19.449 lest ·
19 svar
19k lest
19 svar
Støpe tynn plate av betong
Side 1 av 2
Vurderer å støpe en plate til TV-benken, som er 1800x400mm. Skulle ønske å ha den omkring 15-20mm tykk bare, hvordan skal man armere og med hva for at det skal fungere?
Er det vanlig finbetong man skal ha, eller er det noe spesielt?
(Havner denne tråden i riktig forum?)
Er det vanlig finbetong man skal ha, eller er det noe spesielt?
(Havner denne tråden i riktig forum?)
Jeg ville nok brukt noen 12mm jern på lengden og deretter pussnett på alt sammen...finbetong eller ekspanderbetong ville jeg ha prøvd...
Ja visst er det tynt, men det må finnes en løsning på dette. Har surfet rundt litt og det finnes bordplater som er omkring 20mm. Å gjøre den 40mm ville sett veldig merkelig ut.pelle242 skrev:
Jeg tror absolutt at det funker...vær litt forsiktig når man skal bære den bare.....det er jo ikke noen store penger så det er vel bare å prøve.....MB77 skrev:
Ikke glem kameraet....
Jeg ville unngå armeringsjern når det er så tynt da du får risiko for ghosting. Bruk polyvinylalkohol-fiber eller glassfiber. Vi støpte en ca 1600x350x19 plate der vi brukte pva-fiber. Jo større ble problemet med å forhindre at platen bøyer seg i herdningsprosessen.
Blander man dette direkte i betongen da? Eller ligger det i sjikt?Nilsson2 skrev:
Hei Nilsson2,
akkurat det problemet jeg får når jeg støper tynt, forsøker meg på kjøkkenbenker i 25 mm, støper med 1 del betong 2 deler sand, vinkeljern + hønsenetting og tynt armeringsnett. Platene slår seg/bøyer seg i herding. Hvordan gjorde du for å forhindre det??? Veldig takknemlig for svar da jeg river mitt hår med dette akkurat nå
)
akkurat det problemet jeg får når jeg støper tynt, forsøker meg på kjøkkenbenker i 25 mm, støper med 1 del betong 2 deler sand, vinkeljern + hønsenetting og tynt armeringsnett. Platene slår seg/bøyer seg i herding. Hvordan gjorde du for å forhindre det??? Veldig takknemlig for svar da jeg river mitt hår med dette akkurat nå
Jeg har støpt skrivebord på 1kvm st, 22mm tykke, uten problem.
Ganske finmasket armeringsnett, ekspanderbetong og stabil form. Etter herding limte jeg på en 4mm kryssfiner under hele som ekstra forsterkning, det gjorde det også enklere å feste ben og lignende.
Fikk sprekk i en av platene, gikk lett å gjøre usynlig med litt flytsparkel og en svamp.
Ganske finmasket armeringsnett, ekspanderbetong og stabil form. Etter herding limte jeg på en 4mm kryssfiner under hele som ekstra forsterkning, det gjorde det også enklere å feste ben og lignende.
Fikk sprekk i en av platene, gikk lett å gjøre usynlig med litt flytsparkel og en svamp.
God ettermiddag,zeus_axel skrev:Jeg har støpt skrivebord på 1kvm st, 22mm tykke, uten problemer.
jeg tror jeg skal prøve med en ferdigblandet betong på sekk, jeg støper i stødige former som er forankret i et bord men likevel bøyer platen seg ca 1-2 mm så det blir som et utdraget U.
For meg virker det som det blir en krymping i oversiden av støpingen når det stivner selv om jeg vanner!
Om noen vet hvorfor ville det være interessant å få svar