Jeg har en kjeller som holder på å fikses. I kjelleren finnes el-sentralen med innkommende strøm (tykk kabel). Denne kabelen vil jeg dekke med en kanal av noe slag p.g.a. at det er lett å støte mot den. Ettersom kabelens ytterhylster virker å bestå av noen form for "tjæreimpregnerte snører" som begynner å bli sprø vil jeg helst ikke risikere å ødelegge den.
Jeg har vurdert en kabelkanal av noe slag og helst i metall siden det er mer holdbart/penere.
Men jeg kan ikke finne noen ferdige å kjøpe? Jeg finner bare mindre varianter som er ment for å skjule trekk innendørs. Jeg har derimot sett bilder på nettet hvor varmepumpe-eiere har lyktes med å skjule kabler/slanger med lignende kanaler (se bilde nedenfor):
Det er følgende kabel som skal dekkes hos meg:
Vet noen hvor man kan finne slike eller har dere noen andre gode forslag til løsning? Jeg vet at man kan be en blikkenslager bøye til, men det ville vært enklere om man kunne finne ferdige et sted.
Siden jeg også vil dekke delen som kobler til hovedsikringene (delen som noen har klint hvitmaling på) må målene være ca. 10 cm bred og 8 dyp, men det gjør ingenting om den er noen centimeter større i en retning.
Det gjør de ikke. Jeg har en kabel fra 1936. De graver opp gaten utenfor og tilfeldigvis hele veien ved siden av huset mitt. Kabelen ser forferdelig ut og har ligget mot et fuktig kjellergulv siden den ble installert. Siden det var oppgravet og kabelen hang i hullet ut til gaten, og min målerbrett sitter en meter innenfor veggen som gropen med kabelen hang i, tenkte jeg at øresundskraft kan vel bytte den gamle kabelen som er der når det uansett er fri blås og alt grovarbeid er gjort.
De kom og så på kabelen og sa den holder noen år til...
Jeg ville nok bedt energiverket om å bytte ut den kabelen først.....
Jo, tanken har slått meg og jeg har også vært i kontakt med dem ang. dette. Men det blir en del graving og omlegging som involverer både dem og elektrikere. Jeg har gjort en rask overslagsberegning og innså at kostnaden ikke lar seg forsvare. Det eneste jeg vil er jo å skjule den stygge kabelen.
Selve kabelen er ikke ødelagt, bortsett fra at det aller ytterste laget begynner å bli litt skjørt. Den vil antakelig holde lenge til hvis den får stå i fred under en metallbeskyttelse.
Jeg tror dog at kabelbeskyttelsen må være litt større enn de målene som finnes på elbutik.
Jeg vet ikke om det fremgår så tydelig på bildet, men min kabel gjør en liten sving akkurat før den går ned i platen. D.v.s. den er støpt litt skjevt. Vil man dekke alt må man altså la beskyttelsen være noen centimeter bredere enn hva selve kabelen er.