Hei,
Vi skal bygge et enetasjes hus med BYA 157 m2 og har tegnet huset for å bygge ut med ytterligere 15 m2 attefallstilbygg (reguleringsplanen tillater ikke mer). Vi vil imidlertid gjerne støpe hele platen nå for å unngå nyetablering og for enhetlighet, da platen skal slipes. Ekstrabiten av platen er derfor med i byggetillatelsen, og inspektøren har godkjent at vi støper alt nå. Men - husleverandøren er skeptisk til løsningen på grunn av risikoen for at vann trekkes opp i svillen. Når vi har rådført oss med andre, mener de at dette skal tas på alvor, men absolutt er løsbart, f.eks. ved å sveise på takpapp. Har dere noen gode ideer til løsninger som husleverandøren kan akseptere?

Moderne enetasjes husdesign med betongterrasse, trebekledning, grønt tak, steinlagt gangvei, og overbygd carport med en bil. Grønt landskap rundt.

Husets yttervegger bør stå på en form for kantelement, bl.a. for å unngå kuldebroer. Jeg ville betrakte det som to separate plater med egne kantelement. Når det første huset er bygd kan du dekke over "tilbyggsplaten" provisorisk med noe vannavvisende, helst med litt fall.

• Liker
guggen og 1 annen
  • Laddar…
Tanken er at
J justusandersson skrev:
Husets yttervegger bør stå på noen form for kantelement, bl.a. for å unngå kuldebroer. Jeg ville betrakte det som to separate plater med egne kantelementer. Når det første huset er bygget kan du dekke over "tilbyggsplaten" provisorisk med noe vannavvisende, helst med litt fall.
Okei, det er kanskje rimelig å legge opp det sånn. For å presisere: ekstraplaten vil bli en stue som man når via korridoren, så det vil ikke være separert på noe vis til slutt.

Har du noen idé på hva det der vannavvisende kan være? Hustillverkaren er som sagt skeptisk og mener at vannet kan vandre høyt når regnet pisker på ordentlig her på vestkysten...

Plantegning av hus med sovrum og TV-rom, viser mål og plassering av rom.

• Liker
Andreas Johansson 1981
  • Laddar…
Rickard.
Hvor midlertidig er det?

Det går absolutt an å løse med papp, men det krever jo at man primer og varmlimer fast pappen til betongen, og det er jo ikke særlig midlertidig. Man kan også legge et løst papptak (eller annet tettesjikt direkte) på betongen med skikkelig oppbrett mot fasaden, men det er jo en ganske dyr løsning.

En bedre midlertidig løsning er vel å bygge et enkelt tak med et par graders helling og velge et takmateriale etter hvor lenge det skal holde, der en ny skikkelig PVC-presenning kanskje er det enkleste.

Sist redigert:
  • Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Man må tenke på hovedbygningens integritet. Den må fungere bra selv om du av en eller annen grunn ikke utfører tilbyggingen. Jeg synes som @Rickard.ag velg et provisorium som passer til den planlagte tiden.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Du må også løse problemene med en enorm kuldebro. I prinsippet kan du bare løse det ved å støpe 2 separate plater med isolasjon imellom. Den ubebygde platen har også en helt annen eksponeringsklasse, noe som medfører en annen betongoppskrift og mer armering.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Hvor midlertidig er det?

Det går absolutt an å løse med papp, men det krever jo at man grunner og varmklistrer pappen fast til betongen, og det er jo ikke særlig midlertidig. Man kan også legge et løst papptak (eller annet tettesjikt direkte) på betongen med skikkelig oppbrett mot fasaden, men det er jo en ganske dyr løsning.

En bedre midlertidig løsning er vel å bygge sammen et useriøst tak med et par graders helling og velge et takmateriale etter hvor lenge det skal holde, der en ny skikkelig PVC-presenning kanskje er det enkleste.
Bra spørsmål – vår plan er å melde attefallstilbygg rett etter sluttmeldingen og begynne, men vi vet også at pengene kan være slutt og annet kommer imellom. Så løsningen burde nok holde i et par år uansett.

Å grunne og varmklistrer, på hvilken måte er det ikke midlertidig? Er det vanskelig å få løs for eksempel? Spontant høres jo det bra ut ellers. Løst papptak eller useriøst tak kan jo også være noe, men der kan nok Byggesaksavdelingen begynne å ha meninger om det bygger noe i høyden.

W witten skrev:
Du må også løse problemene med en enorm kuldebro. I prinsippet kan du bare løse det ved å støpe 2 separate plater med isolasjon imellom. Den ubebygde platen har også en helt annen eksponeringsklasse, noe som medfører en annen betongoppskrift og mer armering.
Kuldebro er et godt poeng. En ytterligere grunn til at vi har ønsket å støpe det enhetlig er at vi eventuelt trenger å pæle. Da blir det komplisert å støpe på en til bit plate siden den konstruksjonen skal støpes inn og stå på pælene. Vi vurderer å grave ut ned til fjell i stedet og fylle opp, og det hadde jo forenklet også dette ved at vi lettere kan gjøre en separat støping. Hva tror du?

Det er ikke vanskelig å støpe en plate senere bare fordi det er pålet, den første platen må bare forberedes med dybler, noe som ikke er et problem for en konstruktør å løse.

