Jeg skal bygge en støpeform for en grunnsåle til en mur og har noen raske spørsmål.

* Trenger jeg fiberduk mellom pukk og såle? (så ikke betongen renner ut)

* Hvor tykk minimum bør en såle for en 2 meters mur være?

* Sålens bredde blir ca 60-70 cm, holder det med jern på sidene eller bør jeg satse på matte?

Den tok ikke opp riktig hva jeg hadde tenkt meg. Mer å støpe i en ublock.

Jeg skal støpe en såle for muren på 20 cm 8-16 makadam. Dette er i nivå med husets grunnmur (kjeller).

Jeg vil da ikke gå dypere på grunn av drenering. Så jeg kan ikke støpe i en grøft. Må derfor stole på en sterk såle som jeg forankrer i husets grunn.

I den andre enden blir det en 90 graders bøy med ytterligere mur. Blir vel som en kontrefour da.

Målene blir 3*3 meter på 2m høyde.

Flere tips?

Du trenger ikke ha duk på makadamen.

Spørsmålet er om du virkelig skal forankre sålen i huset, det finnes da en (liten?) risiko for at du river i stykker huset hvis muren beveger seg i forhold til huset.

Det sier du.. hmm. Har en liten bergsknatt på motstående side. Kanskje forankre der i stedet.

strevert skrev:
* Sålens bredde blir ca 60-70 cm, rekker det med jern på sidene eller bør jeg satse på matte?
Forstår ikke hvordan du mener?
Jern på sidene? Mener du i den kommende murens lengderetning?

Ja, akkurat. Langsgående armeringsjern

Nett i bunnen pleier å være nok, det avhenger litt av hvilke laster som vil belaste grunnsålen.

Nå har jeg ikke nett, men 10 og 12 mm jern hjemme. Da holder det med 2-3 slike langsgående på en såle på 3000*600*100 forstår jeg det som.

strevert skrev:
Ja, akkurat. Langsgående armeringsjern
Du bør nok ha noe på tvers også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.