Et spørsmål til... :)

Siden jeg også skal fylle opp den nærmeste siden på det høyre bildet ovenfor vurderer jeg nå å fylle opp med celleplast og kjøpe betong på bil. Det blir billigere og enklere enn å holde på med leca og dessuten har jeg ingen hast med den delen så det gjør ingenting at den skal tørke i en måned.

Nå til spørsmålet; trenger jeg å armere for å støpe på 30 mm celleplast som ligger direkte på den gamle platen? Platens tykkelse blir vel rundt 3-4 cm på tykkeste stedet. På det skal det deretter legges 50 mm sporet celleplast + gulvvarme + parkett.

Mange spørsmål blir det... :)

Hei,

Jeg har et rom og en gang i underetasjen der jeg tenkte noe lignende, men av en eller annen grunn er jeg engstelig når det gjelder å støpe inn celleplast. Jeg tenker at fuktigheten stoppes der, og tvinges opp i veggene eller blir igjen og blir "muggent". Hvis noen som er ekspert på dette kan si hva som funker og hva som ikke funker ville det vært flott!

Derfor heller jeg mot å bruke Leca, og deretter støpe grovbetong på dette, alternativt støpe alt sammen med EPS-sement.

Min plate på bakken skal bli 10 cm tykk.

Hvor tykt støper du totalt?

Hva blir kostnaden per m2?

Av hvilken grunn valgte du ikke en flytende gulvstruktur eller lignende?

Hei Joel.
Beklager at jeg ikke har svart på innlegget ditt. Å støpe inn cellplast ser jeg ikke som et problem, fukt kan riktignok stige opp i veggene, men på den annen side har jeg ikke noe organisk materiale der, så det er ingen fare. Leca fungerer sikkert også, men det har betydelig dårligere isolasjonsverdi enn cellplast.

Den platen jeg skal støpe blir cirka 10-11 cm tykk med 2x10cm cellplast under. Kostnaden har jeg ingen anelse om, det får bli en herlig overraskelse den dagen jeg orker å se på kvitteringene :)

Nivellgulv synes jeg virker som et rakel, og dessuten skal jeg jo ha bad og vaskerom der, så for meg finnes det ingen annen løsning slik jeg ser det.

Nå til mitt spørsmål.
Nå når jeg endelig har fått ut fingeren og pigget ut renner der jeg har lagt ned avløpet og deretter fylt med grus rundt. Den helningen som var på gulvet har jeg jevnet ut med sand. Hvor nøye er det med jevnheten på underlaget? Gjør det noe om det differ med +/- 1-2 cm? Jeg mener tyngden fra betongen vil vel jevne ut det meste.

Jeg skulle gjerne hatt det litt glattere jeg. Litt risiko for at man kan klare å skade frigoliten ellers under armerings- og gulvvarmefasene.
Så synes jeg det blir vanskelig å legge gulvvarmen i jevn dybde hvis ikke frigoliten er plan og ligger stille.

Det jeg er redd for er at det skal ligge "bom" et eller annet sted, men siden det ikke differ så mye så antar jeg at platens vekt gjør at cellplasten holder seg tett inntil bakken.

Faen så paranoi man blir:)

Sist redigert:
Arbeidet fortsetter og her følger et antall bilder fra prosjektet. Det skal altså bli en vaskerom samt et stort bad med badstue i fremtiden. Nærmest handler det om å få platen støpt så vi kan bruke rommet som provisorisk bolig det nærmeste året/årene når vi blåser ut overetasjen... I morgen blir det å legge gulvvarmeslange.

