Jeg skal støpe et antall søyler til en terrasse/uteplass, ingen tak, innglasset eller spesielt for øvrig.
I vår jord er det forferdelige mengder med stein, alt fra små til 100-150 kilos. Det er gravet ut ca. 50cm over hele området, og der skal jeg nå lage søylehullene. Ikke mer enn 70-80cm for slik er det gjort tidligere på en eldre terrasse.
Men da jeg gravde på ett sted, kom jeg typ 10cm så ligger en svær stein under. Men med tanke på at det er veldig hardt i bakken og mye stein, kan jeg gjøre slik tror dere?
1. Borre i steinen og skyte ned en eller et par armeringsjern i steinen som peker opp
2. Bygge opp en liten "ramme" rundt steinen med grus/mindre stein, Diagram viser metode for å bygge en plint over en stor stein, inkludert armeringsjern boret ned i steinen og formrør fylt med betong. helle betong på steinen og så tre rørformen over armeringsjernene og sørge for at det fester i "sålen".
3. Støpe ferdig røret
4. Fylle tilbake fyllmasser rundt røret.

Eller hvordan kan man ellers gjøre om man nå må ha søylen ved steinen og man utelukker å grave opp steinen?
Legger ved bilde hvordan jeg tenker...

Ingen problem med å gjøre som du har tenkt. Slik gjorde faren min da han bygde sommerhus på 70-tallet. Huset har fortsatt ikke satt seg. Bare vær nøye med at det er en stor stein, kjenn etter at den er ordentlig stum med spett.

arne skrev:
Ingen problem i det hele tatt med å gjøre som du har tenkt. Så gjorde min far da han bygde sommerhytte på 70-tallet. Huset har fortsatt ikke satt seg. Bare vær nøye med at det er en stor stein, kjenn etter at den er ordentlig fast med spett.
Ok! Høres ut som en akseptabel løsning da, har hytta stått så lenge så vil vel en veranda gjøre det også.
Takk for svar :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.