Anna1984 skrev:
Om 4,8x75 er for klen skrue, hva anbefaler dere da?
90-100mm

Jeg går mot strømmen og hevder at 75mm skruer til 45mm stakittbord rekker alle ganger. Det er ingen konstruksjon som trenger å tåle noen større belastninger og skruen går inn 30-32mm i materialet, hvilket er 3mm mer enn f.eks. vanlige 55mm terrassebordskruer går inn når man skruer fast terrassebord. Den gjengete delen på vanlig terrassebordskrue er vanligvis halvparten av skruelengden og å trekke dem lenger enn det har ingen effekt.

Personlig hadde jeg likevel gått for 6x80mm helt vanlige elektrogalvaniserte skruer fordi det er tykkelsen og ikke lengden som føles som det svakeste punktet i ts tilfelle. Men også 4,8x75 burde klare noen stakittbord uten problem.

Jeg jobber med skruer... dog ikke terrasse-skruer, men det er vel en forskjell mellom leverandører, de som er bra holder ganske jevnt steg med hverandre, men så finnes det jo alltid en mengde produsenter som ikke produserer annet enn skit, de fleste skruer er jo produsert borte i Asia, og de er ikke dårligere enn det lille utvalget som produseres i EU.

Det skiller veldig i hardhet mellom rustfrie og herda C4 skruer, de rustfrie er myke og tåler mer bevegelse, herda skruer er harde og når de utsettes for treverkets bevegelse så henger de ikke med i det hele tatt, og når det blir belastninger så knekker de når det blir for mye, skulle nok tippe at det til en viss grad blir hydrogensprøhet når de utsettes for vann osv. over lengre perioder, avhengig av hvor hardt herda skruene er så vil det også påvirke hvor mange som knekker. Min teori, vet ikke mye om treskruer men jobber mest med M10 og oppover til tyngre industri.

Pumba skrev:
Jeg jobber med skru... dog ikke terrassebordskru, men det er forskjell mellom leverandører, de som er bra holder ganske jevnt steg med hverandre, men så finnes det jo alltid en mengde produsenter som ikke produserer annet enn skit, de fleste skruer er jo produsert borte i Asia, og de er ikke dårligere enn det lille utbudet som produseres i EU.

Det skiller veldig i hardhet mellom rustfrie og herdede C4 skruer, de rustfrie er myke og tåler mer bevegelse, herdede skruer er harde og når de utsettes for treets bevegelse så henger de ikke med og når det blir påkjenninger så går de av når det blir for mye, ville nok gjette på at det til dels blir hydrogensprøhet når de utsettes for vann osv i lengre perioder, avhengig av hvor hardt herdede skruene er så kommer det også til å slå på hvor mange som går av.
Min teori, vet ikke mye om treskru, jobber mest med M10 og oppover til tyngre industri.
Hva er din oppfatning om dimensjonen. Er den for spinkel synes du?

Anna1984 skrev:
Hva er din oppfatning om dimensjonen. Er den for klen synes du?
Ville nok sagt ja til det, det koster forsvinnende lite penger å kjøpe en litt lengre skrue for å være på den sikre siden.

Eller kanskje heller en anelse grovere som Finndjävel skrev det ligger i linje med hva jeg tror og litt lengre også for all del.

L-E skrev:
SPAX?

[lenke]

Om de er halvparten så bra som de antyder... Noen som har prøvd?
Den typen av skrue brukes vel mest til litt mer eksklusive treslag?

Spax er jo bra ting ellers, men føles overkurs for et gjerde?

Grovere skrue skaper større behov for forboring.

Terrasseskrue er jo tradisjonelt 4,2-4,8x55-75. Om man skal ha grovere skrue, typ 5x100. Hva skal man se etter for skrue da?

Anna1984 skrev:
Terrasseskrue er jo tradisjonelt 4,2-4,8x55-75. Hvis man skal ha grovere skrue, typ 5x100. Hva skal man se etter for skrue da?
Jeg bruker mest essve for utendørsbruk. Finnes hos Beijer.

Anna1984 skrev:
Trallskrue er jo tradisjonelt 4,2-4,8x55-75. Om man skal ha grovere skrue, typ 5x100. Hva skal man se etter for skrue da?
Jeg bruker byggmax (Heco), man må jo støtte selskaper som er i nærheten, Heco er typ 2 mil her fra.

Har nå kjøpt Essves utendørsskruv i dimensjonen 5x100. Det blir nok bra.

• Liker
mexitegel og 1 annen
  • Laddar…
Mikael_L
Anna1984 skrev:
Har nå kjøpt Essves utendørsskrue i dimensjonen 5x100. Det blir nok bra.
Det tror jeg var et mye bedre valg enn å bruke noen terrasse-skrue. :thumbup:

Men det anbefales likevel terrasse-/tralleskrue i trykkimpregnert tømmer nettopp fordi trykkimpregnert tømmer er veldig korroderende. Ikke engang varmforzinket spiker sies å fungere i lengden i trykkimpregnert.

f91jsw skrev:
Men det anbefales vel terrassebordskrue i trykt virke nettopp fordi trykt virke er veldig korrosivt. Ikke engang varmforsinket spiker sies jo nå å fungere i lengden i trykkimpregnert.
Ja, så er det, men det blir jo litt pest eller kolera hvis man ikke velger RF-skrue. Enten ruster den opp eller så knekker den...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.