Hei,

Jeg tenkte å mure et dobbeltgarasje med leca. Der skal også være et ganske stort verksted (dreiebenk, panslip, dreiebenk, bilheis, excenterpres m.m.

Så jeg lurer på om et skråtak på 4,5 meter bredt er mulig. Går det an å skjøte bordene med jern da det synes å være veldig vanskelig å finne riktig lengde. Kort sagt, er det mulig? Vil helst unngå saltak.

Med vennlig hilsen,
Oscar
 

Beste svar

Limtrebjelker kommer i valgfri lengde om du bestiller, men for eksempel 5 m kan finnes som lagerbeholdning.

Det går også utmerket å skjøte vanlige lekter, men med en lang spennvidde kan det bli veldig høye lekter og/eller tett avstand mellom.

Svenskt trä har beregningsprogram på sin hjemmeside der du kan få frem dimensjoner som er passende.
 
Takk for ditt svar. Nå har jeg alternativer i alle fall.

Med vennlig hilsen,
Oscar
 
Jeg skjønner ikke helt hvordan bygningen er ment å se ut.
Dobbeltgarasje og stort verksted, 4.5m bredde. Disse to tingene går ikke sammen.

Å bygge et pulttak med 4,5m bredde er ikke noe problem, hvis det nå er det som er spørsmålet ditt?
 
richardtenggren
Mitt garasje er 8 m bredt, 10 m langt, inget limträ. Men jeg har riktignok ikke noe verksted ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Mitt garage är 8 m bredt, inget limtre. Men jeg har riktignok ikke noe verksted ;)
G Gabbe1 skrev:
Jeg forstår ikke helt hvordan bygningen er tenkt å se ut.
Dobbeltgarasje og stort verksted, 4.5m bredde. Disse to tingene går ikke sammen.

Å bygge et pulttak med 4,5m bredde er ingen rariteter, om det nå er det som er ditt spørsmål?
G Gabbe1 skrev:
Jeg forstår ikke helt hvordan bygningen er tenkt å se ut.
Dobbeltgarasje og stort verksted, 4.5m bredde. Disse to tingene går ikke sammen.

Å bygge et pulttak med 4,5m bredde er ingen rariteter, om det nå er det som er ditt spørsmål?
Jeg trodde at reglar ikke fantes i den størrelsen ærlig talt. Godt å høre at det finnes.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Mitt garasje er 8 m bredt, 10 m langt, ingen limtre. Men jeg har riktignok ikke verksted ;)
Oi, så du har ikke limtrebjelker for å nå den størrelsen. Det var gode nyheter.
 
OggeSttrid OggeSttrid skrev:
Hei,

Jeg tenkte å mure et dobbeltgarasje med leca. Der skal også være et temmelig stort verksted (dreiemaskin, planslip, dreiemaskin, bilheis, eksenterpresse m.m.

Så jeg lurer på om et skråtak på 4,5 meter bredt er mulig. Går det å skjøte bordene med jern da det virker veldig vanskelig å finne riktig lengde. Kort sagt, er dette mulig? Vil helst unngå saltak.

Med vennlig hilsen,
Oscar
Generelt kan man ikke skjøte en takstol (som dette jo da blir) med jern, du vil få en nedbøyning og over tid kan taket til og med rase.
I stedet bør man se på limtrebjelke, eller så må du ha en støtte i midten (og da kan du jo skjøte, men det rekker som regel også med slankere dimensjon da).

For limtre virker 4,5m ikke være noe større problem selv i områder med mye snø...

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100

https://www.traguiden.se/konstrukti...ar-av-limtra-i-ett-fack/?previousState=000100
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Generelt kan man ikke skjøte en takstol (som dette jo da blir) med jern, du vil få en nedbøyning og med tid kan taket til og med kollapse.
I stedet bør man se på limtrebjelke, eller så må du ha en støtte i midten (og da kan du jo skjøte, men det holder som regel også med mindre dimensjoner da)

For limtre synes 4,5m ikke være noen større problem selv ved høyere snøsoner...

[lenke]

[lenke]
Ok, jeg visste ikke dette. Var en snekkerkompis som trodde at det ikke fantes (han jobbet nok aldri med den størrelsen)
 
Nå tror jeg dere/vi snakker om forskjellige ting.

Skal du ha 8m bredde med pulttak (det TS kaller snedtak) så kreves det takstoler eller kraftige bjelker, vanlige spiler vil ikke fungere.

4.5m bredde derimot kan nok ev fungere med regelvirke, det kommer jo an på takets egenvekt, snølast og hvor tett åsene/reglene settes. "Vanlige" spiler finnes å kjøpe opp til 5.4m i vanlige byggevarehus.
 
  • Liker
richardtenggren
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Nå tror jeg dere/vi snakker om ulike ting.

Skal du ha 8m bredde med pulttak (det TS kaller skråtak) så kreves det takstoler eller kraftige bjelker, vanlige lekter vil ikke fungere.

4.5m bredde derimot kan nok ev fungere med regelvirke, det avhenger jo av takets egenvekt, snølast og hvor tett takbjelkene/lektene settes.
Da betyr det at man ikke trenger limtrbalk (er ukjent med terminologien)
 
OggeSttrid OggeSttrid skrev:
Da betyr det at man ikke trenger limtrbalk (er ukjent med terminologien)
Misforsto du svaret mitt eller tolker du det bevisst som fan leser bibelen?

"Det kan nok evt. funke med regelvirke, det avhenger jo av takets egenvekt, snølaster og hvor tett takåsene/reglene settes."

Før disse tingene er utredet så vil jeg ikke våge å gå ut fra at "vanlige" regler er nok.
 
Jeg misforsto det. Jeg mente absolutt ikke noe vondt med det.
 
  • Liker
Gabbe1
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.