Jeg og bossespecial er konstruktører og det er grunnen til at vi har kontroll på dette

Det går an å støpe søylene nå og støpe platen senere hvis du vil. En del av kantbalkene vil nok stå direkte på fjell. Hvis du vil minimere søyler går det an å bruke kraftigere kantbjelker. Platen blir frittbærende så det blir ingen krav til pakking mm = billigere.

• Liker
Singenjören89
  • Laddar…
Mikropåler der det eventuelt er dypere kan drives fra lastebil uten større etableringskostnad. Ellers er det dyrt å etablere for enkelte påler. Sørg for å få a-pris på kompletteringspæling på forhånd.

• Liker
Singenjören89
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Jeg forstår at det føles fristende å sette i gang nå når det ikke er noen vektbegrensning på veien. Når er det tenkt at graveren skal starte opp? Som nevnt ville det være bra å få fram grunntegninger før de begynner å grave. Grunntegninger kan du få fram relativt raskt. Hvor i landet skal huset bygges? Det er ikke så store dybder under større delen av huset så å grave for pillarer må være mye mindre omfattende enn å grave bort alt og fylle igjen?
Ja, det blir jo mye dyrere etter at dispensasjonen utløper som jeg har forstått. Tanken er at graveren graver ut ca V35-36 rett før de sprenger på den andre tomten og deretter kjører over massene direkte. Bygget er i Torslanda, Göteborg.

Jeg diskuterte forskjellige grunnleggelseskostnader med entreprenøren litt grovt og fikk fram disse tallene.
Kostnadstabell for byggprosjekt som viser priser på overbyggnad, utgraving, oppfylling, og påling/plinter. Total kostnad er oppgitt for hver kategori.

Kort sagt:
1. Grave ut: 844 kkr, ca 784 kkr med gratis masser
2. Pålning: 570 kkr

Pålning/pillaring klart billigere ut fra dette. Tror dere overstående kan stemme omtrent?

• Beregning av kostnader for grunnarbeid i Torslanda-prosjekt, Göteborg: graving, sprengning, massetransport og påling med estimater.
Nå har jeg gravd prøvegropene en runde til for å forstå grunnen bedre, men jeg føler meg heller mer forvirret over hvilken fundamenteringsmetode som er mest hensiktsmessig. Med de nye prøvene ser det ut til at dybden ligger rundt 2-2,5 m over husets hele 171 m2. Med litt utplanering beregnet jeg deponibehovet til nesten 600 m3 og oppfyllingsbehovet (med ulike fraksjoner) omtrent det samme.

Bygningsplan som viser dybdeangivelser og plassering av pålitelige punkter for et byggeprosjekt. Blå og rosa kryss indikerer prøvepunkter.

Ut fra to ulike tilbud (blåmarkert) og vurdering av tallene har jeg følgende to alternativer. Alternativ A baserer seg på gratismasser. Når det gjelder B er jeg usikker på om jeg har tatt med alle ekstrakostnader, så innspill mottas gjerne. Men hovedspørsmålet er hvordan man skal veie disse opp mot hverandre.
Alternativer for grunnarbeid med kostnadsoversikt, inkludert utgraving og oppfylling (729 000 kr) vs. påling (665 887 kr), begge med detaljkostnader.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.