Hvordan lager man en støpeform til vanlige 40 x 40 sementplater? Kan man støpe disse selv og få alle til å se like ut? Trenger litt uvanlige størrelser og former rundt et basseng, tanken slo meg at jeg kunne støpe disse selv. Hvordan går jeg frem?

Helst en forskalingsfinér, deretter 2 faste og 2 løse (skrudd) lekter slik at det blir et rom 40x40 som du fyller med betong og rister og vibrerer sammen, armering finnes ikke i kjøpsplater så med riktig betong trenger du ikke det heller.

Protte

Takk til både trådskaperen og prototypen - har nettopp gått i samme tanker selv.

/Jörgen

Plater som du kjøper er normalt støpt med høyt trykk. Vet ikke nøyaktig hvordan det fungerer men har lest at de presser formen med typ 100 tonn. Antar at det bare er et midlertidig trykk, neppe noe under hele herdetiden.

Det skal gjøre dem mer holdbare.

Når platene tas ut av formen har jeg noen ganger sett at de settes på kant for å sluttørke. Vet dog ikke hvor viktig dette er, men sparer jo samtidig plass.

Fabriksgjutna er laget av så tørr betong at de straks kan tas ut av formen, så da trengs det nok at de presses for å fjerne alle luftblærer.

Betong skal aldri tørke raskt, så å stable dem i høyden dagen etter er nok ikke feil, og å vanne dem daglig.

Protte

Kan man støpe større på stedet, typ 1 x 1 meter? Kan jo støpe en hver kveld, blir nok bedre enn å legge plater. Kan jo komprimere hele makadamoverflaten på en gang og forme en firkant og bygge på med 3 sider dagen etter. Da kan man jo armere hver "plate" for seg. De jeg vurderer å støpe selv er de jeg skal ha rundt bassenget, 20 000:- for litt stein er ikke OK for min lommebok!

Jeg har støpt mange plater selv i mange forskjellige dimensjoner. Støper selv fordi jeg synes det holder bedre (armerer alltid), man kan få hvilke dimensjoner man vil, det blir penere generelt og så pleier jeg å slipe dem med diamantslip, noe som ikke går med de kjøpte som er for porøse.

Min standardplate pleier jeg å lage 40x40 cm akkurat som du tenkte, bygger en ramme av 45x45mm lekter som jeg så skrur ned på formfinér (vanlig finér og også spon går bra, men de tåler ikke like mange støpinger). Støper alltid med grov- eller finbetong. Klipper deretter ut og legger i armeringsnett, hvis jeg husker det, oljer jeg formen med vanlig matolje så platene slipper lettere. Pleier å dra av overflaten med en stålskånsk og lage svak helling fra midten slik at vannet renner av, det er altså denne overflaten som er oversiden, jeg snur dem ikke. De pleier å tørke med plast over i 3 dager når det er 20 grader varmt, med ettervanning hver dag før jeg former. Vil du ha fasade kanter direkte må du stryke latexfug eller silikon i kantene på formen, jeg pleier å fase med vinkelsliper etterpå. Deretter pleier jeg å diamantslipe noen plater når de har tørket helt.

Skal du støpe 1x1 meter store plater så bør du nok øke tykkelsen litt til minst 6-8 cm og ha både armeringsnett og et par grovere armeringsjern i, ellers vil den sprekke hvis man hopper på den. Skal du støpe mye, så bestill en storsekk på 1 tonn med tørrmørtel for det blir smidigere synes jeg, bare å spa inn i betongblanderen. Det vil gå med cirka 160 kg tørrmørtel til en 100x100x8 cm plate.

Dessverre må jeg meddele at det ikke blir billigere å støpe selv når man regner inn alt (betong, lekter, skruer, formfinér, armering, verktøy og tiden) hvis man sammenligner med de billigste betongplatene man kan kjøpe på vanlige byggbutikker, men man får garantert unike plater som holder lenger enn de kjøpte.

• Liker
TickyNucker
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.