39.564 lest ·
10 svar
40k lest
10 svar
Støpe ved minusgrader - frostbeskyttelse!
Jeg må støpe noen fundamenter (70 liter totalt) denne uken, og nå er det kaldt. Jeg trenger derfor frostbeskyttelse eller flytte 6 kvm av tomten inn i garasjen... Ferdige fundamenter går bort.
Hvilket frostbeskyttelsesmiddel anbefales?
Når man har blandet i henhold til spesifikasjonene, er det bare å støpe som vanlig og se glad ut?
Noen frostbeskyttelser ser ut til å være aggressive mot galvanisert og armering. Finnes det frostbeskyttelse som IKKE er aggressiv? Kan jeg kanskje la være med det, stolpeskoene klarer seg godt nok?
Satans vinter!
Hvordan gjør dere som bor i Nord-Norge, dere burde ha stålkontroll på dette.....!
Hvilket frostbeskyttelsesmiddel anbefales?
Når man har blandet i henhold til spesifikasjonene, er det bare å støpe som vanlig og se glad ut?
Noen frostbeskyttelser ser ut til å være aggressive mot galvanisert og armering. Finnes det frostbeskyttelse som IKKE er aggressiv? Kan jeg kanskje la være med det, stolpeskoene klarer seg godt nok?
Satans vinter!
Hvordan gjør dere som bor i Nord-Norge, dere burde ha stålkontroll på dette.....!
Medlem
· Västerbotten
· 839 innlegg
Vi støpte pilar i minusgrader. Det vi gjorde var å bygge et lite hus av isopor og sette inn en kupévarmer som fikk gå varm. Men det er kanskje litt tungvint hvis det er mye som skal støpes. 
Det går også å blande med varmtvann for at brenningen skal påskyndes.
Om det ikke går å blande i noe og deretter kjøre som vanlig, luter det mot at jeg må gjøre det ekstra arbeidet det innebærer med ferdige plinter. Har blant annet et gammelt fundament akkurat der en plint må stå, og dette fundamentet må meisles bort.... Å bygge varmetelt eller isoporformer frister imidlertid ikke......
mer sement i betongen gjør at den herder raskere og med høyere temperatur. Betong er følsom fra +5°C på betongfabrikken blander de i vann som er 28°C om vinteren, hvilket kalles varmtbetong.
Vil du ikke gjøre noe ekstra jobb med isolasjon eller mer, kan du glemme å støpe i minusgrader.
Selvfølgelig finnes det tilsetningsstoffer som får betongen til å herde bedre osv., men tiltakene for og etter støping kommer du ikke unna.
Vil du ikke gjøre noe ekstra jobb med isolasjon eller mer, kan du glemme å støpe i minusgrader.
Selvfølgelig finnes det tilsetningsstoffer som får betongen til å herde bedre osv., men tiltakene for og etter støping kommer du ikke unna.
Sist redigert:
Jeg begynner å forstå at det er slik det fungerer. Jeg tror at oppskriften blir et sett 60 kilos pilarer fra byggmax + en tur til grustaket for å maksimere tilhengeren med litt sand. Det er uansett bare en 2,5 kvm hvilestad til inngangen det handler om.
Gammel tråd men jeg har de samme funderingene om hvor bråttom det er å bli ferdig med støpingen.
Løsningen har kommet fra maxit.
Sjekk:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...n-redan-i-hoest-med-maxit-vinterbetong-317425
Løsningen har kommet fra maxit.
Sjekk:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...n-redan-i-hoest-med-maxit-vinterbetong-317425
Fortsetter på denne gamle tråden og håper at den bumpes opp.
Skal støpe en liten kant så det ikke blir en 90-graders vinkel inn i garasjen (enkelgarasje) som er ca 7 cm høyere enn asfalten utenfor.
Må man ha frostbeskyttelse ved null grader eller noen minus siden det er såpass lite som skal støpes?
Skal støpe en liten kant så det ikke blir en 90-graders vinkel inn i garasjen (enkelgarasje) som er ca 7 cm høyere enn asfalten utenfor.
Må man ha frostbeskyttelse ved null grader eller noen minus siden det er såpass lite som skal støpes?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-fast-kantsten-hur-stor-aer-frysrisken-nu.327730/
Du kanskje finner noe matnyttig her.
/W
Du kanskje finner noe matnyttig her.
/W
Klikk her for å svare