med en konstruktør nå. Skal se hva han sier.
En oppdatering i denne tråden. Har latt en konstruktør regne på løsningen og med en IPE 240 øverst sammen med VKR 80x80x5 på sidene og til slutt en plate type PLST 150x200x15 som beskyttelse mot gulvbjelkelaget skal dette være mulig. da må vi regne med 5 mm nedheng om det kommer en snøkanon Allan.
Tenkte knyte sammen sekken på min egen tråd med et sånn ble det-bilde. Etter mange runder tok vi i høst skrittet og åpnet for større vinduer og flytting av terrassedøren. Vi fikk priser på å helt utveksle åpningen med bjelker rundt åpningen og gulvrammen. Det var imidlertid altfor dyrt, så løsningen ble en stålsøyle som fikk gå ned i midten, innenfor, vinduet. Denne søylen tar all vekt fra de to lettbetongbjelkene som bar opp den gamle åpningen. Et kompromiss som vi ikke har noen problemer med å leve med - faktisk nesten tvert imot. Søylen hindrer en akvariefølelse som ellers kunne oppstå.
Stål montert og all lettbetongvegg som ikke skal være igjen fjernet. Bare ytterpanelet og de gamle vinduene skiller oss fra elementene.
Nytt vindu og terrassedør montert. Den veggen under vinduet som trengte å bygges opp på nytt, ble regelmessig bygget opp i stedet for å bruke lettbetongblokker.
Sluttresultat.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.