Hei! Innsiden av glasset på det innerste vinduet i badet mitt får mye kondens etter at man har dusjet varmt. Vinduet består av en yttervindu og en innervindu (ikke koblede rammer). Vinduet trekker litt kald luft inn også (derfor er det teipet rundt vinduet) og når man kjenner på den innerste ruten, føles den også veldig kald. Badet ble renovert i 2013, men vinduet er originalt fra da huset ble bygget i 1971. På badet er det dessuten en tynn plast gardin foran vinduet. Hvordan kan man stoppe dette?
Takknemlig for svar!

• Dugg på innsiden av et baderomsvindu med lys og gardin synlig i bakgrunnen.
  • Kondens på innsiden av et badromsvindu med dråper som samles, delvis blokkerer utsikten. Svak speiling av lys kan også ses på glasset.
Sitter plastgardinen så den dekker vinduet? Du kunne kanskje gjøre en liten forskjell ved å fjerne den. Men jeg tror ikke du blir kvitt kondensen med mindre du bytter til et vindu med bedre isolasjonsverdi. Derimot bør det forsvinne snart etter dusjen hvis det er god ventilasjon.

• Liker
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Dusj gir nær 100% Rh fuktig varm luft i store mengder med varmtvannet fra dusjen - det betyr at alt som er kaldere og ikke ennå er blandet med tørrere luft vil få fukt til å kondensere på alle overflater som er det minste kaldere enn dusjtemperaturen

Det som er interessant er ikke om det blir dugg - da det vil danne dugg, med mindre rommet er halvt oppvarmet som en badstue - men spørsmålet er hvor lenge duggen blir værende, hvis det er borte om et kvarter til en halvtime etter at man er ferdig med å dusje, ville jeg ikke brydd meg.

Man kan bruke dusjkabinett for å redusere mengden av utstrømmende varm fuktig luft i rommet - men det vil fortsatt være mye opp mot taket dersom det ikke er helt lukket på toppen.

• Liker
Farmarskruv38234 og 1 annen
  • Laddar…
En enkel løsning er at man tar ut inner vinduskarmen og spenner / setter / taper en plastgardin eller tilsvarende på vinduskarmen. Plastgardinen blir "en tredje glass" som isolerer og innerglasset er da varmere og det dannes mindre kondens. Plastgardinen er samtidig innsynsvern til badet.

• Liker
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Det blir dugg på de fleste vinduer når man dusjer. Det er vanlig fysikk, (som beskrevet tidligere i tråden). Akkurat som også nevnt tidligere, så er det viktige hvor lang tid det tar før duggen forsvinner etter dusjen. Opp mot ca 30 min høres rimelig ut.

Vil man ikke ha dugg på vinduet under dusjen av noen uforståelig grunn, så får man sørge for å ha et fläskigt element under vinduet som er 60-80C varmt og holder vindusglasset varmt, (og kråkene glade).

Hvis det ikke tørker opp raskt nok etter dusjen, trengs det bedre ventilasjon eller en avfukter.

• Liker
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.