Det er viktig at dere ikke peker på eventuelle feil som fremgår av bildene, jeg orker ikke begynne å rive opp og starte på nytt :D

• Grunnarbeid for baderomsrenovering med synlige avløpsrør og kloakkventil i et uferdig rom. Vegger er gipsplater, gulv forberedes for videre arbeid.
  • Et rom med isolasjonsplater lagt på gulvet, klart for installasjon av gulvvarmeslanger før støping av betong til framtidig vaskerom og badstue.
  • Avløpsrør med betong rundt på et nytt gulv, klart for videre arbeid med gulvvarmeinstallasjon, del av badrums- og vaskeromprosjekt.
  • Byggeplassen viser et rom med armeringsnett klart for å støpe betonggulv, en del av prosjektet for å bli fremtidig vaskerom og bad med badstue.
  • Gulv med armeringsnett forberedt for støping, med festemidler jevnt plassert. Vegg og rør i bakgrunnen, samt en åpning til et annet rom.
Kult med bilder. Ser jo godt laget ut, du har til og med symmetrisk plasserte distanseknotter ;)
Skal du ha gulvvarmeslangen najed ved armeringen på oversiden? Fra varmesynspunkt er det jo klokt, men mye jobb og najing slik at den ikke stikker opp noe sted. Mange av systemene bygger jo på clips eller hullinger som festes direkte i celleplasten.

En klok idé som jeg oppfatter at du allerede har snust på er å skumisolere eller støpe fast gulvslukene i posisjon og i vater allerede før betongbilen kommer.

Hvordan skal du gjøre for å forme fallet til slukene? Jobbe for hånd eller med avdragsrør?

Gøy å høre at det ser velgjort ut når man ikke har gjort dette før :) Golvvarmeslangen kommer til å najas ovenpå armeringen da jeg vil ha slangen ganske nær overflaten og ikke på bunnen. Det er derimot sikkert mye mer behagelig å gjøre det slik. Skal brytes med slangen i løpet av dagen, så det skal bli interessant å se hvordan det går. Forresten, slangen (2x200m) kjøpte jeg av en fyr i Avan til nesten halve prisen sammenlignet med rinkaby. Han solgte andre ting til golvvarmesystem også. Skal ringe og høre om fordelere.

Jo, nok er det fugeskummet alltid. Skulle vel si at det er hermetisk tilsluttet :) Selve støpingen tenkte jeg å leie bort til de som kan. Føler at det er en litt for stor jobb for meg og min blander (24m2), spesielt når det skal lages fall mm. Hadde jeg støpt selv, hadde jeg lagt ut drareir/rør.

Hvordan går det i Unbyn da?

Såja, da var gulvvarmeslangen nedkjempet og beseiret. Var enklere å håndtere slangen enn hva jeg trodde. I alle fall når man har klart å lage en kabelsnelle av et gammelt skrivebord og en elkabelrull:)

• Golvvärmeslange rullet opp på en spole laget av et gammelt skrivebord og elkabelrulle i en verksted, med blandemaskin og hansker på gulvet.
  • Golvvärmeslang installert på armeringsnett, med sikte på et avløpsdeksel.
  • Gulv med monterte rør for vannbåren varme, plassert over et gitter av metallstenger, i et rom under renovering.
jeppeknaster skrev:
Forresten, slangen (2x200m) kjøpte jeg av en fyr i Avan til nesten halve prisen sammenlignet med rinkaby. Han solgte andre ting til gulvvarmesystem også. Skal ringe og høre om fordelere.
Interessant, hvem var det, hette han Landfors kanskje? Jeg bor jo så nær, og har likevel bestilt ting via Rinkaby.q(;^;)p Men ytterligere kompletteringer blir trolig nødvendige, kanskje direkte fra Avan da?

Hvordan går det i Unbyn da?
Joda, støpte platen for to uker siden nå. Gjorde alt for hånd, avtrekking mot rør, sliping/glatting samt fall mot sluk. Ikke perfekt resultat, men helt ok for å være fullstendig amatør. Vanningen er avklart og stenderne reist. Takstoler kom på plass i går kveld.

Ringte ham i forgårs og han har tydeligvis sluttet å krangle med tingene fordi hans "kontakt" har flyttet sørover... Typisk når man trenger en masse ting. Så det får bli rinkaby

Hvor stor er din plate?

Hvor mye bygde du alt i alt?

Mener du i høyden? 2x10 cm cellplast og så 10-12 cm betong

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.