20.064 lest ·
30 svar
20k lest
30 svar
Stor forskjell på terrassebordskrue?
Side 1 av 3
Jeg skal bygge et gjerde med liggende ribber i dimensjonen 34x70 mm. Jeg tenkte å kjøpe inn litt terrassebordskrue. Kommer nok til å trenge ca 2000 skruer.
Essves skruer koster ca 230 kr for 250 stk. Bauhaus har dem, men også en terrassebordskrue av merket swedfast som er nedsatt fra 199kr til 59kr. Begge har C4 klassifisering. Hvor stor forskjell er det på terrassebordskruer generelt når det gjelder holdbarhet m.m.
Jeg liker ikke å være gjerrig og kjøpe billig "dritt", men jeg vil heller ikke bruke penger unødvendig.
Essves skruer koster ca 230 kr for 250 stk. Bauhaus har dem, men også en terrassebordskrue av merket swedfast som er nedsatt fra 199kr til 59kr. Begge har C4 klassifisering. Hvor stor forskjell er det på terrassebordskruer generelt når det gjelder holdbarhet m.m.
Jeg liker ikke å være gjerrig og kjøpe billig "dritt", men jeg vil heller ikke bruke penger unødvendig.
Sist redigert:
Det er stor forskjell på kvalitet ellers, jeg kjøpte Beijers eget merke "Raptor" som vel kan anses å ligge i mellomprisklassen. Ganske mange har gått av nå etter to år.... Hadde jeg bygget terrasse i dag hadde jeg kjøpt premiumskruer.
Har for snart ti år siden skrudd en terrasse med Byggmax daværende billige rustfrie skruer på 4,2mm. Har til og fra løftet noen planker av ulike grunner. Ikke en eneste av de jeg har skrudd opp har vært av, dog har jeg dratt av noen stykker når jeg har forsøkt å skru dem opp (synes på bruddflaten om den er ny eller gammel).
Interessant, de Raptor jeg har brukte er også C4 som sagt og jeg gjorde noen mindre justeringer i fjor og da var minst 10% av. Rustfritt er jo seigere stål så sannsynligvis kan det håndtere bevegelser bedre, men da er det rart at man selger C4 som terrasseskruer når så mange knekker. Jeg skal ettertre terrassen snart igjen så da får jeg jo vite hvor ille det er i år....sulfobus skrev:
Jeg kjøpte terrassebordskruer på byggmax med A2-klassifisering. Kom hjem og merket at jeg også hadde en god del med Essves terrassebordskruer klasse C4. Så nå får vi se hvilke jeg velger. Orker ikke returnere byggmaxskruene.
Begge typer er 4,8x75. Er det tilstrekkelig for å skru 45x70 ribber til gjerdet? Hadde først tenkt å bruke 34x70, men det ble 45x70 trykkimpregnert treverk til ribbene.
Begge typer er 4,8x75. Er det tilstrekkelig for å skru 45x70 ribber til gjerdet? Hadde først tenkt å bruke 34x70, men det ble 45x70 trykkimpregnert treverk til ribbene.
Det er på grensen, jeg ville valgt en lengre skrue. Både for å få lengre del som fester i stolpen og fordi det er mer ugjenget del på en lengre skrue som gjør det lettere å stramme inntil ribben.Anna1984 skrev:Jeg kjøpte terrassebordskruer på byggmax med A2 klasse. Kom hjem og merket at jeg også hadde en bra mengde med Essves terrassebordskruer klasse C4. Så nå får vi se hvilke jeg velger. Orker ikke levere tilbake byggmaxskruene.
Begge typene er 4,8x75. Er det tilstrekkelig for å skru 45x70 ribber til gjerdet? Hadde først tenkt å bruke 34x70, men det ble 45x70 trykkimpregnert treverk til ribbene.
jeg kjørte 4,8x75 til 28x45 ribber, ville nok sagt at den lengden er noe kort for 45 tykke ribber, vil man kjøre den rimelige varianten kan man kanskje blande den med en lengre variant.
Rustfritt er jo mye mykere enn materialet i vanlige treskruer, det finnes mange fenomener man kan få med materialet.
Litt sånn skeptisk til disse c4-klassede skruene, pleier å teste rustbeskyttelsen på jobben, og det er i mange tilfeller veldig varierende mellom produksjonsbatcher, så slike skruer faller helt bort for min del.
Rustfritt er jo mye mykere enn materialet i vanlige treskruer, det finnes mange fenomener man kan få med materialet.
Litt sånn skeptisk til disse c4-klassede skruene, pleier å teste rustbeskyttelsen på jobben, og det er i mange tilfeller veldig varierende mellom produksjonsbatcher, så slike skruer faller helt bort for min del.
Jeg har brukt flere forskjellige merker av C4-skruer, og jeg har også oppdaget at forferdelig mange skruer har gått av. Jeg kan dessverre ikke redegjøre for hvilke merker på skruer jeg har brukt eller hvilke som har klart seg best, da jeg dels ikke husker eller har brukt en ordentlig strategi for valget av hvor visse skruer har blitt brukt.
Men jeg kan si såpass mye som at nesten alle skruene jeg har kjøpt har vært fra det lavere prissegmentet (kanskje ikke det aller laveste), og at jeg føler meg ganske skeptisk i dag.
Så skulle jeg bygge ny terrasse nå, ville jeg vært i valg og kval mellom enten rustfrie skruer (som jeg tror er seigere og ikke så lett går av) eller forsøke å finne skikkelig gode C4-skruer og gi blaffen i hva de koster.
Men jeg har ingen anelse om engang de beste dyreste C4-skruene er spesielt mye bedre.
Det føles som at en test burde gjøres.
Men jeg kan si såpass mye som at nesten alle skruene jeg har kjøpt har vært fra det lavere prissegmentet (kanskje ikke det aller laveste), og at jeg føler meg ganske skeptisk i dag.
Så skulle jeg bygge ny terrasse nå, ville jeg vært i valg og kval mellom enten rustfrie skruer (som jeg tror er seigere og ikke så lett går av) eller forsøke å finne skikkelig gode C4-skruer og gi blaffen i hva de koster.
Men jeg har ingen anelse om engang de beste dyreste C4-skruene er spesielt mye bedre.
Det føles som at en test burde gjøres.