Hvis det er så nærme fjell at det går an å fylle ut, høres det ut som det er for kort til å pæle. Kanskje dere skal grunnlegge på søyler til fjell i stedet? Hvis grunnen ikke tåler en plate på mark altså, det er det første dere må finne ut av.

• Liker
Singenjören89
  • Laddar…
W witten skrev:
Det er ikke vanskelig å støpe en plate senere bare fordi det er pålet, den første platen må bare forberedes med dybler, noe som ikke er et problem for en konstruktør å løse.

Hvis det er så nær til fjell at det går an å fylle ut, høres det ut som om det er for kort til å påle. Kanskje dere skal fundamentere på stolper til fjell i stedet? Hvis jorden ikke tåler en plate på mark, det er det første dere må finne ut av.
Takk du! Forberede med dybler, det tar jeg med meg.

Når det gjelder dybden, er dette nok et grensetilfelle, jeg legger ved en oversikt her. I bakkant har vi fjell i dagen som heller ned til gressplen på leire (se skisse) så det er ingen sjanse å legge huset direkte på dette på grunn av variasjonen. En geoteknikervenn er bestemt på at vi skal droppe geoteknisk undersøkelse fordi "det koster mer enn det smaker" og enten påle eller grave ut avhengig av kostnad. Entreprenør #1 mener vi skal påle og #2 vil grave ut ned til fjell og fylle opp (han vil ha sprengmasser til overs fra parallelt byggeprosjekt). Stolper sa #1 blir dyrere enn påler.

Tankar? Alle er hjertelig velkomne - vi står midt i dette valget akkurat nå og synes det er virkelig utfordrende.

Skisse av byggeprosjekt med mål angitt i meter. Viser terreng og ulike punkter for utgraving og påling. Farger indikerer ulike geotekniske tiltak.
Luftfoto av et rødt hus med brun takstein, omkranset av grønn plen og berggrunn. Huset er markert med svarte linjer i terrenget.

Påler må bli billigere men de blir for korte. Vil ikke ha sidestabilitet, minste lengde for en påle er 3 m. Et triks kan være å bore dem 0,5 m ned i fjellet, men det er ikke samme pris.

Føles som store mengder å grave ut, sørg for å få konkrete prisopplysninger hvis du skal sammenligne løsninger. Kan du få sprengstein gratis kanskje det blir ok? Det føles ærlig talt som gjetninger fra entreprenørene. Mitt råd er at du lar en konstruktør lage grunntegningene først slik at du har noe å spørre på. De skal uansett utarbeides, så du begynner i gal ende synes jeg.

• Liker
Singenjören89
  • Laddar…
Forresten hvordan er det nåværende huset grunnlagt?

• Liker
Singenjören89
  • Laddar…
W witten skrev:
Påler kan bli billigere, men de blir for korte. De vil ikke ha sidestabilitet, minste lengde for en påle er 3 m. Et triks kan være å bore dem 0,5 m ned i fjellet, men det er ikke samme pris.

Det virker som store mengder for å grave ut, sørg for å få konkrete prisopplysninger hvis du skal sammenligne løsninger. Kan du få sprengstein gratis kanskje det blir ok? Det føles ærlig talt som gjetninger fra entreprenørene. Mitt råd er at du lar en konstruktør lage grunntegningene først, slik at du har noe å spørre på. De må uansett utarbeides, så du begynner i feil ende synes jeg.
Veldig bra innspill, skulle ønske jeg hadde fått det tidligere. Hva jobber du med for å ha sånn peiling? Entreprenøren foreslo dubbede påler for å løse sidestabiliteten, har fått en (høy) tilbud på dette. En venn foreslo skrudde påler, men vet ikke hvordan det egentlig skiller seg.

Mengdene er ganske store, jeg har prøvd å mengde selv i 3D etter mine prøvegroper og da kommer jeg til et behov på ca 600 m3 fylling og ca 500 m3 leire skal bort. Steinen får vi gratis og transporten burde bli ganske rimelig, sprengmassene er bare 15-20 min unna.

Angående arbeidsordningen. En kompliserende faktor er at vi nå har en midlertidig dispensasjon på veien som går ut i februar, nå får vi kjøre hva vi vil, men da går den tilbake til 8T akseltrykk. Så vi prøver å være fremoverlente. Dermed er en idé nå å grave ut og fylle opp i forbindelse med sprengningen på delt igangsettingstillatelse. Ved avdekkingen ser vi om det trengs noen påle hvis fjellet går for dypt noen steder. Hvordan høres det ut?

Det nåværende huset (som er revet) sto delvis på fjellet eller en stor blokk, vanskelig å se for det ligger mye grunn igjen dessverre. Riveren smatt av gårde før jeg rakk å be dem flytte på tingene...

• Byggeplass med ujevn, steinete terreng; rester av betong og berg synlige. Omgitt av trær og busker, antyder pågående bygge- eller gravearbeid.
Jeg forstår at det føles fristende å sette i gang nå når det ikke er noen vektbegrensning på veien. Når er det tenkt at graverne skal starte? Som nevnt ville det være bra å få fram grunntegninger før de begynner å grave. Grunntegninger kan du få fram relativt raskt. Hvor i landet skal huset bygges? Det er ikke så store dybder under det meste av huset slik at å grave for plinter må være mye mindre omfattende enn å grave ut alt og fylle igjen?

• Liker
Singenjören89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.