Jeg skal støpe en plattform for utedelen av vår nye varmepumpe. Den veier litt over 100 kg. Og jeg vil bare dobbeltsjekke at jeg gjør det riktig.

Mål mellom "føttene" 85x45
Jeg tenkte å støpe en plattform som er 100x60. Med en tykkelse på 10cm.

Jeg lurer på om det er fordeler med å gjøre plattformen tykkere? Jeg tenker på vibrasjoner og lyd som forplanter seg inn i huset?

Hvor tykt lag med grus skal jeg legge under betongen?

Med ca 5cm til betongkanten, risikerer jeg at det sprekker når jeg bruker ekspansjonsbolt for å feste pumpen? Jeg tenkte å la armeringen danne et rektangulært nett som går utenfor borehullene, kan det hjelpe mot sprekkdannelse?

Takknemlig for tips og triks!
/M.

R
10 cm betong med armering går det bra å sette ekspander 6 mm med skive i, det trengs ingen store saker, bare for å holde den på plass i sidelengs retning. Under plata fyller du med litt grov pukk ca 10 cm, men tenk deg litt om nå, det kommer til å renne mye vann når den tiner av, så du trenger en underbeholder på VP med avløp og en varmekabel i en slange bort, passende hvis du har et nedløpsrør som går ned i bakken (ca 0,6 m min fryserisiko), ellers en steinbrønn ca 1 m dyp som slangen går ned i. Det kan bli is helt opp til VP hvis du er uheldig, et sabla arbeid å hakke bort det, er som stålis.

Jeg boret 6mm hull i min betongplate som var 10cm tykk 5cm fra kanten. Kjørte forsiktig med slagboren, men klarte likevel å sprekke 2 av 4 hull :(

Okay. Jeg gjør den nok noe større for sikkerhets skyld.

Angående avrenning. Skal jeg lage en brønn i platen for vannet eller skal det renne av fra platen?

R
Du kan grave ut under platen om du vil like stort + litt til som platen er og en dybde på min 0,6 m, best med 1 m på din breddegrad, sett et rør til ca 2 dm fra bunnen gjennom platen når du støper, da blir det lett å stikke ned en slange med en varmekabel i, varmekabelen skal ligge som en slange i skålen, det finnes sikkert info om hvordan i installasjonsanvisningen.

Vær ikke gjerrig med gravdybden, det beste er et frittstående fundament.
En sekk betong ekstra blandet med grov pukk i bunnen.

Du trenger ikke skru fast stativet i fundamentet, det står igjen av egen tyngde. Hvis stativets ben kan justeres individuelt er det heller ikke så viktig at platen ikke setter seg. Selv gravde jeg ut ca. 10 cm dypt, la i en treramme samt et armeringsnett på noen støttebjelker og helte deretter i betongen. Ingen grus altså. Har fungert i snart to år nå (med en mindre justering av bena i vår for at pumpen skulle stå helt horisontalt).
Utedel av varmepumpe på stativ, festet til en rød vegg med et lite tak over.

• Liker
rävlyan
  • Laddar…
Gjorde en likadan plate for en stor utedel (16kW), men satte også et par rør ned på dypet for å få litt forankring, det trengtes nok ikke.. Bildet er før armeringen ble lagt i.
Så har jeg ikke et dypt lag av pukk, avløpsrør eller steinbrønn - bare stiv skånsk leire rundt som heller litt bort. Det fungerer utmerket, har som mest hatt et par cm is på platen siden den ble laget i 2012.

Form for betongplate fylt med grus og to plastrør som stikker opp, uten armering, omgitt av jord.

Noen sa til meg at jeg burde legge til isolasjon rundt platen. Ville det hjelpe mot frost?

På hvilken måte kan frost være et problem?

Hep Hep skrev:
På hvilken måte ville frost være et problem?
At platen kanskje skifter?

Ah, du mener så. Men siden det er fleksibilitet i alle tilkoblinger på en utedel, er det nok ikke noe problem i praksis. Mine pumper står løst på vanlige hageplater, som igjen ligger på en desimeter stampet pukk. Det trenger ikke å være mer komplisert enn det.

Hep Hep skrev:
Ah, du mener det. Men siden det er fleksibilitet i alle tilkoblinger på en utedel, er det nok ingen problemer i praksis. Mine pumper står løst på vanlige hageplater, som i sin tur ligger på en desimeter stampet kross. Det trenger ikke å være mer komplisert enn det.
Bra! Jeg skal ikke gjøre ting mer komplisert enn det. 👌🏼

• Liker
Hep
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.