Hei,
har en gjestehytte 4x6 meter som jeg planlegger å forlenge til 4x12 meter. Skal forlenge 3 meter fremover og 3 meter bakover.
Gjestehytta står i dag på uisolert betongplate.
Trenger da altså å støpe 2 nye plater á 3x4 meter.
Er det noen vits i å gjøre disse to platene isolerte? Typ kant-element-isopor osv..
Eller skal jeg bygge en form av trevirke og armere bare?
Tanken er at gulvet i eksisterende gjestehytte skal bygges ventilert på et vis. Og da kanskje likt i de nybygde delene?
/K
har en gjestehytte 4x6 meter som jeg planlegger å forlenge til 4x12 meter. Skal forlenge 3 meter fremover og 3 meter bakover.
Gjestehytta står i dag på uisolert betongplate.
Trenger da altså å støpe 2 nye plater á 3x4 meter.
Er det noen vits i å gjøre disse to platene isolerte? Typ kant-element-isopor osv..
Eller skal jeg bygge en form av trevirke og armere bare?
Tanken er at gulvet i eksisterende gjestehytte skal bygges ventilert på et vis. Og da kanskje likt i de nybygde delene?
/K
Med ventilert gulv klarer du markfuktigheten uten problem, men på den andre siden får du mye bedre energieffektivitet hvis du velger å isolere platene.
Tenker du å ha vannbåren gulvvarme? I så fall kan du kanskje støpe de eksisterende platene 15 cm høyere enn platen i eksisterende gjestehytte, deretter legge plast + 10 cm celleplast + 5 cm betong med gulvvarme i den gamle delen. Da får du vannbåren gulvvarme i hele hytta, og du bør kunne gjøre hele støpingen i ett sveip. Du mister dog litt gulvhøyde inne, men ikke mye mer enn hvis du bygger med ventilerte gulv, og jeg tror at denne løsningen kan bli både bedre og billigere enn f.eks. et nivellgulv. Nivellgulv koster omkring 1000 kr/kvm, celleplast og betong er betydelig billigere.
Tenker du å ha vannbåren gulvvarme? I så fall kan du kanskje støpe de eksisterende platene 15 cm høyere enn platen i eksisterende gjestehytte, deretter legge plast + 10 cm celleplast + 5 cm betong med gulvvarme i den gamle delen. Da får du vannbåren gulvvarme i hele hytta, og du bør kunne gjøre hele støpingen i ett sveip. Du mister dog litt gulvhøyde inne, men ikke mye mer enn hvis du bygger med ventilerte gulv, og jeg tror at denne løsningen kan bli både bedre og billigere enn f.eks. et nivellgulv. Nivellgulv koster omkring 1000 kr/kvm, celleplast og betong er betydelig billigere.
Mmm. Ok. Har fundert i de banene også. Men er litt bekymret for fuktvandringen oppover fra eksisterende plate. Hva vil skje i laget mellom eksisterende plate og dampsperre (plast)? Vil det ikke bli en fordampning der?
Det kan tenkes at det blir litt fuktig der, det kan nok være fornuftig å behandle platen med antimuggmiddel før man legger på plasten. men Overordnet skal det nok ikke være noe problem om du har litt fukt under plasten. Den kommer jo ikke gjennom dampsperren. For sikkerhets skyld kan du jo legge doble lag med byggplast under celleplasten.
Og gulvvarme hadde jo vært deilig i halve hytta iallfall. Der det skal være nettopp gjestehytte. Den andre halvdelen blir verksted.
Har lest litt om omvendt fuktvandring. Og det ser ut som flertallet mener det ikke er passende å isolere og støpe oppå en eksisterende uisolert plate sammen med gulvvarme.
Så jeg er litt rådvill..
Har lest litt om omvendt fuktvandring. Og det ser ut som flertallet mener det ikke er passende å isolere og støpe oppå en eksisterende uisolert plate sammen med gulvvarme.
Så jeg er litt rådvill..
Klikk her for å svare