Hei!
Ny her og besvimer nesten når jeg begynner å lese alle trådene,,,, Det vil ta meg 14 dager å bare kikke på overflaten jo haha
Spørsmål 1
Hvorfor støper man ikke vegger i nybygg? For eksempel som jeg skal bygge en garasje halve kommer til å ligge under bakken resten over.. Det kommer til å kobles til en gammel garasje der det er støpte vegger fra 40-tallet. Disse veggene er helt tørre og har aldri trukket til seg fuktighet.
Spørsmål 2
Om man nå skulle få for seg å gjøre på denne måten hvor mye kan man støpe om gangen uten at alt raser og faller til helvete. Blir jo litt vekt om det skal være ca 2 meter vegg..
Spørsmål 3
Forstod dere hva jeg vil vite??
Ny her og besvimer nesten når jeg begynner å lese alle trådene,,,, Det vil ta meg 14 dager å bare kikke på overflaten jo haha
Spørsmål 1
Hvorfor støper man ikke vegger i nybygg? For eksempel som jeg skal bygge en garasje halve kommer til å ligge under bakken resten over.. Det kommer til å kobles til en gammel garasje der det er støpte vegger fra 40-tallet. Disse veggene er helt tørre og har aldri trukket til seg fuktighet.
Spørsmål 2
Om man nå skulle få for seg å gjøre på denne måten hvor mye kan man støpe om gangen uten at alt raser og faller til helvete. Blir jo litt vekt om det skal være ca 2 meter vegg..
Spørsmål 3
Forstod dere hva jeg vil vite??
1. skulle nok gjette på prisen, det kan bli ganske dyrt å støpe om man ikke kan trille eller tippe med betongbilen i formen,
2. avhenger av hvor godt du har spikret sammen formen, samt hvor stabilt den står
3. tror det
2. avhenger av hvor godt du har spikret sammen formen, samt hvor stabilt den står
3. tror det
Blir et skikkelig formtrykk når man støper i høyden. Høyeste jeg har plass-støpt er en 1,2m høy mur og det var på håret at formen(hjemmesnekret) holdt. Jeg gjorde det i to omganger, og problemet da var at formen ga seg litt ved 2. støpningen så overdelen ble litt tykkere og det rant litt betong langs nedre delen. Ble dog brukbart til slutt.
Slik ser proffenes former ut:
http://www.betongbanken.com/index.aspx?s=2983
Går nok med noe liknende om man vil ha et fint resultat.
Slik ser proffenes former ut:
http://www.betongbanken.com/index.aspx?s=2983
Går nok med noe liknende om man vil ha et fint resultat.
man bruker svemastag for å holde formen sammen så kan du støpe iallfall 6 m i høyden. Og grunnen til at man sjelden spikrer løsform og støper er kostnad samt tørketider. Prefab gjør at du slipper en hel del tørketid. Hvilket fører til at overflatene kan gjøres klare tidligere.... altså tjene penger tidligere...
Maks formtrykk oppstår ved fullflyt betong, samt også hvilken stigende høyde man har. Altså hvor mye man heller i.
Maks formtrykk oppstår ved fullflyt betong, samt også hvilken stigende høyde man har. Altså hvor mye man heller i.
Gøy med svar takk!!
Hvordan står det seg med tanke på energi da??
det er jo ikke mye luft i en støpt vegg direkte..
Hvordan står det seg med tanke på energi da??
det er jo ikke mye luft i en støpt vegg direkte..
Man kan egentlig se bort fra noen isolasjonsbidrag fra btg. Derimot er det et utmerket mtrl når man tenker på varmetreghet, dvs. varmelagring som utjevner temperatursvingninger.skotten111 skrev:
http://www.swelet.se/gallery1_48.html
Så jeg for et par dager siden. Bare sett de der legokubene med samme prinsipp tidligere.
Så jeg for et par dager siden. Bare sett de der legokubene med samme prinsipp tidligere.
Klikk her for å svare